• Rejlers Finland/

Rejlers vastaamaan Sibanye-Stillwaterin Keliber-litiumjalostamon vesienkäsittelylaitoksen perus- ja toteutussuunnittelusta

Report this content

Rejlers on allekirjoittanut sopimuksen Sibanye-Stillwaterin Keliber-litiumhankkeen kanssa. Sopimus sisältää rakenteilla olevan Keliber-litiumjalostamon vesienkäsittelylaitoksen perus- ja toteutussuunnittelun. Mittavan investoinnin tavoitteena on aloittaa vastuullinen akkulaatuisen litiumhydroksidin tuotanto.

Keliber-litiumhanke rakentaa Kokkolaan Keski-Pohjanmaalle litiumjalostamoa, tavoitteenaan olla Euroopan ensimmäinen omaan malmiin perustuvan litiumhydroksidin tuottaja. Litiumia tarvitaan sähköenergian varastointiin, muun muassa sähköautojen akkuihin.

Arvioitu kokonaisinvestointi Keliber-litiumhankkeeseen on 656 miljoonaa euroa. Litiumjalostamon rakentaminen alkoi maaliskuussa 2023 ja tuotannon ylösajon on määrä käynnistyä vuonna 2025.

Keliberin litiumhydroksidin tuotanto perustuu soodapaineliuotusprosessiin, jonka etuna on materiaali- ja energiatehokkuus. Energianlähteitä ovat höyry, maakaasu ja sähkö, mikä osaltaan vähentää Keliberin hiilidioksidipäästöjä verrattuna nykyisiin litiumhydroksidin tuotantoketjuihin.

Rejlersillä on kymmenien vuosien kokemus vaativien vesienkäsittelylaitosten toteutussuunnittelusta.

Investointi edustaa uusia teknologioita sekä auttaa yhteiskuntaa vähentämään fossiilisten polttoaineiden käyttöä. Luotan siihen, että asiantuntemuksemme kestävistä ja innovatiivisista teknologisista ratkaisuista sekä suunnitteluosaamisemme auttaa Sibanye-Stillwateria tavoitteessaan olla vastuullinen energiaratkaisuiden kehittäjä”, sanoo Jouni Honkala, Rejlers Finlandin kaivos- ja metalliteollisuus liiketoiminnan johtaja.

Lisätiedot

Mikko Vaahersalo, toimitusjohtaja, Rejlers Finland, + 358 044 425 3143, mikko.vaahersalo@rejlers.fi
Pelagia Wolff, viestintäjohtaja, Rejlers Finland, +358 50 366 0878, pelagia.wolff@rejlers.fi

Sibanye-Stillwater Sibanye-Stillwater on monikansallinen kaivos- ja metallinjalostuskonserni, jolla on toimintoja, hankkeita ja sijoituksia viidellä mantereella. Se on johtava toimija PGM-autokatalyyttien kierrätyksessä, ja se on investoinut kaivosjätteiden käsittelyä kehittäviin toimintoihin.

Sibanye-Stillwater on yksi maailman suurimmista platinaryhmän (PGM) metallien platinan, palladiumin ja rhodiumin alkutuottajista, ja se kuuluu merkittävien kullantuottajien joukkoon. Se tuottaa ja jalostaa myös iridiumia ja ruteniumia, nikkeliä, kromia, kuparia ja kobolttia. Sibanye-Stillwater on viime aikoina alkanut laajentaa toimintaansa akkumetallien louhintaan ja jalostukseen sekä lisätä ja monipuolistaa toimintojaan kiertotaloudessa ja kaivosjätteiden käsittelyssä maailmanlaajuisesti.  Lisätietoja osoitteessa www.sibanyestillwater.com.

Sibanye-Stillwaterin Keliber-litiumhanke Keliber on edistynyt litiumhanke Kaustisella ja Kokkolassa Keski-Pohjanmaalla. Hankkeen tavoitteena on aloittaa akkulaatuisen litiumhydroksidin tuotanto omasta malmista ensimmäisenä Euroopassa ja siten tukea vihreää siirtymää helpottamalla liikenteen sähköistämistä. Keliber-litiumhanketta kehittää kansainvälinen kaivos- ja metallinjalostusyhtiö Sibanye-Stillwater (~80 %) kumppaninaan Suomen Malmijalostus Oy (20 %), joka on valtion omistama kotimaista litiumioniakkujen arvoketjua kehittävä yhtiö. Lisätietoja hankkeesta löytyy osoitteesta www.sibanyestillwater.com/fi/liiketoiminta/eurooppa/keliber/

Rejlers on teknisen alan suunnittelu- ja konsultointiyhtiö, joka luo tulevaisuuden toimivaa yhteiskuntaa ja edistää vihreää siirtymää. Olemme asiakkaidemme luotettu kumppani teollisuuden, rakentamisen, energian ja infran hankkeissa sekä johdon tekninen neuvonantaja kestävissä energiaratkaisuissa. Yli 1000 asiantuntijaamme ovat läsnä yli 20 paikkakunnalla Suomessa. Olemme osa Tukholman pörssissä listattua Rejlers-konsernia, joka toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Abu Dhabissa. rejlers.fi

Avainsanat: