Yritykset ennustavat työpaikkojen määrän kasvua

Uusimman Reguksen Business Confidence -indeksin mukaan yritykset palkkaavat lisää henkilöstöä vuonna 2013

Reguksen uusimman Business Confidence -indeksin mukaan 76 % suomalaisista yrityksistä suunnittelee henkilöstömäärän lisäämistä tai pitämistä ennallaan vuonna 2013.  Tutkimukseen osallistui yli 26 000 yritystä 90 maasta, ja sen tulokset osoittavat selvästi, että suomalaiset yritykset ovat palkkaamassa lisää myynti-, markkinointi- ja muuta henkilöstöä.  Suomen osalta indeksi on ollut nousussa vuoden 2012 lokakuusta lähtien, ja positiivinen kehitys jatkuu edelleen.

Keskeiset tulokset:

• Maailmanlaajuisesti tarkasteltuna Reguksen Business Confidence -indeksin pisteluku on 114 pistettä, mikä tarkoittaa 3 pisteen kasvua vuoden 2012 lokakuuhun verrattuna.
  • Suomen osalta indeksin pisteluku on 111 pistettä, mikä on 13 pistettä enemmän kuin kuusi kuukautta sitten.
  • Suomalaisista yrityksistä 43 % kertoi liikevaihdon ja 35 % liikevoiton kasvusta viimeisen 12 kuukauden aikana.
  • Viidennes (21 %) yrityksistä suunnittelee lisäävänsä henkilöstömääräänsä yli 5 %.
  • 54 % odottaa yritysten palkkaavan lisää myynti- ja markkinointihenkilöstöä ja 52 % ennakoi muun henkilöstön määrän kasvua.

Reguksen, maailmanlaajuisen työtilaratkaisujen tarjoajan, edustaja Juha Hakala, toteaa: ”Tulokset eivät kerro pelkästään siitä, että yritykset ovat palkkaamassa lisää henkilöstöä. Yritykset aikovat panostaa myyntiin ja markkinointiin, ja katsovat, että nyt on oikea aika ryhtyä myymään.”

”Tulokset viittaavat siihen, että myynnin ja markkinoinnin ammattilaisille on kysyntää tulevina kuukausina. Yritysten on pyrittävä palkkaamaan ja pitämään palveluksessaan parhaat resurssit, jotta ne pystyvät säilyttämään kilpailukykynsä markkinoilla.”

“Mahdollisuus joustavaan työskentelyyn on nousemassa yhä tärkeämpään asemaan, kun yritykset pyrkivät palkkaamaan parhaat työntekijät ja pitämään heidät palveluksessaan. Nuoremmilla työntekijöillä on uudenlainen asenne työhön, ja he asettavat joustavuuden ja elämänlaadun perinteisempien arvojen edelle. Tämän lisäksi yritykset voivat joustavan työskentelyn avulla pienentää kiinteistä toimitiloista aiheutuvia kustannuksia ja lisätä henkilöstön tuottavuutta.[1]

Tulokset kokonaisuudessaan

• Maailmanlaajuisesti 85 % yrityksistä suunnittelee henkilöstömäärän lisäämistä tai pitämistä ennallaan vuonna 2013. Neljännes yrityksistä aikoo lisätä henkilöstön määrää yli 5 %.
  • Huomattavan suuri osa yrityksistä (57 %) aikoo laajentaa myynti- ja markkinointiosastojaan.   Yritykset ennakoivat uuden myynnin mukanaan tuomaa toiminnan vilkastumista lisäämällä myös muun henkilöstön määrää (40 %).
  • Talouden elpymisen moottorina pidetyt pienyritykset palkkaavat todennäköisesti paljon uutta henkilöstöä (28 %).
  • Indeksin pisteluku on kasvanut 3 pisteellä vuoden 2012 lokakuusta.
  • Vientiyritykset menestyvät edelleen paremmin kuin kotimarkkinoilla toimivat yritykset.

Raportti on luettavana kokonaisuudessaan seuraavassa osoitteessa:

[1] Flexibility drives productivity, Regus, helmikuu 2012