RAY:n järjestökysely: avustuksia ei ole ohjautunut vaalitukeen

RAY:n järjestökyselyssä 27 yhteisöä kertoi antaneensa vastikkeetonta tai vastikkeellista vaalitukea vuosina 2005–2009. Yksi järjestö, Elämäntapaliitto ry, on käyttänyt siihen RAY-avustusta 1 000 euroa. Muut ilmoittivat käyttäneensä tukeen oman toiminnan tuottoja. RAY:n avustamien yhteisöjen toimintamenot ovat vuosittain yhteensä 2,1 miljardia euroa. Vaalitukea annettiin viiden vuoden aikana yhteensä 43 540 euroa. 27 yhteisön antama tuki oli keskimäärin 1 600 euroa. Vastikkeetonta tukea antoi kahdeksan yhteisöä kaikkiaan 9 010 euroa. Vastikkeettomat tuet kohdistuivat pääasiassa yhdistysten omien jäsenten pieniin vaalitukiin. Vastikkeellisiin tukiin kuten seminaareihin ja taidehankintoihin käytettiin 34 530 euroa yhteensä 21 järjestössä ja säätiössä. Raha-automaattiyhdistys kysyi vaalituesta 921 avustamaltaan järjestöltä. Vastauksia saatiin 774 järjestöltä, joista 27 ilmoitti tukeneensa vaalityötä. Yhteisöiltä, jotka eivät vastanneet kyselyyn, tullaan pyytämään selvitystä uudelleen. RAY-tukea käyttäneen Elämäntapaliiton toiminta tarkastetaan ja myös muiden tukea antaneiden järjestöjen valvontaa tehostetaan sen varmistamiseksi, että RAY-avustukset menevät terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen. Nuorisosäätiö ei vastannut kyselyyn. Vaalitukea antaneet yhteisöt www.ray.fi NUORISOSÄÄTIÖN TARKASTUSKERTOMUS LUOVUTETAAN SÄÄTIÖLLE Nuorisosäätiötä koskeva tarkastus saadaan RAY:n osalta päätökseen kuluvalla viikolla, mutta Nuorisosäätiö on varannut itselleen sen jälkeen kaksi viikkoa aikaa esittääkseen omat kommenttinsa tarkastuskertomukseen. Tämän jälkeen tarkastuskertomus viimeistellään ja toimitetaan sosiaali- ja terveysministeriöön, jolloin asiakirja tulee julkiseksi. VIHRIÄLÄN JÄÄVIYS SELVITETÄÄN RAY:n hallitus valtuutti johtokunnan selvittämään eronneen puheenjohtaja Jukka Vihriälän mahdolliseen jääviyteen liittyvät oikeudelliset kysymykset. RAY:N HALLITUS LINJAA: AVUSTUKSET ON TARKOITETTU TERVEYDEN JA SOSIAALISEN HYVINVOINNIN EDISTÄMISEEN Jäsenten ja eri sosiaaliryhmien edunvalvonta ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen on olennainen osa sosiaali- ja terveysjärjestöjen toimintaa. RAY:n hallitus haluaa kuitenkin muistuttaa, että puoluepoliittisen toiminnan tukeminen ei kuulu RAY-avustusten käyttötarkoituksiin. RAY:n avustukset on tarkoitettu terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen. Sadat sosiaali- ja terveysalan järjestöt, niiden työntekijät ja kymmenet tuhannet vapaaehtoiset tekevät arvokasta työtä suomalaisten hyvinvoinnin hyväksi. RAY:n avustustoimintaa, valvontaa ja avustusprosessia kokonaisuudessaan tullaan tarkistamaan niin, että se on läpinäkyvää ja voidaan varmistaa sen täyttävän kaikissa tilanteissa hyvän hallintotavan vaatimukset. RAY:n hallitus toivoo, että sosiaali- ja terveysministeriö aikaistaisi jo suunniteltua RAY:n avustusjärjestelmän ulkopuolista auditointia. Tämä antaisi lähtökohdat RAY:n kehittämiselle nykyaikaisena organisaationa, joka tukee tehokkaasti kansalaistoimintaa vastuullisesti järjestetyn pelitoiminnan tuotoilla. Lue lisää www.ray.fi: Vaalitukea antaneet yhteisöt RAY:n hallituksen kannanotto kokonaisuudessaan Lisätietoja: Järjestökyselystä: avustuksen osastopäällikkö Mika Pyykkö, puh. 0400 841 662 ja viestintäjohtaja Matti Hokkanen, puh. 040 706 3660 Nuorisosäätiön tarkastuksesta: varatoimitusjohtaja Hannu Salokorpi, puh. 040 550 0383 Vihriälän jääviyskysymyksestä: hallintojohtaja Alpo Rivinoja, puh. 050 550 7534 Hallituksen linjauksesta: hallituksen varapuheenjohtaja Juha Eskelinen, puh. 040 575 2993