Relais Group Oyj laajentaa toimintaansa Tanskaan ostamalla enemmistöosuuden kevyiden hyötyajoneuvojen valoratkaisuihin erikoistuneesta SEC Scandinavia A/S:sta

Yhtiötiedote 16.1.2020 klo 18.15

Ajoneuvojen sähkövaruste- ja varaosaliiketoimintaa harjoittava maahantuoja ja tekninen tukkuliike Relais Group Oyj (”Relais”, ”Relais Group”) on tänään 16.1.2020 sopinut ostavansa 70 % enemmistöosuuden tanskalaisesta SEC Scandinavia A/S:sta (”SEC”). Myyjinä ovat Leif Daa Holding A/S ja Goppe A/S, jotka jäävät SEC:n vähemmistöomistajiksi. Relaisilla on toimintaa Pohjoismaista Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa, ja nyt toteutettavan yrityskaupan myötä yhtiön toiminta laajenee Tanskan markkinoille. Yrityskauppa vahvistaa Relaisin tuoteportfoliota ja ajoneuvovalojen erikoisosaamista sekä lisää yhtiön ristiinmyyntimahdollisuuksia.

Vuonna 1991 perustettu SEC on hyötyajoneuvojen lisä- ja työvaloihin, virranhallintajärjestelmiin sekä ajoneuvojen kamerajärjestelmiin erikoistunut maahantuoja ja tukkuliike, jolla on myös omia vahvoja tuotemerkkejä ja edustuksia. Yhtiö vie tuotteitaan mm. Ruotsiin, Norjaan, Saksaan, Hollantiin ja Isoon-Britanniaan. Yhtiön palveluksessa työskentelee seitsemän henkilöä.

SEC:n tilintarkastamaton liikevaihto vuonna 2019 oli 2,1 miljoonaa euroa, käyttökate 0,2 miljoonaa euroa, liikevoitto 0,2 miljoonaa euroa ja tilikauden tulos 0,1 miljoonaa euroa. SEC:n taseen loppusumma 31.12.2019 oli 0,9 miljoonaa euroa ja oma pääoma 0,3 miljoonaa euroa.

Kauppahinta on 0,8 miljoonaa euroa ja se maksetaan käteisellä. Yhtiön velaton arvo on 1,1 miljoonaa euroa. Kauppa toteutetaan 16.1.2020 ja SEC raportoidaan osana Relais Groupia 1.1.2020 alkaen. Sopimukseen sisältyy 1.1.–30.6.2022 voimassa oleva molemminpuolinen osto- ja myyntioptio koskien SEC Scandinavia A/S:n 30 %:n vähemmistöosuutta. Loppukauppasumma perustuu kohteen tilikauden 2021 käyttökatteeseeen.

Relais Groupin toimitusjohtaja Arni Ekholm kommentoi:

”Relaisin tavoitteena on olla aktiivinen toimija ajoneuvojen jälkimarkkinoiden konsolidoitumisessa Pohjoismaissa ja Baltian alueella. Yrityskaupan myötä saamme jalansijan Tanskan hyötyajoneuvojen varustelumarkkinoilla, mikä tukee erinomaisesti strategisia tavoitteitamme ja vahvistaa perustaamme kasvustrategian toteuttamiselle myös jatkossa. SEC:llä on kiinnostavia tuotealueita ja -edustuksia sekä erikoisosaamista muun muassa ajoneuvojen sisävalaistuksessa ja kamerajärjestelmissä. Olemme iloisia, että saamme SEC:n kaltaisen vahvan erikoisosaajan osaksi konserniamme ja kykenemme jatkossa palvelemaan myös tanskalaisia asiakkaita laajalla tuotevalikoimallamme.

Arni Ekholm, Toimitusjohtaja

Pekka Raatikainen, Talousjohtaja

Sähköposti: pekka.raatikainen@relais.fi

Evli Pankki Oyj, puh. +358 40 579 6210

Relais Group on ajoneuvojen sähkövaruste- ja varaosaliiketoimintaa Pohjoismaissa ja Baltiassa aktiivisesti kehittävä maahantuoja ja tekninen tukkuliike. Relais luo lisäarvoa asiakkailleen tarjoamalla ajoneuvojen sähkövarusteet, varaosat ja asiantuntijapalvelut luotettavasti, tehokkaasti ja oikea-aikaisesti ajoneuvojen elinkaaren eri vaiheisiin. Voimakkaasti kasvuhakuisena yhtiönä Relaisin tavoitteena on olla toimialansa edelläkävijä ajoneuvojen elinkaaren kehittämisessä. Relais Groupin liikevaihto oli vuonna 2018 72,5 miljoonaa euroa ja toukokuussa 2019 toteutettua ABR/Huzells-yritysoston vaikutusta havainnollistava pro forma -liikevaihto vuonna 2018 oli 119 miljoonaa euroa. Yhtiön palveluksessa työskentelee yli 260 henkilöä viidessä maassa. Yhtiön osakkeet ovat kaupankäynnin kohteena Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalla kaupankäyntitunnuksella ”RELAIS”.