Relais Group Oyj ostaa Ruotsin suurimman riippumattoman hyötyajoneuvojen korjaamo- ja huoltoketju STS Sydhamnens Trailer Service AB:n

Relais Group Oyj, Sisäpiiritieto 14.10.2021 klo 12.50

Relais Group Oy (”Yhtiö”, ”Relais”), ajoneuvojen jälkimarkkinoiden johtava pohjoismainen konsolidoija, on allekirjoittanut sopimuksen (“Kauppakirja”) ruotsalaisen STS Sydhamnens Trailer Service AB:n ostamiseksi (“STS”, "Yrityskauppa"). Myyjänä toimii Sydhamnens Trailer Service Holding AB (Fairford Holdings Private AB ja Marinus Företagskapital i Bromma AB), (”Myyjä”). Yrityskaupan arvioidaan toteutuvan marraskuun 2021 aikana edellyttäen, että tietyt tavanomaiset Yrityskaupan täytäntöönpanoehdot toteutuvat ja että Yrityskauppa saa Ruotsin kilpailuviranomaisen hyväksynnän.

STS on Ruotsin suurin riippumaton valtakunnallinen raskaiden ja kevyiden hyötyajoneuvojen korjaamo- ja huoltoketju. STS tukee asiakkaitaan valtakunnallisella kattavuudella etelän Malmöstä pohjoisen Luulajaan 15:lla täyden palvelun korjaamolla. Yrityskauppa on tärkeä strateginen askel Relaisin hyötyajoneuvojen korjaamo- ja huoltoliiketoiminnan laajentamisessa Pohjoismaissa.

STS:n liikevaihdon arvioidaan olevan vuonna 2021 noin 23 MEUR ja käyttökatteen noin 1,2 MEUR. Yrityksen pääkonttori sijaitsee Helsingborgissa, Ruotsissa ja se työllistää 140 ammattilaista. STS:n osakkeiden ostohinnan arvioidaan olevan 9,2 MEUR ja kauppahinta maksetaan käteisellä. Kauppakirja sisältää myös myyjien oikeuden STS:n vuoden 2021 tilikauden perusteella määräytyvään enintään 2,2 miljoonan euron lisäkauppahintaan. Yrityskaupan odotetaan tuovan Relaisille vuoden 2023 loppuun mennessä täysimääräisenä 0,5–1,0 miljoonan euron synergiaedut.

STS Sydhamnens Trailer Service AB

SEK 1.000.000 1.1.–31.12.2019 1.1.–31.12.2020
Liikevaihto 221,4 207,3
Käyttökate (EBITDA) 4,3 1,8
Liiketulos (EBITA) 1,6 -0,9
31.12.2019 31.12.2020
Omavaraisuusaste, % 23 % 20 %
Oma pääoma 17,5 15,4
Taseen loppusumma 75,0 76,6

Yrityskaupan keskeiset edut:

• Yritysosto vahvistaa edelleen Relaisin asemaa strategisesti tärkeillä hyötyajoneuvojen jälkimarkkinoilla Pohjoismaissa.
  • Yritysosto mahdollistaa merkittävät synergiahyödyt erityisesti varaosahankinnoissa sekä varustelu- ja valotuotteiden ristiinmynnissä.
  • Yritysosto tukee Relaisin pitkän aikavälin strategisten kasvusuunnitelmien toteutumista.

Relais Group Oyj:n toimitusjohtaja Arni Ekholm:

”Hyötyajoneuvojen jälkimarkkinat ovat Relaisille vahva kasvun tukipilari Pohjoismaissa, ja STS:n strateginen yhteensopivuus kanssamme on erinomainen. STS on erittäin vakiintunut ja hyvin johdettu yritys, joka on viime aikoina toteuttanut useita operatiivisia parannuksia. STS on osoittanut vahvaa potentiaalia myynnin ja kannattavuuden kasvattamiseksi edelleen Ruotsin markkinoilla. Hyötyajoneuvojen korjaamo- ja huoltoliiketoiminnan laajentaminen Ruotsiin on meille looginen askel Raskone Oy:n aiemmin tänä vuonna tapahtuneen yritysoston jälkeen. Relaisista tulee yhä tärkeämpi strateginen kumppani kuljetusalalle Pohjoismaissa.

STS on Ruotsin suurimpana riippumattomana hyötyajoneuvojen korjaamo- ja huoltoketjuna merkittävä varaosien ostaja, mikä mahdollistaa huomattavat synergiaedut varaosien hankinnassa ja ristiinmyynnissä. STS tuo meille myös tärkeää näkemystä koko hyötyajoneuvojen korjaamo- ja huoltoliiketoimintamme kehittämiseen. Olen erittäin iloinen voidessani toivottaa STS:n ammattitaitoisen tiimin tervetulleeksi nopeasti kasvavaan Relais-perheeseen. Teollisena omistajana luomme vahvan kasvualustan STS:lle. Uskon myös vahvasti, että voimme yhdessä palvella asiakkaitamme vieläkin paremmin tulevaisuudessa.”

STS Sydhamnens Trailer Service AB:n toimitusjohtaja Stefan Klingberg:

“Olen erittäin iloinen liittyessämme osaksi Relais-konsernia ja saadessamme tilaisuuden kehittää liiketoimintaamme edelleen yhdessä Relaisin ja uusien sisaryhtiöidemme kanssa. Näen yritysoston taustalla vahvan teollisen johdonmukaisuuden, ja olen erittäin innoissani saadessani olla osana tulevaa matkaa. STS tuo konserniin laajaa osaamista Ruotsin kevyiden ja raskaiden ajoneuvojen jälkimarkkinaliiketoiminnasta ja alan murrokseen liittyvistä haasteista siirryttäessä kohti kestäviä kuljetuksia.”

Fairford Business Development, STS:n hallituksen jäsen Robert Jonsrud:

“Olemme iloisia voidessamme luovuttaa STS:n omistuksen Relaisille, jonka uskomme olevan erinomainen omistaja STS:lle jatkossa. Useiden vuosien toiminnallisen kehittämisen ja STS:n markkina-aseman vahvistumisen jälkeen uskomme, että Relais on paras mahdollinen kumppani yrityksen kehittämiseksi edelleen. Hyödyntämällä sektorifokusta ja asemaa arvoketjussa uskomme vahvasti, että järjestely mahdollistaa yhtiön merkittävän tulevaisuuden potentiaalin. Toivotamme STS:lle ja Relaisille menestystä ja tulemme seuraamaan heidän kehitystään suurella mielenkiinnolla.”

Toimitusjohtaja Arni Ekholm
Puhelinnumero: +358 40 760 3323

Evli Pankki Oyj
Puhelinnumero: +358 40 579 6210

Relais lyhyesti:

Relais on johtava konsolidoija ja yritysostoalusta ajoneuvojen jälkimarkkinoilla Pohjoismaissa ja Baltiassa. Olemme teollinen toimija, joka keskittyy ajoneuvojen elinkaaren tehostamiseen ja siihen liittyviin palveluihin. Olemme myös kasvualusta omistamillemme yhtiöille. Olemme kannattava ja vahvasti kasvuhakuinen yhtiö. Toteutamme kohdennettuja, kasvustrategiamme mukaisia yritysostoja ja haluamme olla aktiivinen toimija ajoneuvojen jälkimarkkinoiden konsolidoitumisessa toiminta-alueellamme. Kohdistamme yritysostomme yhtiöihin, joilla on hyvä strateginen sopivuus konserniyhtiöidemme kanssa. Liikevaihtomme vuonna 2020 oli 128,9 (2019: 98,9) miljoonaa euroa ja palveluksessamme työskenteli lähes 300 ammattilaista, kuudessa eri maassa. Olemme tehneet vuoden 2021 aikana jo kolme yritysostoa. Ostamiemme yhtiöiden yhteenlaskettu liikevaihto on lähes 92 miljoonaa euroa. Yritysostojen jälkeen palveluksessamme työskentelee yli 800 ammattilaista. Osakkeemme on listattu Nasdaq Helsinki Oy:n ylläpitämällä Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalla kaupankäyntitunnuksella RELAIS.

STS Sydhamnens Trailer Service AB lyhyesti:

STS on Ruotsin suurin itsenäinen huoltoverkosto kevyiden ja raskaiden kuljetusvälineiden korjaus- ja huoltopalveluille. Valtakunnallinen kattavuus, etelän Malmöstä pohjoisen Luulajaan, STS tukee asiakkaitaan missä ja milloin vain 15 täyden palvelun korjaamolla. Mikäli asiakas ei voi tulla korjaamolle, STS voi aina saapua asiakkaan luokse yhdellä 15:stä täysin varustetulla huoltoautolla, jotka ovat käytettävissä 24/7/365.

www.ststrailerservice.se

Fairford lyhyesti:

Fairford on aktiivinen ja lisäarvoa tuottava sijoittaja, joka haluaa sijoittaa yksityisomisteisiin yrityksiin Ruotsissa ja Iso-Britanniassa. Pitkän aikavälin sitoutumisen, kestävien toiminnallisten parannusten ja selkeän strategisen asemoinnin avulla Fairfordin tavoitteena on luoda toimialan johtavista yrityksistä koostuva portfolio. Fairford on Osseiran Family Trustin omistama yksityinen sijoitusyhtiö, jonka pääkonttori sijaitsee Östersundissa Ruotsissa ja toimistot Tukholmassa ja Lontoossa.

www.fairfordholdings.com