• Regus/

Työ ja vapaa-aika paremmassa tasapainossa maailmanlaajuisesti – Suomessa tulokset huonompia

Uuden Reguksen indeksin mukaan työn ja vapaa-ajan välinen tasapaino on parantunut, mutta Suomi on jäljessä muusta maailmasta

Tänään julkaistun Reguksen työn ja muun elämän välistä tasapainoa mittaavan indeksin (Regus Work-Life Balance Index) mukaan Suomessa on vähemmän sellaisia liike-elämän edustajia, jotka ilmoittavat työn ja vapaa-ajan välisen tasapainon parantuneen vuoteen 2010 verrattuna. Indeksi muodostuu työtyytyväisyysmittareista ja vastaajien työn ja vapaa-ajan väliseen tasapainoon liittyvistä näkemyksistä sekä käytännön toimintatapoja, kuten työaikoja ja -matkoja, selvittäneestä maailmanlaajuisesta kyselystä, johon osallistui yli 16 000 liike-elämän edustajaa yli 80 maasta. Maailmanlaajuisesti tarkasteltuna työn tekeminen on entistä mielekkäämpää ja työn tuottavuus on kasvanut parantuneen työn ja vapaa-ajan tasapainon myötä. Suomessa indeksi on kuitenkin pudonnut 3 pistettä 119:ään vuodesta 2010.

• Tutkimuksen keskeisimmät tulokset: Suomen osalta indeksilukema on 119, kun maailmanlaajuinen keskiarvo on 124.

• Muuhun maailmaan verrattuna suomalaisista työntekijöistä pienempi osuus (64 %) ilmoittaa saavuttavansa työssä enemmän tuloksia (keskiarvo 74 %).

• Muuhun maailmaan verrattuna pienempi osuus vastaajista (39 %) ilmoittaa, että yritykset ovat pyrkineet vähentämään pitkien työmatkojen aiheuttamaa stressiä ja lyhentämään työmatkoihin kuluvaa aikaa (keskiarvo 41 %).

Reguksen indeksi osoittaa, että työn ja vapaa-ajan välinen tasapaino on erittäin tärkeää paitsi henkilöstön terveyden ja tyytyväisyyden myös liiketoiminnan kasvun kannalta. Kysely tarjoaa konkreettista näyttöä paremman ja joustavamman elämäntavan ja tuottavuuden välisestä yhteydestä ja kannustaa yrityksiä tarkastelemaan omia toimintatapojaan.

Reguksen edustaja, Olivier de Lavalette, toteaa: kommentoi: ”Reguksen uuden työn ja vapaa-ajan välistä tasapainoa mittaavan indeksin tulokset ovat rohkaisevia. Työn ja vapaa-ajan välinen tasapaino on parantunut maailmanlaajuisesti. Suomessa työn ja vapaa-ajan välisen tasapainon kehitys on ollut lievästi negatiivista vuoteen 2010 verrattuna, mutta indeksilukema on silti lähellä maailmanlaajuista keskiarvoa.

Kun taloustilanne paranee ja työmarkkinat muuttuvat dynaamisemmiksi, yritysten on tarjottava työntekijöilleen myös hyvä työn ja vapaa-ajan välinen tasapaino, jotta ne pystyvät palkkaamaan ja pitämään palveluksessaan huippuhenkilöstöä. Taantuman myötä yritysten toimintatavat ovat muuttuneet entistä tuloskeskeisemmiksi, ja ne etsivät yhä enenevässä määrin perinteisestä poikkeavia, joustavuutta suosivia ja tehokkuutta parantavia työskentelytapoja. Yksi jatkuvasti suosiotaan kasvattavista keinoista on kuluttavan ja tuottamattoman työmatka-ajan vähentäminen joustavien työskentelytapojen avulla.”

”Keinoja on erilaisia. Työntekijät voivat esimerkiksi matkustaa ruuhka-aikojen ulkopuolella, työskennellä lähempänä kotia tai viettää enemmän aikaa perheidensä kanssa. On kuitenkin selvää, että yritykset näkevät työntekijöiden työtapoihin liittyvien toiveiden huomioon ottamisen yhä tärkeämpänä tuottavuutta ja hyvinvointia parantavana tekijänä.”

Lehdistön yhteyshenkilö:

Eric Uggla, email eric@bondpremea.com, puhelin +46 704 15 15 25

Regus on maailman johtava toimistoratkaisujen tarjoaja. Reguksen tuote- ja palveluvalikoima käsittää täysin varustellut toimisto- ja kokoustilat, business lounget ja maailman laajimman videoneuvottelustudioiden verkoston. Regus tarjoaa uuden tavan työskennellä kotoa, matkalta ja toimistolta käsin. Reguksen asiakkaita ovat mm. Google, GlaxoSmithKline, Nokia sekä tuhannet pienet ja keskisuuret kasvuyritykset, jotka hyötyvät toimitilojen ulkoistamisesta ja voivat näin keskittyä ydinliiketoimintansa kehittämiseen. Reguksen toimistoja hyödyntää yli 900 000 asiakasta päivittäin 1200 kohteessa 550 kaupungissa ja 89 maassa. Laaja kohdeverkosto sallii yritysten ja työntekijöiden toimia ja työskennellä vapaasti aikaan, paikkaan ja tapaan katsomatta. Lisätietoja on osoitteessa www.regus.fi.

Regus Work-Life Balance Index

Kyselyyn osallistui yli 16 000 Reguksen maailmanlaajuisessa yhteystietotietokannassa olevaa liike-elämän edustajaa yli 80 maasta. Reguksen maailmanlaajuisessa tietokannassa on yli miljoonan henkilön yhteystiedot. Heidän joukossaan on useita yritysten ylimpään johtoon ja omistajaportaaseen kuuluvia henkilöitä. Vastaajille esitettiin kysymyksiä työajoista, tyytyväisyydestä kotona tai perheen kanssa vietetyn ajan määrään sekä yleisestä työn ja vapaa-ajan välisen tasapainon parantumisesta. Indeksi muodostuu edellä mainituista tiedoista, ja sen tuloksia verrataan vuonna 2010 asetettuun peruspisteeseen, joka on 100. Kyselyä hallinnoi riippumaton MindMetre-yritys, www.mindmetre.com.

Avainsanat: