Relais Group Oyj:n tilinpäätöstiedote 1.1.–31.12.2019 (tilintarkastamaton) – voimakasta kasvua yritysostoilla

Relais Group Oyj

Yhtiötiedote 27.2.2020 klo 9.00

Tämä tiedote on tiivistelmä Relais Groupin tilinpäätöstiedotteesta vuodelta 2019. Tiedote on kokonaisuudessaan tämän yhtiötiedotteen liitteenä ja saatavilla verkkosivuillamme osoitteessa https://relais.fi/sijoittajat/.

Relais Group Oyj osti Aktiebolaget Reservdelar- ja Huzells i Karlstad Aktiebolag -yhtiöiden osakkeet 31.5.2019. Yhtiöt on yhdistelty osana Relais Group Oyj:n konsernitasetta 31.5.2019 alkaen ja konsernituloslaskelmaa 1.6.2019 alkaen. Tämä tilinpäätöstiedote sisältää ostettujen yhtiöiden vuoden 2019 luvut mainituista yhdistelyajankohdista lähtien. Tilinpäätöstiedotteen vertailutiedot tilikaudelta 2018 eivät sisällä ostettujen yhtiöiden lukuja.

HEINÄ-JOULUKUU 2019 LYHYESTI

• Liikevaihto oli 61 225 tuhatta euroa (7–12/2018: 38 794), muutos +57,8 %
  • EBITA oli 9 100 (4 868) tuhatta euroa eli 14,9 (12,5) % liikevaihdosta
  • Liikevoitto oli 5 671 (3 506) tuhatta euroa eli 9,3 (9,0) % liikevaihdosta
  • Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos, ilman liikearvopoistoja (laimentamaton) oli 0,41 (0,42) euroa
  • Osakeanti ja listautuminen Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalle 17.10.2019
  • Omistusosuus Awimex International AB:ssa nousi 100 %:iin 18.12.2019 tapahtuneen 30 % osuuden oston myötä

TAMMI-JOULUKUU 2019 LYHYESTI

• Ruotsalaisten AB Reservdelar- ja Huzells i Karlstad AB -yhtiöiden hankinta 31.5.2019
  • Liikevaihto oli 98 946 tuhatta euroa (1–12/2018: 72 452), muutos +36,6 %
  • EBITA oli 12 976 (8 395) tuhatta euroa eli 13,1 (11,6) % liikevaihdosta
  • Liikevoitto oli 7 856 (5 723) tuhatta euroa, muutos +39,2 %
  • Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos, ilman liikearvopoistoja (laimentamaton) oli 0,76 (0,67) euroa
  • Hallitus ehdottaa 26.3.2020 kokoontuvalle yhtiökokoukselle, että osinkona jaetaan 0,10 euroa/osake

NÄKYMÄT VUODELLE 2020

Konsernin raportoidun liikevaihdon ja liikevoiton ennen liikearvopoistoja (EBITA) arvioidaan kasvavan selvästi edellisvuodesta.

KESKEISET TUNNUSLUVUT

Tuhatta euroa 7-12/2019 7-12/2018 1-12/2019 1-12/2018
Liikevaihto  61 225 38 794 98 946 72 452
Myyntikate 20 723 13 001 33 090 24 316
EBITDA 9 296 5 019 13 335  8 731
EBITDA -prosentti 15,2 % 11,0 % 13,5 % 12,1 %
EBITA 9 100 4 868 12 976  8 395
EBITA-prosentti 14,9% 12,5 % 13,1 % 11,6 %
Liikevoitto  5 671  3 506 7 856 5 723
Liikevoittoprosentti 9,3 % 9,0 % 7,9 % 7,9 %
Tilikauden voitto (tappio) 657 2 240 384 3 092
Tilikauden voitto (tappio) -prosentti 1,1 % 5,8 % 0,4 % 4,3 %
Vertailukelpoinen voitto (tappio) ilman liikearvopoistoja 6 010 3 601 8 740 5 765
Vertailukelpoinen voitto (tappio) ilman liikearvopoistoja -prosentti 9,8 % 9,3 % 8,8 % 8,0 %
Oman pääoman tuotto n/a n/a 1,4%*) 21,2 %*)
Omavaraisuusaste 44,5 % 36,0 % 44,5 % 36,0 %
Nettovelkaantumisaste 54,3 % 108,1% 54,3 % 108,1 %
Osakekohtainen tulos, laimentamaton, euroa 0,05 0,26 0,03 0,36
Osakekohtainen tulos, laimennettu, euroa 0,04 0,25 0,03 0,34
Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos, laimentamaton, euroa 0,18 0,26 0,31 0,36
Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos, laimentamaton, euroa 0,17 0,25 0,29 0,34
Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos ilman liikearvopoistoja, laimentamaton, euroa 0,41 0,42 0,76 0,67
Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos ilman liikearvopoistoja, laimennettu, euroa 0,40 0,40 0,71 0,64
Kokoaikaiset työntekijät kauden lopussa 258 147 258 147

*) Vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä ja liikearvopoistoja ei ole eliminoitu merkityistä pääomantuottotunnusluvuista.

TOIMITUSJOHTAJA ARNI EKHOLM KOMMENTOI:

”Vuosi 2019 oli Relaisille kasvun ja kehittymisen vuosi. Liikevaihtomme kasvoi 36,6 prosenttia ja oli 98,9 miljoonaa euroa. Yritysostojen tuoman kasvun lisäksi kasvoimme erityisesti valotuoteryhmässä, jossa teimme myös onnistuneita tuotelanseerauksia vuoden aikana. Vaikka panostimme merkittävästi toimintamme kehittämiseen, kannattavuutemme säilyi hyvällä tasolla. Kasvuun ja suotuisaan kehityksen vaikuttivat erityisesti vuoden aikana tekemämme yritysjärjestelyt Ruotsissa.

Toteutimme toukokuussa 2019 historiamme tähän mennessä suurimman yritysjärjestelyn, kun hankimme omistukseemme ruotsalaiset AB Reservdelarin (ABR) ja Huzells i Karlstad AB:n (Huzells). ABR:llä on vahva jalansija Ruotsissa henkilöajoneuvojen varaosamarkkinalla ja Huzells on puolestaan vahva toimija raskaiden hyötyajoneuvojen puolella. Yhdistymisen tavoitteena on kasvattaa läsnäoloamme Ruotsin markkinoilla ja mahdollistaa synergiaetujen hyödyntäminen. Yhdistymisen myötä voimme tarjota asiakkaillemme entistä kokonaisvaltaisempaa palvelua ja asiakastukea sekä yhden toimialamme laajimmista tuotevalikoimista.

Yritysjärjestelyn jälkeinen integraatiotyö eteni vuoden 2019 aikana suunnitellusti. Teimme työtä tuotevalikoimamme yhtenäistämiseksi, ja olemme jo nyt päässeet hyötymään suuremmista ostovolyymeistä. Odotamme synergioiden vaikuttavan tilikaudesta 2020 eteenpäin.

Yksi vuoden keskeisimmistä tapahtumista oli Relais Groupin listautuminen Nasdaq Helsinki Oy:n ylläpitämälle Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalle lokakuussa 2019. Haimme listautumisesta tukea erityisesti kasvustrategiamme toteuttamiseen ja rahoittamiseen. Hanke toteutui onnistuneesti ja saimme yli 2 000 uutta osakkeenomistajaa. Vuoden aikana myös uudistimme taloushallintomme prosesseja ja vahvistimme organisaatiotamme.”

PITKÄN AJAN TALOUDELLISET TAVOITTEET

Relaisin tavoitteena on kaksinkertaistaa yhtiön liikevaihto seuraavan viiden vuoden aikana. Relais tavoittelee kasvua orgaanisen kasvun ja yrityskauppojen yhdistelmällä.

• Orgaaninen kasvu: Yhtiön tavoitteena on jatkaa markkinaa nopeampaa kasvua, mitä tukevat odotettavissa olevat synergiat, kuten ristiinmyynti nykyisten ja hankittujen yhtiöiden välillä.
  • Relaisin johdon näkemyksen mukaan markkinat kokonaisuudessaan ovat viime vuosina kasvaneet maltillisesti mutta tasaisesti noin 1–3 prosenttia vuosittain riippuen tuotekategoriasta ja maantieteellisestä alueesta.
  • Yrityskauppoihin perustuva kasvu: Yhtiön tavoitteena on tehdä 1–2 uutta yrityskauppaa vuodessa, joista tavoiteltavien synergioiden odotetaan tukevan tuloskehitystä.

TALOUDELLINEN TIEDOTTAMINEN VUONNA 2020

• Tilinpäätös ja hallituksen toimintakertomus 1.1.–31.12.2019

5.3.2020

• Puolivuotiskatsaus 1.1.–30.6.2020

14.8.2020

KUTSU TIEDOTUSTILAISUUTEEN

Yhtiö järjestää tiedotustilaisuuden medialle ja analyytikoille 27.2.2020 klo 11.00 alkaen GLO Hotelli Kluuvissa, Kluuvikatu 4, 00100, Helsinki.

Tilaisuus on katsottavissa webcastina osoitteessa: https://relais.videosync.fi/results-2019

Esitysmateriaali ja videotallenne löytyvät yhtiön verkkosivuilta https://relais.fi/sijoittajat/ tiedotustilaisuuden päätyttyä.

Relais Group, toimitusjohtaja Arni Ekholm
puhelin +358 40 543 1446

Sähköposti: arni.ekholm@relais.fi

Evli Pankki Oyj, puh. +358 40 579 6210

Relais Group on ajoneuvojen varaosa- ja sähkövarusteliiketoimintaa Pohjoismaissa ja Baltiassa aktiivisesti kehittävä maahantuoja ja tekninen tukkuliike. Relais luo lisäarvoa asiakkailleen tarjoamalla ajoneuvojen sähkövarusteet, varaosat ja asiantuntijapalvelut luotettavasti, tehokkaasti ja oikea-aikaisesti ajoneuvojen elinkaaren eri vaiheisiin. Voimakkaasti kasvuhakuisena yhtiönä Relaisin tavoitteena on olla toimialansa edelläkävijä ajoneuvojen elinkaaren kehittämisessä. Relais Groupin liikevaihto vuonna 2019 oli 98,9 miljoonaa euroa. Yhtiön palveluksessa työskenteli 31.12.2019 258 henkilöä viidessä eri maassa.