Relais Group Oyj ostaa ruotsalaisen Skeppsbrons Jönköping AB:n ja vahvistaa edelleen asemaansa suurimpana riippumattomana toimijana hyötyajoneuvojen korjaamo- ja huoltoliiketoiminnassa Ruotsissa

Relais Group Oyj, Sisäpiiritieto 5.5.2022 10.55 EET

Relais Group Oyj ("Yhtiö", "Relais"), ajoneuvojen jälkimarkkinoiden johtava pohjoismainen konsolidoija, on allekirjoittanut sopimuksen ("Kauppakirja") ruotsalaisen Skeppsbrons Jönköping AB:n ostamiseksi ("Skeppsbrons", "Yrityskauppa"). Myyjänä toimii Skeppsbrons Jönköping Holding AB ("Myyjä"). Yrityskaupan arvioidaan toteutuvan toukokuun 2022 aikana edellyttäen, että tietyt tavanomaiset Yrityskaupan täytäntöönpanoehdot toteutuvat.

Skeppsbrons on erittäin kannattava ja ammattimaisesti johdettu raskaiden hyötyajoneuvojen korjaamo- ja huoltoyhtiö Ruotsin Jönköpingissä. Se on perustettu vuonna 1984 ja työllistää 37 ammattilaista. Skeppsbrons on raskaiden hyötyajoneuvojen monimerkkikorjaamo, joka on myös MAN-, Iveco- ja DAF-merkkien korjaamoedustus. Skeppsbrons on erikoistunut kuorma-autojen, bussien, perävaunujen, jäähdytysjärjestelmien ja nostinten korjaukseen ja huoltoon. Yhtiöllä on myös erikoisosaamista raskaiden sotilasajoneuvojen kustomoinnissa puolustussektorille.

Skeppsbronsin liikevaihto vuonna 2021 oli noin 75,7 MSEK ja vertailukelpoinen EBITDA noin 14,6 MSEK. Kauppahinta yhtiön osakkeista on arviolta noin 87,3 MSEK, josta 14,0 MSEK maksetaan Skeppsbronsin toimitusjohtaja ja pääomistaja Bengt Hestnerille suunnattavilla Relais Group Oyj:n uusilla osakkeilla.

Skeppsbrons Jönköping AB

SEK 1.000.000 1.1.-31.12.2020 1.1.-31.12.2021
Liikevaihto 75,8 75,7
EBITDA (vertailukelpoinen) 14,4 14,6
EBITA (vertailukelpoinen) 13,8 14,3
31.12.2020 31.12.2021
Omavaraisuusaste, % 34,9 % 35,2 %
Oma pääoma 7,5 9,0
Taseen loppusumma 21,5 25,5

Yrityskaupan keskeiset edut:

• Yritysosto vahvistaa edelleen Relaisin asemaa suurimpana riippumattomana hyötyajoneuvojen korjaamo- ja huoltoketjutoimijana Ruotsissa
  • Yritysosto mahdollistaa synergiaetuja varaosahankinnassa ja luo ristiinmyyntimahdollisuuksia Relaisin omille valo- ja virranhallintatuotteille Ruotsissa
  • Yritysosto tukee Relaisin pitkän aikavälin strategisten kasvutavoitteiden toteutumista

Relais Group Oyj:n toimitusjohtaja Arni Ekholm:

”Hyötyajoneuvojen jälkimarkkinat ovat Relaisille vahva kasvun tukipilari Pohjoismaissa, ja Skeppsbronsin strateginen yhteensopivuus kanssamme on erinomainen. Skeppsbrons on vakiintunut ja erittäin hyvin johdettu yhtiö, joka on kyennyt korkeaan kannattavuuteen ja vakaaseen kasvuun useiden vuosien ajan. Yhtiö on kaksinkertaistanut liikevaihtonsa viimeisten kymmenen vuoden aikana ja on nykyään yksi alansa kannattavimmista yhtiöistä.

Bengt Hestner ja hänen tiiminsä ovat taidokkaasti kehittäneet yhtiönsä nykyaikaiseksi ja hyvin toimivaksi korjaamo- ja huoltoyhtiöksi, jolla on vahva asema maantieteellisellä alueellaan ja vakaa maine asiakaskunnassaan. Olen erittäin iloinen ja ylpeä voidessani toivottaa Bengtin ja hänen ammattilaisensa tervetulleiksi nopeasti kasvavaan Relais-perheeseen. Teollisena ajoneuvojen jälkimarkkinaan keskittyvänä omistajana pystymme luomaan vahvan kasvualustan Skeppsbronsille. Uskon myös vahvasti, että voimme yhdessä palvella asiakkaitamme vieläkin paremmin tulevaisuudessa.”

Skeppsbrons Jönköping AB:n toimitusjohtaja Bengt Hestner:

Liittyminen osaksi Relais Groupia on Skeppsbronsille hieno mahdollisuus. Yhdistyneinä meillä on voimaa kehittää liiketoimintaamme ja asiakkaillemme tarjottavia palveluita. Skeppsbronsin missiona on aina ollut ajoneuvon omistamisen sujuvoittaminen. Tätä toteutamme jatkossa yhdessä. Skeppsbronsin tiimillä on pitkä kokemus erittäin taitavasta kevyen ja raskaan kuljetuskaluston palvelemisesta ja olemme iloisia voidessamme jatkaa tätä matkaa osana Relais Groupia.”

Yrityskauppaan liittyvä suunnattu osakeanti

Relais maksaa kauppahinnasta noin 14,0 miljoonaa Ruotsin kruunua laskemalla liikkeeseen Yrityskaupan täytäntöönpanon yhteydessä järjestettävässä suunnatussa osakeannissa yhteensä enintään 68.118 kappaletta Relais Groupin uusia osakkeita ("Vastikeosakkeet") Skeppsbrons Jönköping AB:n osakkeiden myyjien merkittäväksi. Muu osuus kauppahinnasta maksetaan käteisellä.

Suunnattu osakeanti toteutetaan Relaisin hallituksen päätöksellä osakkeenomistajien etuoikeudesta poiketen Yhtiön varsinaisen yhtiökokouksen 13.4.2022 hallitukselle antaman osakeantivaltuutuksen nojalla. Suunnattu osakeanti järjestetään Relaisin liiketoiminnan kehittämiseksi ja yrityskaupan rahoittamiseksi, joten osakkeenomistajien etuoikeudesta poikkeamiselle on osakeyhtiölain mukainen painava taloudellinen syy. Vastikeosakkeiden merkintähinta on EUR 19,79 osakkeelta, joka vastaa osakkeen kaupankäyntimäärillä painotettua keskikurssia Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalla 30 kaupankäyntipäivän ajalta ennen Kauppakirjan allekirjoituspäivää.

Vastikeosakkeet edustavat noin 0,38 prosenttia Relaisin osakkeista ja äänistä Osakeannin jälkeen. Vastikeosakkeet oikeuttavat Relaisin mahdollisesti jakamaan täyteen osinkoon sekä muuhun varojenjakoon ja tuottavat muut osakkeenomistajan oikeudet Yhtiössä siitä lähtien, kun Vastikeosakkeet on merkitty kaupparekisteriin ja Yhtiön osakasluetteloon. Vastikeosakkeita tulee koskemaan 12-24 kuukauden luovutusrajoitus niiden liikkeellelaskusta alkaen erikseen sovitun mukaisesti. Yhtiö tulee hakemaan Vastikeosakkeiden ottamista kaupankäynnin kohteeksi Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalle samanlajisina Yhtiön vanhojen osakkeiden kanssa Vastikeosakkeiden kaupparekisteriin merkitsemisen jälkeen.

Toimitusjohtaja Arni Ekholm
Puhelinnumero: +358 40 760 3323

Evli Oyj
Puhelinnumero: +358 40 579 6210

Relais Group on johtava konsolidoija ja yritysostoalusta ajoneuvojen jälkimarkkinoilla Pohjoismaissa ja Baltiassa. Keskitymme ajoneuvojen elinkaaren tehostamiseen ja siihen liittyviin palveluihin. Olemme myös kasvualusta omistamillemme yhtiöille.

Liikevaihtomme vuonna 2021 oli 237,9 (2020: 128,9) miljoonaa euroa. Vuoden 2021 aikana ostimme yhteensä kuusi yhtiötä. Palveluksessamme työskentelee noin 950 ammattilaista kuudessa eri maassa. Osakkeemme on listattu Nasdaq Helsinki Oy:n ylläpitämällä Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalla kaupankäyntitunnuksella RELAIS.