Relais Group Oyj Johdon osavuotinen selvitys 1.1.–30.9.2022 (tilintarkastamaton) – Vakaa vuosineljännes

Yhtiötiedote 10.11.2022 kello 9.00

Tämä tiedote on tiivistelmä Relais Groupin Johdon osavuotisesta selvityksestä tammi–syyskuu 2022. Tiedote on kokonaisuudessaan tämän yhtiötiedotteen liitteenä ja saatavilla verkkosivuillamme osoitteessa https://relais.fi/sijoittajat/.

Suluissa esitetyt luvut viittaavat edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon, ellei toisin ilmoiteta.

HEINÄ–SYYSKUU 2022 LYHYESTI

• Liikevaihto oli 64,8 miljoonaa euroa (7–9/2021: 58,7), muutos +10,3 %
  • EBITDA oli 11,1 miljoonaa euroa (10,5) eli 17,1 (17,9) % liikevaihdosta, muutos +5,8 %
  • Vertailukelpoinen EBITDA oli 11,3 miljoonaa euroa (10,8) eli 17,5 (18,4) % liikevaihdosta, muutos +4,9 %
  • EBITA oli 7,7 (8,0) miljoonaa euroa eli 11,9 (13,6) % liikevaihdosta, muutos -3,8 %
  • Vertailukelpoinen EBITA oli 7,9 (8,3) miljoonaa euroa eli 12,3 (14,1) % liikevaihdosta, muutos -4,3 %
  • Liikevoitto oli 6,8 (7,3) miljoonaa euroa eli 10,5 (12,4) % liikevaihdosta, muutos -6,5 %
  • Vertailukelpoinen liikevoitto oli 7,1 (7,6) miljoonaa euroa eli 10,9 (12,9) % liikevaihdosta, muutos -6,9 %
  • Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos, ilman yritysjärjestelyihin liittyviä poistoja (laimentamaton) oli 0,27 (0,31 euroa *)
  • Liiketoiminnan rahavirta parani selvästi edellisvuoteen verrattuna ja oli 6,4 (-0,6) miljoonaa euroa
  • Ruotsin kruunun kurssikehitys vaikutti katsauskaudella konsernin EBITA:an negatiivisesti. Vertailukelpoisin valuuttakurssein EBITA katsauskaudella olisi ollut noin 0,2 miljoonaa euroa raportoitua korkeampi

*) Keskimääräinen laimentamaton osakemäärä oli katsauskaudella 7–9/2022 18 132 308 ja kaudella 7–9/2021 17 941 433 kappaletta

TAMMI–SYYSKUU 2022 LYHYESTI

• Liikevaihto oli 185,5 miljoonaa euroa (1–9/2021: 164,3), muutos +12,9 %
  • EBITDA oli 26,5 miljoonaa euroa (25,0) eli 14,3 (15,2) % liikevaihdosta, muutos 6,2 %
  • Vertailukelpoinen EBITDA oli 27,6 miljoonaa euroa (26,9) eli 14,9 (16,4) % liikevaihdosta, muutos 2,7 %
  • EBITA oli 16,8 (17,7) miljoonaa euroa eli 9,1 (10,8) % liikevaihdosta, muutos -5,2 %
  • Vertailukelpoinen EBITA oli 17,9 (19,6) miljoonaa euroa eli 9,7 (12,0) % liikevaihdosta, muutos -8,8 %
  • Liikevoitto oli 14,3 (15,8) miljoonaa euroa eli 7,7 (9,6) % liikevaihdosta, muutos -9,1 %
  • Vertailukelpoinen liikevoitto oli 15,5 (17,7) miljoonaa euroa eli 8,3 (10,8) % liikevaihdosta, muutos -12,7 %
  • Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos, ilman yritysjärjestelyihin liittyviä poistoja (laimentamaton) oli 0,55 (0,75) euroa *)
  • Ruotsin kruunun kurssikehitys vaikutti katsauskaudella konsernin EBITA:an negatiivisesti. Vertailukelpoisin valuuttakurssein EBITA katsauskaudella olisi ollut noin 0,5 miljoonaa euroa raportoitua korkeampi
  • Varsinainen yhtiökokous 13.4.2022 päätti jakaa osinkoa 0,36 (0,30) euroa/osake tilikaudelta 2021
  • Yhtiö päätti katsauskauden jälkeen 25.10.2022 siirtymisestä IFRS:n mukaiseen talousraportointiin

*) Keskimääräinen laimentamaton osakemäärä oli katsauskaudella 1–9/2022 18 024 511 ja kaudella 1–9/2021
17 562 625 kappaletta.

KONSERNIN KESKEISET TUNNUSLUVUT

Tuhatta euroa, jollei toisin ilmoitettu 7-9/2022 7-9/2021 1-9/2022 1-9/2021 1-12/2021
Liikevaihto 64 780 58 741 185 498 164 283 237 830
laimennettu, euroa
0,21 0,26 0,40 0,61 0,92
Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos
ilman yritysjärjestelyihin liittyviä poistoja, laimentamaton, euroa
0,27 0,31 0,55 0,75 1,11
Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos
ilman yritysjärjestelyihin liittyviä poistoja, laimennettu, euroa
0,26 0,30 0,53 0,71 1,06
Kokoaikaiset työntekijät kauden lopussa 998 848 998 848 950

1–9/2021 17 562 625 kappaletta. Keskimääräinen laimennettu osakemäärä oli katsauskaudella 1–9/2022
18 752 469 ja kaudella 1–9/2021 18 399 424 kappaletta.

NÄKYMÄT VUODELLE 2022 JA PITKÄN AIKAVÄLIN TALOUDELLISET TAVOITTEET

Relais Group ei julkaise numeerista tulosohjeistusta tilikaudelle 2022. Yhtiö tavoittelee 500 miljoonan euron pro forma -liikevaihtoa vuoden 2026 loppuun mennessä.

TOIMITUSJOHTAJA ARNI EKHOLM KOMMENTOI VUODEN 2022 KOLMATTA NELJÄNNESTÄ:

”Relais-konsernin myynti kolmannella vuosineljänneksellä kehittyi suotuisasti ja ylitti selvästi viime vuoden vastaavan jakson liikevaihdon kasvaessa 10,3 %. Valuuttakurssimuutokset huomioon ottaen kasvu oli 12 %. Myös kannattavuus ja kassavirta paranivat selvästi vuoden ensimmäiseen puoliskoon verrattuna. Skandinavian liiketoimintojen kehitys oli erittäin vahvaa, ja sitä tukivat erityisesti korjaamosektorilla tehdyt yritysostot. Lisäksi yleinen markkinatilanne Skandinaviassa oli Suomea ja Baltiaa selvästi positiivisempi. Suomen liiketoimintojen liikevaihto oli viime vuotta alemmalla tasolla ja heijasteli arviomme mukaan markkinoiden yleistä kehitystä.

Konsernin tukkukaupan liiketoimintaryhmässä liikevaihto saavutti valuuttakurssimuutokset huomioiden viime vuoden vahvan tason. Ruotsin ja Skandinavian liiketoimintayksiköt saavuttivat katsauskaudella 8 %:n prosentin suuruisen liikevaihdon kasvun positiivisen paikallisen markkinakehityksen ja Trucknik AB:n yritysoston tukemina. Suomen ja Baltian tukkutoimintojen liikevaihto supistui 8 % yleisen negatiivisen markkinakehityksen seurauksena. Inflaatiokehityksen aiheuttamia hintojen korotuspaineita on kyetty siirtämään riittävällä tasolla tuotehintoihin, mikä mahdollisti tukkutoimintojen katetason säilymisen vakaana.

Korjaamo- ja huoltotoimintojen liiketoimintaryhmä kasvoi erittäin vahvasti Ruotsin markkinoilla tehtyjen yrityskauppojen ansiosta. STS Sydhamnens Trailer Service AB ja Skeppsbrons Jönköping AB ovat vahvistaneet merkittävästi Relais-konsernin asemaa Pohjoismaiden suurimpana ajoneuvomerkeistä riippumattomana hyötyajoneuvojen korjaamo- ja huoltoketjuna. Ensimmäisen vuosipuoliskon aikana Raskone Oy:ssä tehdyt tehostamistoimenpiteet alkoivat jo näkyä toimintojen kannattavuuden myönteisenä kehityksenä vuosineljänneksen kuluessa. Lisäksi palkkausjärjestelmässä tehdyt muutokset vaikuttivat positiivisesti mekaanikkojen rekrytointeihin ja korjaamohenkilöstön pysyvyyteen. Kysyntätilanne kaikissa konsernin korjaamoyhtiöissä oli vahva ja kapasiteetin hyödyntämisaste kasvoi selvästi.

Konsernin ajoneuvovalojen myynti oli vakaata saavuttaen viime vuoden tason pääosin Strands Group AB:n vientimarkkinoilla saavuttaman menestyksen ja useiden uutuustuotelanseerauksien ansiosta. Kokonaisuutena katsoen valotuotteiden kausimyynti alkoi hieman aiempia vuosia myöhemmin, yleisen taloudellisen tilanteen aiheuttaman markkinaepävarmuuden takia. Kysyntätilanteen epävarmuus korostuu erityisesti Suomen markkinoilla ja kuluttajille suunnattujen tuotteiden kohdalla. Valotuotteiden katteet ovat kuitenkin vuoden mittaan tehtyjen hinnankorotusten tukemana pysyneet pääosin viime vuoden tasolla. Myös varaosien myynti oli vakaa ja viime vuoden tasolla. Varaosien kate oli viime vuoden tasolla onnistuneiden hinnankorotusten johdosta.

Kuten ensimmäisen vuosipuoliskon tulosten julkistamisen yhteydessä kerroimme, konsernissa on aloitettu useita eri toimenpideohjelmia operatiivisen tehokkuuden kasvattamiseksi. Suomen tukkutoiminnoissa on käynnissä käyttöpääomatason alentamiseen ja hinnoitteluprosessin tehostamiseen tähtäävä ohjelma, joka on edennyt suunnitellun mukaisesti. Käyttöpääomatasojen odotetaan laskevan vuoden viimeisen neljänneksen aikana ja hinnoitteluoptimoinnin odotetaan vaikuttavan positiivisesti kannattavuuteen ensi vuoden aikana. Lisäksi kaikissa konserniyhtiöissä on selvästi lisätty erilaisten kaupallisten aktiviteettien määrää yleisen markkinatilanteen aiheuttaman kysyntäepävarmuuden vaikutuksen minimoiseksi.

Arvioitaessa liiketoimintamme näkymiä loppuvuodelle esiin nousee useita merkittäviä tekijöitä ja olosuhteita, joihin emme itse suoraan voi vaikuttaa. Venäjän Ukrainassa aloittaman hyökkäyssodan kerrannaisvaikutukset aiheuttavat suurta epävarmuutta markkinoiden kysyntätilanteessa. Lisäksi energiahintojen ja yleisen kustannustason raju nousu, epävakaa geopoliittinen tilanne ja sen negatiivinen vaikutus talouteen tekevät tulevan vuosineljänneksen markkinatilanteen arvioinnin hyvin haasteelliseksi. Aiemman mukaisesti yhtiö ei anna numeraalista ohjeistusta loppuvuodelle.

Niiden asioiden osalta, joihin itse voimme vaikuttaa meillä on hyvät edellytykset liiketoimintamme vakaaseen kehittämiseen myös vuoden 2022 viimeisen vuosineljänneksen aikana. Toimituskykymme meneillään olevalle valokaudelle on hyvä ja lanseeraamme markkinoille tänäkin vuonna useita uutuustuotteita. Olemme kyenneet ratkaisemaan useita korjaamotoiminnan haasteita, ja kysyntätilanne sillä sektorilla näyttää vakaalta. Uskomme mahdollisen talouden taantuman jopa lisäävän kohtuuhintaisen korjaamo- ja huoltotoiminnan ja varaosien kysyntää vastaisuudessa. Jatkamme lisäksi yrityskauppamarkkinoiden aktiivista työstämistä tulevan vuoden aikana ja odotamme yrityskauppakohteiden arvostusten laskevan aiempaa maltillisemmalle tasolle. Tämä luon hyvän pohjan yrityskauppojen tekemiselle ja strategiamme toteuttamiselle myös jatkossa.

Tässä yhteydessä haluan myös lämpimästi kiittää ammattitaitoista henkilöstöämme vahvasta suorituksesta tämän vuosineljänneksen aikana. Relais-konsernin lähes tuhat ammattilaista kuudessa maassa tekee kovasti töitä, jotta voimme palvella asiakkaitamme joka päivä yhä paremmin.”

KATSAUSKAUDEN PÄÄTTYMISEN JÄLKEISET TAPAHTUMAT

Yhtiö tiedotti 25.10.2022 siirtyvänsä kansainvälisten tilinpäätösstandardien (IFRS) mukaiseen talousraportointiin 1.1.2020 alkaen.

KUTSU WEBCAST-TILAISUUTEEN

Relais Groupin toimitusjohtaja Arni Ekholm ja talousjohtaja Pekka Raatikainen esittelevät tuloksen medialle, sijoittajille ja analyytikoille englanninkielisessä webcast-tilaisuudessa 10.11.2022 klo 10.00 alkaen. Tilaisuus on katsottavissa osoitteessa https://relais.videosync.fi/2022-q3-results.

Esitysmateriaali ja videotallenne löytyvät yhtiön verkkosivuilta osoitteesta https://relais.fi/sijoittajat/ tilaisuuden päätyttyä.

Relais Group, toimitusjohtaja Arni Ekholm
puhelin +358 40 760 3323

Sähköposti: arni.ekholm@relais.fi

Evli Oyj, puh. +358 40 579 6210

Liikevaihtomme vuonna 2021 oli 237,8 (2020: 128,9) miljoonaa euroa. Vuoden 2021 aikana ostimme yhteensä kuusi yhtiötä. Palveluksessamme työskentelee noin tuhat ammattilaista kuudessa eri maassa. Relais Groupin osake on listattu Nasdaq Helsinki Oy:n ylläpitämällä Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalla kaupankäyntitunnuksella RELAIS.