Kesäloma on kuollut

Reguksen uusimman tutkimuksen mukaan töistä ei päästä eroon lomalla

Kuka livahtaa salaa mökin taakse lukemaan viestejä puhelimestaan? Lähes kolmannes (29 %) suomalaisista ei osaa rentoutua kunnolla kesälomallaan. Töitä tehdään jopa kolme tuntia päivässä sen sijaan, että rentouduttaisiin uima-altaalla tai vietettäisiin aikaa läheisten kanssa. Pieni osa tästä joukosta on todellisia työnarkomaaneja. Yksi kymmenestä (7 %) laiminlyö lomalla läheisiään ja ruokkii työriippuvuuttaan tekemällä töitä yli kolme tuntia päivässä. Nämä tiedot käyvät ilmi Reguksen uusimmasta tutkimuksesta, johon osallistui yli 16 000 vastaajaa yli 80 maasta.

Suomalaiset eivät pelkästään tee liikaa töitä lomalla. Liian moni (18 %) ilmoittaa tekevänsä töitä älypuhelimillaan ja kannettavillaan lähes normaaliin tahtiin auringonoton lomassa. Rentoutumisen ja läheistensä huomioimisen sijaan he yrittävät tasapainoilla työstressin, ärtyneiden puolisoiden ja pettyneiden lasten välillä.

Lomalla on tilaisuus viettää yhteistä aikaa ja rentoutua, ja sillä voi olla ratkaiseva vaikutus työntekijän terveyteen ja työuupumuksen estämiseen. Tutkimusten mukaan stressi lisää epäterveellistä ahdistuneisuutta[1], ja siksi on tärkeää pystyä aika ajoin irtautumaan töistä täydellisesti.

Reguksen edustaja, Olivier de Lavalette, toteaa: ”Teknisen kehityksen myötä tietoliikenneyhteydet ovat aina työntekijöiden käytettävissä, joten sähköpostien lukeminen ja työtehtävien suorittaminen onnistuu helposti missä vain. Älypuhelimien, kannettavien ja kaikkialla käytettävissä olevien Internet-yhteyksien vuoksi töiden unohtaminen täydellisesti on todella vaikeaa. Terveyden säilyttämisen kannalta on kuitenkin olennaisen tärkeää pystyä rentoutumaan ja viettämään aikaa perheen ja ystävien kanssa.

”Työnteon ja perheloman yhdistäminen ei yleensä onnistu. Lomalla työskentely lisää loppuun palamisen riskiä ja pilaa kaikkien lomailijoiden loman. Yritysten on ryhdyttävä etsimään tapoja tehokkuuden ja tuottavuuden parantamiseen, jotta työntekijöiden ei tarvitsisi tehdä töitä vapaa-ajallaan. Vain siten ne voivat varmistaa, että niiden työntekijät pysyvät terveinä ja tyytyväisinä ja tekevät työtä tehokkaasti. Hyödyntämällä joustavia työskentelytapoja ja vähentämällä työntekijöiden työmatkoihin käyttämää aikaa yritykset voivat lisätä tehokkuutta ja antaa työntekijöilleen mahdollisuuden unohtaa työt täydellisesti lomalla.”

[1] http://www.nytimes.com/2009/08/18/science/18angier.html?_r=2

Regus on maailman johtava toimistoratkaisujen tarjoaja. Reguksen tuote- ja palveluvalikoima käsittää täysin varustellut toimisto- ja kokoustilat, business lounget ja maailman laajimman videoneuvottelustudioiden verkoston. Regus tarjoaa uuden tavan työskennellä kotoa, matkalta ja toimistolta käsin. Reguksen asiakkaita ovat mm. Google, GlaxoSmithKline, Nokia sekä tuhannet pienet ja keskisuuret kasvuyritykset, jotka hyötyvät toimitilojen ulkoistamisesta ja voivat näin keskittyä ydinliiketoimintansa kehittämiseen. Reguksen toimistoja hyödyntää yli 900 000 asiakasta päivittäin 1200 kohteessa 550 kaupungissa ja 89 maassa. Laaja kohdeverkosto sallii yritysten ja työntekijöiden toimia ja työskennellä vapaasti aikaan, paikkaan ja tapaan katsomatta. Lisätietoja on osoitteessa www.regus.fi.

Avainsanat: