2013 – työlomien vuosi?

Suomalaisten kesä on aiempaa työntäyteisempi

Suomalaiset ovat niin sitoutuneita työhönsä, etteivät osaa irrottautua siitä edes loman ajaksi. Tänä vuonna moni suomalainen viettää vuosilomallaan aikaansa todennäköisemmin kannettavan tietokoneensa ääressä kuin rannalla loikoillen.

Maailman suurin joustavien toimitilaratkaisujen tarjoaja Regus kysyi liike-elämän edustajilta, minkä verran he käyttävät lomastaan työntekoon. Kyselyyn osallistui yli 26 000 vastaajaa yli 90 eri maasta, ja tulosten perusteella hämmästyttävän suuri osa heistä pitää itseään liian kiireisenä voidakseen irrottautua töistään edes kerran vuodessa. Suomalaisten tilanne oli kuitenkin keskimääräistä parempi.

Yhteensä 41 % kaikista vastaajista sanoi työskentelevänsä lomalla 1–3 tuntia päivässä, ja 39 % aikoi työskennellä hieman tavallista kevyemmällä tahdilla vastailemalla sähköposteihin, puheluihin ja tekemällä vain tärkeimmät työt. Työlleen omistautuneimmat 17 % aikoivat työskennellä yli kolme tuntia päivässä.

Suomalaisten vastaukset sijoittuivat maailmanlaajuisen keskiarvon alapuolelle. Vain 22 % suomalaisista myönsi ottavansa työt mukaan kesälomalle ja tekevänsä töitä vain vähän tavallista rennommin. Auringonpalvonnan sijaan 23 % vastaajista aikoo käyttää 1–3 tuntia päivässä työntekoon ja 4 % vastaajista yli kolme tuntia.

Mielenkiintoista kyllä naiset näyttävät yleisesti ottaen hallitsevan lomailun taidon paremmin kuin miehet. Kaikkiaan 42 % työssä käyvistä miehistä ja 34 % naisista tekee lomalla kevennettyä työpäivää, ja puolestaan miehistä 44 % ja naisista 35 % työskentelee 1–3 tuntia päivässä.

Juha Hakala, Country Manager sanoo  "Ihmiset kaikkialla maailmassa suhtautuvat työhönsä erittäin vakavasti, mikä todennäköisesti johtuu nykyisestä vaikeasta taloustilanteesta. Myös osa suomalaisista käyttää lomansa työntekoon. Näin tiivis työlle omistautuminen ei silti ole yrityksellekään hyväksi, sillä kovinkin ammattilainen tarvitsee laadukasta vapaa-aikaa työnsä vastapainoksi. Kaikkien suomalaisten kohdalla tämä ei kuitenkaan vielä toteudu."

Press contact: Eric Uggla, eric@bondpremea.com, +46 704 151525

Regus on maailman johtava toimistoratkaisujen tarjoaja. Reguksen tuote- ja palveluvalikoima käsittää täysin varustellut toimisto- ja kokoustilat, business lounget ja maailman laajimman videoneuvottelustudioiden verkoston. Regus tarjoaa uuden tavan työskennellä kotoa, matkalta ja toimistolta käsin. Reguksen asiakkaita ovat mm. Google, GlaxoSmithKline, Nokia sekä tuhannet pienet ja keskisuuret kasvuyritykset, jotka hyötyvät toimitilojen ulkoistamisesta ja voivat näin keskittyä ydinliiketoimintansa kehittämiseen. Reguksen toimistoja hyödyntää yli 900 000 asiakasta päivittäin 1200 kohteessa 550 kaupungissa ja 89 maassa. Laaja kohdeverkosto sallii yritysten ja työntekijöiden toimia ja työskennellä