Relais Group Oyj kasvaa Norjassa ostamalla korjaamolaiteliiketoiminnan NDS Groupilta

Sisäpiiritieto 1.8.2023 kello 12.35

Relais Group Oyj, johtava konsolidoija ja yritysostoalusta ajoneuvojen jälkimarkkinoilla Pohjoismaissa, on tänään allekirjoittanut sopimuksen norjalaisen NDS Group AS:n korjaamolaiteliiketoimintayksikön ostamisesta. Sopimus käsittää AutoMateriell-liiketoiminnan ja sen henkilöstön sekä Nordic Lift AS:n osakkeet. Yritysosto toteutetaan tänään. Ostettu liiketoiminta-alue yhdistetään Relais-konserniin elokuun 2023 alusta alkaen.

AutoMateriell on vakiintunut toimija Norjan korjaamolaitetoimialalla ja sen historia ulottuu vuoteen 1939. AutoMateriell on asiakkaiden arvostama, laadukkaiden korjaamolaiteratkaisujen toimittaja, ajoneuvojen maahantuonti- ja jälleenmyyjäketjuille sekä esimerkiksi puolustus- ja merenkulkusektoreille. AutoMateriell sijaitsee lähellä Drammenia Norjassa.

Nordic Lift tarjoaa korjaamolaitteita laajalle joukolle asiakkaita Norjassa. Nordic Lift sijaitsee lähellä Trondheimia Norjassa.

Vuonna 2022 liiketoimintayksikön kokonaisliikevaihto oli noin 198 miljoonaa Norjan kruunua ja liikevoitto noin 13 miljoonaa Norjan kruunua (tilintarkastamattomat tiedot, paikallinen kirjanpitokäytäntö). Ostetun liiketoimintayksikön nettovelaton arvo on noin 70 miljoonaa Norjan kruunua ja alustava kauppahinta on noin 58 miljoonaa Norjan kruunua. Lisäksi koko vuoden 2023 tuloksen perusteella voidaan maksaa lisäkauppahinta, joka on enintään noin 29 miljoonaa Norjan kruunua. Kaupan myötä ei siirry korollista velkaa ja siirtyvät nettovarat ovat alustavasti noin 53 miljoonaa Norjan kruunua. Hankinta rahoitetaan olemassa olevilla kassavaroilla.

Yritysoston keskeiset edut:

• Ostettu liiketoimintayksikkö muodostaa uuden kasvualustan Relais-konsernissa
  • Ostettavalla liiketoimintayksiköllä on vahva markkina-asema Norjan markkinoilla ja erityisesti AutoMateriell-brändi on erittäin vahva ja tunnettu
  • Sähköistys tulee kasvattamaan korjaamolaitteiden ja niihin liittyvien varaosien ja palvelujen markkinaa. Relais pystyy hyödyntämään Norjan etumatkaa liikenteen sähköistymisessä verrattuna muihin Pohjoismaihin

Arni Ekholm, Relais Group Oyj:n toimitusjohtaja:

"Olen erittäin iloinen voidessani toivottaa AutoMateriellin ja Nordic Liftin liittymään osaksi kasvavaa Relais Group -perhettä. Olen varma, että Relais Group tarjoaa erinomaisen uuden kodin AutoMateriellille ja Nordic Liftille niin työntekijöiden, asiakkaiden, tavarantoimittajien, kuin muidenkin sidosryhmien näkökulmasta.

Olemme seuranneet korjaamoliiketoimintaa jo jonkin aikaa. Korjaamolaitteiden, niiden varaosien ja palvelujen normaalin kysynnän lisäksi maailmanlaajuinen sähköistymisen megatrendi ajaa pitkän aikavälin kysyntää sähköajoneuvovalmiiden korjaamojen rakentamiselle, sillä osa laitteista on suunnattu erityisesti sähköautoille ja osa laitteista on päivitettävä vastaamaan sähköautojen tarpeita. Norja on ollut edelläkävijä liikenteen sähköistymisessä ja AutoMateriellillä ja Nordic Liftillä on laaja kokemus työskentelystä sähköajoneuvokorjaamojen, kuten mm. Norjan johtavan sähköautomerkin ja muiden valtuutettujen korjaamojen kanssa. AutoMateriell- ja Nordic Lift -tiimin saaminen osaksi konserniamme antaa meille mahdollisuuden rakentaa tälle vankalle perustalle."

Sähköposti:
arni.ekholm@relais.fi

Relais Group on johtava konsolidoija ja yritysostoalusta ajoneuvojen jälkimarkkinoilla Pohjoismaissa ja Baltiassa. Keskitymme ajoneuvojen elinkaaren tehostamiseen ja siihen liittyviin palveluihin. Olemme myös kasvualusta omistamillemme yhtiöille.

Liikevaihtomme vuonna 2022 oli 260,7 (2021: 237,8) miljoonaa euroa. Vuoden 2022 aikana ostimme yhteensä kolme yhtiötä. Palveluksessamme työskentelee noin tuhat ammattilaista kuudessa eri maassa. Relais Groupin osake on listattu Nasdaq Helsinki Oy:n päälistalla kaupankäyntitunnuksella RELAIS.