• RAY/

RAY muuttuu asiakkaidensa mukana – lisää automaatteja ja uusi kasino

Kuluttajien rahapelikäyttäytyminen muuttuu jatkuvasti. Tuore valtioneuvoston asetus rahapelien toimeenpanosta kasvattaa tulevina vuosina raha-automaattien määrää joitakin satoja vuosittain. RAY ryhtyy myös tutkimaan uuden kasinon avaamista Itä-Suomeen.

1.1.2012 voimaanastuvassa asetuksessa säädetään, että raha-automaattien lukumäärä pelipisteissä voi olla enintään 18 600 kappaletta. Tämä merkitsee nykytilanteeseen 1 000 automaatin lisäystä. Pelisaleissa automaatteja voi olla enintään 3 900, eli saleissa automaattien määrä kasvaa 1 500 kappaleella.

- Kasvatamme automaattimäärää hiljalleen vuosien kuluessa. Tavoittelemme 3–4 prosentin vuotuista liikevaihdon kasvua, josta automaattimäärän kasvattaminen kattaa enintään pari prosenttia. Loppu kasvu saadaan palvelua ja valikoimaa kehittämällä, sanoo varatoimitusjohtaja Janne Peräkylä.

Automaattimäärän lisäys parantaa RAY:n kykyä tarjota kuluttajille kiinnostavia pelipalveluita.

- Automaattien lisääminen mahdollistaa tuottojen kasvun ilman, että pelaaminen kovenee tai keskittyy entistä harvemmille pelaajille, Peräkylä uskoo.

RAY:n kasino on palvellut menestyksellisesti suomalaisia Helsingissä jo 20 vuotta. Nyt asetukseen on kirjattu Helsingin kasinon lisäksi yksi kasino Itä-Suomeen.

- Kuluttajien vaatimukset ja käyttäytyminen muuttuvat rahapelaamisessakin kovaa vauhtia. Siksi nyt on hyvä harkita myös suomalaisen kasinotoiminnan laajuutta. Suomessa on meneillään monia matkailukeskus-, hotelli-, kylpylä- jne. hankkeita, joiden yhteyteen kasinon perustamista on toivottu. Jatkamme näiden kohteiden tutkimista ja otamme toki huomioon lähiaikojen talouden realiteetit. Kartoitamme kesään mennessä paikkakuntia, joissa uusi kasino voisi toimia ympäri vuoden, Peräkylä kertoo.

Valtioneuvoston asetus rahapelien toimeenpanosta määrittelee lähivuosien RAY:n pelisalien verkoston enimmäismääräksi 120, nyt niitä on 80 eri puolilla Suomea. RAY on avannut viime vuosina 4–5 uutta pelisalia vuodessa, ja asetus tekee mahdolliseksi jatkaa valvottujen pelisalien verkoston kehitystä.

Suomessa on tällä hetkellä noin 3,7 raha-automaattia tuhatta asukasta kohden. Espanjassa ja Italiassa on yli viisi automaattia tuhatta asukasta kohden ja Tanskassa vastaavasti noin viisi. Isossa-Britanniassa on 3,2 automaattia tuhatta asukasta kohden.

Varatoimitusjohtaja Janne Peräkylä, janne.perakyla(at)ray.fi ja p. (09) 4370 2203

Raha-automaattiyhdistys on suomalaisen hyvinvoinnin tukija. RAY:n koko voitto, lähes 370 miljoonaa euroa, käytetään sosiaali- ja terveysjärjestöjen toimintaan sekä sotiemme veteraanien hyväksi. Tämän tekevät mahdolliseksi lähes kaksi miljoonaa suomalaista, joille pelimme tarjoavat jännitystä ja viihdettä. RAY:n yksinoikeus raha-automaatti- ja kasinopeleihin perustuu vastuulliseen toimintaan. RAY - Hyvän tahdon pelejä. www.ray.fi