Relais Group Oyj Johdon osavuotinen selvitys 1.1.–31.3.2023 (tilintarkastamaton): vahvaa ja kannattavaa kasvua

Pörssitiedote 4.5.2023 kello 9.00

Tämä tiedote on tiivistelmä Relais Groupin johdon osavuotisesta selvityksestä tammi–maaliskuu 2023. Tiedote on kokonaisuudessaan tämän tiedotteen liitteenä ja saatavilla verkkosivuillamme osoitteessa https://relais.fi/sijoittajat/.

Tehdyt yritysostot, kannattavuuden ja operatiivisen tehokkuuden parantamistoimenpiteet sekä myynnin kasvu erityisesti hyötyajoneuvojen huolto- ja korjaamotoiminnassa paransivat kannattavuutta ja liiketoiminnan rahavirtaa.

TAMMI–MAALISKUU 2023 LYHYESTI

• Liikevaihto oli 69,0 miljoonaa euroa (62,1), muutos +11 %
  • EBITA oli 7,5 (5,7) miljoonaa euroa eli 10,9 (9,2) % liikevaihdosta, muutos +31 %
  • Vertailukelpoinen EBITA oli 7,6 (6,2) miljoonaa euroa eli 11,0 (10,0) % liikevaihdosta, muutos +23 %
  • Liikevoitto oli 6,6 (5,0) miljoonaa euroa eli 9,6 (8,0) % liikevaihdosta, muutos +33 %
  • Vertailukelpoinen liikevoitto oli 6,7 (5,4) miljoonaa euroa eli 9,7 (8,7) % liikevaihdosta, muutos +24 %
  • Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos, ilman yritysjärjestelyihin liittyviä poistoja (laimentamaton) oli 0,22 (0,22) euroa *)
  • Liiketoiminnan rahavirta parani selvästi edellisvuoteen verrattuna ja oli 11,0 (2,4) miljoonaa euroa
  • Ruotsin kruunun kurssikehitys vaikutti katsauskaudella konsernin EBITA:an negatiivisesti (translaatiovaikutus). Vertailukelpoisin valuuttakurssein EBITA katsauskaudella olisi ollut noin 0,4 miljoonaa euroa raportoitua korkeampi **)

*) Keskimääräinen laimentamaton osakemäärä oli katsauskaudella 1-3/2023 18 132 258 ja kaudella 1-3/2022 17 941 433 kappaletta.

**) Ruotsin kruunun kurssikehityksen vaikutus konsernin EBITA:an on laskettu konvertoimalla Ruotsissa toimivien konserniyhtiöiden vuoden 2023 ensimmäisen neljänneksen kruunumääräinen EBITA euroiksi vuoden 2023 ensimmäisen vuosineljänneksen keskimääräisellä EUR/SEK-kurssilla sekä vuoden 2022 ensimmäisen neljänneksen keskimääräisellä EUR/SEK-kurssilla ja vertaamalla näitä keskenään (translaatioero).

Suluissa esitetyt vertailuluvut viittaavat vuoden 2022 vastaavaan ajanjaksoon, ellei toisin mainita.

Esitetyt muutosprosentit on laskettu tarkoista luvuista ennen lukujen pyöristämistä miljooniksi euroiksi.

NÄKYMÄT VUODELLE 2023 JA PITKÄN AIKAVÄLIN TALOUDELLISET TAVOITTEET

Relais Group ei julkaise numeerista tulosohjeistusta tilikaudelle 2023. Yhtiö julkaisi 2.3.2023 uuden pitkän aikavälin taloudellisen tavoitteen, jonka mukaan se tavoittelee 50 miljoonan euron pro forma -EBITA:a vuoden 2025 loppuun mennessä. Relais pitää EBITA-tavoitetta tarkoituksenmukaisempana kuvaamaan yhtiön omistaja-arvon luomispotentiaalia verrattuna liikevaihtotavoitteeseen. Yhtiön aiempi pitkän aikavälin taloudellinen tavoite oli saavuttaa 500 miljoonan euron liikevaihto (pro forma) vuoden 2026 loppuun mennessä.

KONSERNIN KESKEISET TUNNUSLUVUT

Tilikauden voitto (tappio) -prosentti 4,3 % 4,3 % 3,9 %
Vertailukelpoinen voitto (tappio) 3 036 3 107 12 907
Vertailukelpoinen voitto (tappio) -prosentti 4,4 % 5,0 % 5,0 %
Vertailukelpoinen voitto (tappio) ilman yritysjärjestelyihin liittyviä poistoja 3 925 3 872 16 239
Vertailukelpoinen voitto (tappio) ilman yritysjärjestelyihin liittyviä poistoja -prosentti 5,7 % 6,2 % 6,2 %
Kauden voittoon (tappioon) sisältyvät
 laimennettu, euroa
0,16 0,17 0,69
Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos
 ilman yritysjärjestelyihin liittyviä poistoja, laimentamaton, euroa
0,22 0,22 0,90
Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos
 ilman yritysjärjestelyihin liittyviä poistoja, laimennettu, euroa
0,21 0,21 0,87
Henkilöstön lukumäärä keskimäärin 1 010 968 997
Kokoaikaiset työntekijät kauden lopussa 1 024 973 1 009

*) Keskimääräinen laimentamaton osakemäärä oli katsauskaudella 1-3/2023 18 132 258 ja kaudella 1-3/2022 17 941 433 kappaletta. Keskimääräinen laimennettu osakemäärä oli katsauskaudella 1-3/2023 18 779 852 ja kaudella 1-3/2022 18 685 791 kappaletta.

TOIMITUSJOHTAJA ARNI EKHOLM KOMMENTOI VUODEN 2023 ENSIMMÄISTÄ NELJÄNNESTÄ:

”Vuoden ensimmäinen neljännes sujui vahvan myynnin ja kannattavuuden kasvun merkeissä. Liikevaihdon ja kannattavuuden kasvu oli erityisen suurta hyötyajoneuvojen huolto- ja korjaamotoiminnassa sekä yleisesti Skandinavian alueen liiketoiminnoissa.

Hyötyajoneuvojen huolto- ja korjaamotoiminnan liikevaihdon ja kannattavuuden positiivinen kehitys perustui vahvaan asiakaskysyntään, viime vuonna tehtyihin toiminnan tehostamistoimenpiteisiin sekä työmyynnin katetason kasvuun. Mekaanikkojen määrä on kasvanut yhteensä lähes kolmellakymmenellä vuoden 2022 alusta ja kapasiteetin käyttöaste pysyi korkealla tasolla koko vuoden 2023 ensimmäisen neljänneksen. Kysyntä oli vahvaa sekä Suomessa että Ruotsissa. Osaltaan positiiviseen kehitykseen vaikutti myös viime vuoden toukokuussa tehty Skeppsbrons i Jönköping AB:n yritysosto. Uusien hyötyajoneuvojen toimitusten viivästyminen viime vuoden aikana on aiheuttanut lisääntynyttä huolto- ja korjaustarvetta olemassa olevaan kuljetuskalustoon. Tämä kysyntä on käsityksemme mukaan kohdistunut erityisesti Raskoneen, STS:n ja Skeppsbronsin kaltaisiin ajoneuvovalmistajista riippumattomiin korjaamotoimijoihin. Huolto- ja korjaamotoiminnan liikevaihdon orgaaninen kasvu oli 11 % (+14 % vakioiduin valuuttakurssein).

Konsernin teknisen tukku- ja tuoteliiketoiminnan kehitys oli vakaata erityisesti Skandinavian markkinoilla. Suomen varaosa- ja tarvikeliiketoimintaa rasittivat suhteellisen lauha talvi ja kuluttajien ostovoiman jatkunut heikkeneminen. Teknisen tukku- ja tuoteliiketoiminnan liikevaihdon orgaaninen kasvu oli kokonaisuudessaan 1 % (+ 6 % vakioiduin valuuttakurssein). Teknistä tukkuliiketoimintaa viime vuoden alussa rasittanut kohonnut käyttöpääoma on palannut liiketoiminnan tarpeisiin nähden normaalille tasolle. Tämä kehitys on aiheuttanut vapaan kassavirran merkittävän kasvun vuosineljänneksen aikana viime vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna.

Tuoteryhmätasolla erityisesti ajoneuvovalojen liiketoiminta kehittyi suotuisasti. Innovatiivisia ajoneuvovalaisinratkaisuja kehittävän konserniyhtiömme Strands Group AB:n vienti Benelux-maihin ja Saksaan kasvoi selvästi, Pohjoismaiden markkinoiden kysynnän kehittyessä myös positiivisesti.

Yrityskaupat ovat strategiamme keskiössä. Jatkoimme aktiivista yritysostotoimintaa myös ensimmäisen vuosineljänneksen aikana ja ostimme suomalaisen Adita Oy:n koko osakekannan maaliskuussa. Aditan mukaantulo Relais-perheeseen vahvistaa teknistä tukku- ja tuoteliiketoimintaamme erityisesti tärkeällä pääkaupunkiseudun markkinalla Suomessa.

Olemme hyvin valmistautuneita strategiamme toteuttamiseen myös loppuvuoden aikana. Odotamme viime vuonna aloitettujen toiminnan tehostamistoimenpiteiden vaikuttavan suotuisasti tuloskehitykseemme vielä koko ensimmäisen vuosipuoliskon aikana, niiden vaikutuksen asteittain vähentyessä vuoden toisen puoliskon aikana edelliseen vuoteen verrattuna.

Haluan lämpimästi kiittää kaikkia yli tuhatta ammattilaistamme erittäin vahvasta panoksesta vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana. Samalla osoitan kiitokseni myös kaikille asiakkaillemme, yhteistyökumppaneillemme ja osakkeenomistajillemme meille osoittamastanne tuesta ja luottamuksesta.”

KUTSU WEBCAST-TILAISUUTEEN

Relais Groupin toimitusjohtaja Arni Ekholm ja talousjohtaja Thomas Ekström esittelevät tuloksen medialle, sijoittajille ja analyytikoille englanninkielisessä webcast-tilaisuudessa 4.5.2023 klo 10.00 alkaen. Tilaisuus on katsottavissa osoitteessa https://relais.videosync.fi/q1-2023-result/.

Esitysmateriaali ja videotallenne löytyvät yhtiön verkkosivuilta osoitteesta https://relais.fi/sijoittajat/ tilaisuuden päätyttyä.

Liikevaihtomme vuonna 2022 oli 260,7 (2021: 237,8) miljoonaa euroa. Vuoden 2022 aikana ostimme yhteensä kolme yhtiötä. Palveluksessamme työskentelee noin tuhat ammattilaista kuudessa eri maassa. Relais Groupin osake on listattu Nasdaq Helsinki Oy:n päälistalla kaupankäyntitunnuksella RELAIS.