Molempi parempi

Lyhyemmät työmatkat hyödyttävät sekä työnantajia että työntekijöitä

Reguksen, maailman suurimman joustavien työtilaratkaisujen tarjoajan, teettämän uusimman tutkimuksen mukaan neljännes suomalaisista työntekijöistä (26 %) on vapautunut työpöytänsä kahleista. Tutkimukseen osallistui yli 16 000 vastaajaa yli 80 maasta. Joustavien ratkaisujen ansiosta työntekijöillä on mahdollisuus työskennellä vähintään puolet viikosta muualla kuin yrityksensä päätoimitiloissa. Näin he voivat halutessaan työskennellä lähempänä kotia, ja työmatkoihin käytetty aika vähenee.

Yritykset tiedostavat joustavien työskentelytapojen työmoraalia ja terveyttä edistävät vaikutukset ja tarjoavat siksi työntekijöilleen yhä enemmän mahdollisuuksia joustavaan työskentelyyn. Tämän lisäksi Reguksen teettämä tutkimus osoittaa, että lähes kaksi viidesosaa (38 %) työntekijöistä tekisi työnantajalleen kovemmin töitä, jos he pystyisivät vähentämään työmatkaan kuluvaa aikaa.

Tutkimuksessa suomalaisilta työntekijöiltä kysyttiin, miten he käyttäisivät työmatkassa säästämänsä ajan. He vastasivat seuraavasti:

• Viettäisin enemmän aikaa kumppanini ja perheeni kanssa (75 %).
  • Kuntoilisin enemmän (74 %).
  • Tapaisin ystäviäni (50 %).

Tutkimuksesta käy myös ilmi, että joustavien työskentelymahdollisuuksien laajentaminen parantaisi työntekijöiden terveyden, työmoraalin ja lojaaliuden lisäksi myös yrityksen tuottavuutta. Tämä vahvistaa Reguksen aiemman tutkimustuloksen, jonka mukaan joustavien työskentelytapojen oli havaittu suoraan parantaneen tuottavuutta maailmanlaajuisesti 72 prosentissa yrityksistä.[1]

Reguksen edustaja, Olivier de Lavalette, toteaa: ”Merkittävä osa työntekijöistä voi jo valita, missä työskentelee. Kehitystä tulisi kuitenkin edelleen tapahtua huomattavasti, jotta kaikilla työntekijöillä olisi mahdollisuus työskennellä joustavammin, erityisesti jos tarkastellaan työmatkoihin käytetyn ajan vähentämisestä kaikille osapuolille koituvia hyötyjä.”

”Merkittävää on, työmatkassa säästetty aika käytettäisiin terveyttä ja hyvinvointia edistävään toimintaan, kuten kuntoiluun ja ajanviettoon perheen ja ystävien kanssa. Lisäksi kaksi viidesosaa työntekijöistä kertoo, että työmatka-ajan väheneminen vaikuttaisi ainakin osittain siihen, että he tekisivät enemmän töitä. Tämä vahvistaa aiemman Reguksen tutkimustuloksen, jonka mukaan onnellisemmat ja terveemmät työntekijät lisäävät tuottavuutta. Joustava työskentely hyödyttää siis kaikkia osapuolia: työntekijät ovat rentoutuneempia ja terveempiä ja toisaalta yrityksen kannalta myös tuottavampia. ”

[1] Regus, Flexibility drives productivity, helmikuu 2012

Regus on maailman johtava toimistoratkaisujen tarjoaja. Reguksen tuote- ja palveluvalikoima käsittää täysin varustellut toimisto- ja kokoustilat, business lounget ja maailman laajimman videoneuvottelustudioiden verkoston. Regus tarjoaa uuden tavan työskennellä kotoa, matkalta ja toimistolta käsin. Reguksen asiakkaita ovat mm. Google, GlaxoSmithKline, Nokia sekä tuhannet pienet ja keskisuuret kasvuyritykset, jotka hyötyvät toimitilojen ulkoistamisesta ja voivat näin keskittyä ydinliiketoimintansa kehittämiseen. Reguksen toimistoja hyödyntää yli 900 000 asiakasta päivittäin 1200 kohteessa 550 kaupungissa ja 89 maassa. Laaja kohdeverkosto sallii yritysten ja työntekijöiden toimia ja työskennellä vapaasti aikaan, paikkaan ja tapaan katsomatta. Lisätietoja on osoitteessa www.regus.fi

Avainsanat:

Lainaukset