Relais Group Oyj Puolivuosikatsaus 1.1.–30.6.2023 (tilintarkastamaton): vahva ja kannattava kasvu jatkui

Pörssitiedote 10.8.2023 kello 9.00

Tämä tiedote on tiivistelmä Relais Groupin puolivuosikatsauksesta tammi-kesäkuu 2023. Katsaus on kokonaisuudessaan tämän tiedotteen liitteenä ja saatavilla verkkosivuillamme osoitteessa https://relais.fi/sijoittajat/.

Hyötyajoneuvojen huolto- ja korjaamoliiketoiminnassa jatkunut positiivinen kehitys, suoritetut operatiivisen tehokkuuden parantamistoimenpiteet sekä Ruotsissa, Tanskassa ja Suomessa tehdyt yritysostot paransivat kannattavuutta ja liiketoiminnan rahavirtaa.

HUHTI-KESÄKUU 2023 LYHYESTI

• Liikevaihto oli 64,1 miljoonaa euroa (58,6), muutos +9 %
  • EBITA oli 4,8 (3,4) miljoonaa euroa eli 7,5 (5,8) % liikevaihdosta, muutos +42 %
  • Vertailukelpoinen EBITA oli 4,8 (3,8) miljoonaa euroa eli 7,5 (6,5) % liikevaihdosta, muutos +27 %
  • Liikevoitto oli 4,0 (2,6) miljoonaa euroa eli 6,2 (4,4) % liikevaihdosta, muutos +55 %
  • Vertailukelpoinen liikevoitto oli 4,0 (3,0) miljoonaa euroa eli 6,2 (5,1) % liikevaihdosta, muutos +34 %
  • Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos, ilman yritysjärjestelyihin liittyviä poistoja (laimentamaton) oli 0,06 (0,07) euroa *)
  • Liiketoiminnan rahavirta parani selvästi edellisvuoteen verrattuna ja oli 6,7 (2,9) miljoonaa euroa
  • Ruotsin kruunun kurssikehitys vaikutti katsauskaudella konsernin EBITA:an negatiivisesti (translaatiovaikutus). Vertailukelpoisin valuuttakurssein EBITA katsauskaudella olisi ollut noin 0,3 miljoonaa euroa raportoitua korkeampi **)

TAMMI-KESÄKUU 2023 LYHYESTI

• Liikevaihto oli 133,1 miljoonaa euroa (120,7), muutos +10 %
  • EBITA oli 12,3 (9,1) miljoonaa euroa eli 9,3 (7,5) % liikevaihdosta, muutos +35 %
  • Vertailukelpoinen EBITA oli 12,4 (10,0) miljoonaa euroa eli 9,3 (8,3) % liikevaihdosta, muutos +25 %
  • Liikevoitto oli 10,6 (7,5) miljoonaa euroa eli 8,0 (6,2) % liikevaihdosta, muutos +41 %
  • Vertailukelpoinen liikevoitto oli 10,7 (8,4) miljoonaa euroa eli 8,0 (6,9) % liikevaihdosta, muutos +27 %
  • Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos, ilman yritysjärjestelyihin liittyviä poistoja (laimentamaton) oli 0,27 (0,28) euroa *)
  • Liiketoiminnan rahavirta parani selvästi edellisvuoteen verrattuna ja oli 17,7 (5,3) miljoonaa euroa
  • Ruotsin kruunun kurssikehitys vaikutti katsauskaudella konsernin EBITA:an negatiivisesti (translaatiovaikutus). Vertailukelpoisin valuuttakurssein EBITA katsauskaudella olisi ollut noin 0,7 miljoonaa euroa raportoitua korkeampi **)

*) Keskimääräinen laimentamaton osakemäärä 4-6/2023: 18 132 258 (4-6/2022: 18 132 308). 1-6/2023: 18 132 258
(1-6/2022: 17 969 669).

**) Ruotsin kruunun kurssikehityksen vaikutus konsernin EBITA:an on laskettu konvertoimalla Ruotsissa toimivien konserniyhtiöiden vuoden 2023 katsauskauden kruunumääräinen EBITA euroiksi katsauskauden keskimääräisellä EUR/SEK-kurssilla sekä vertailukauden keskimääräisellä EUR/SEK kurssilla ja vertaamalla näitä keskenään (translaatioero).

Suluissa esitetyt vertailuluvut viittaavat vuoden 2022 vastaavaan ajanjaksoon, ellei toisin mainita.

Esitetyt muutosprosentit on laskettu tarkoista luvuista ennen lukujen pyöristämistä miljooniksi euroiksi.

KONSERNIN KESKEISET TUNNUSLUVUT

Tuhatta euroa, jollei toisin ilmoitettu 4-6/ 2023 4-6/ 2022 1-6/ 2023 1-6/ 2022 1-12/ 2022
Liikevaihto 64 101 58 599 133 051 120 718 260 683
Liikevaihdon kasvuprosentti 9,4 % - 10,2 % - 9,6 %
Myyntikate 29 274 26 633 61 360 54 767 117 214
Myyntikateprosentti 45,7 % 45,4 % 46,1 % 45,4 % 45,0 %
EBITDA 8 586 6 569 19 682 15 434 36 581
EBITDA-prosentti 13,4 % 11,2 % 14,8 % 12,8 % 14,0 %
Vertailukelpoinen EBITDA 8 586 6 979 19 770 16 294 39 414
Vertailukelpoinen EBITDA-prosentti 13,4 % 11,9 % 14,9 % 13,5 % 15,1 %
EBITA 4 811 3 379 12 328 9 113 22 980
EBITA-prosentti 7,5 % 5,8 % 9,3 % 7,5 % 8,8 %
Vertailukelpoinen EBITA 4 811 3 789 12 417 9 973 25 813
Vertailukelpoinen EBITA-prosentti 7,5 % 6,5 % 9,3 % 8,3 % 9,9 %
Liikevoitto 3 962 2 553 10 591 7 522 19 648
Liikevoittoprosentti 6,2 % 4,4 % 8,0 % 6,2 % 7,5 %
Vertailukelpoinen liikevoitto 3 962 2 963 10 679 8 381 22 481
Vertailukelpoinen liikevoitto-prosentti 6,2 % 5,1 % 8,0 % 6,9 % 8,6 %
Tilikauden voitto (tappio) 170 -7 3 117 2 650 10 075
Tilikauden voitto (tappio) -prosentti 0,3 % 0,0 % 2,3 % 2,2 % 3,9 %
Vertailukelpoinen voitto (tappio) 170 402 3 206 3 509 12 907
Vertailukelpoinen voitto (tappio) -prosentti 0,3 % 0,7 % 2,4 % 2,9 % 5,0 %
Vertailukelpoinen voitto (tappio) ilman yritysjärjestelyihin liittyviä poistoja 1 019 1 229 4 944 5 101 16 239
Vertailukelpoinen voitto (tappio) ilman yritysjärjestelyihin liittyviä poistoja -prosentti 1,6 % 2,1 % 3,7 % 4,2 % 6,2 %
Kauden voittoon (tappioon) sisältyvät
 laimennettu, euroa
0,01 0,02 0,17 0,20 0,69
Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos
 ilman yritysjärjestelyihin liittyviä poistoja, laimentamaton, euroa
0,06 0,07 0,27 0,28 0,90
Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos
 ilman yritysjärjestelyihin liittyviä poistoja, laimennettu, euroa
0,05 0,07 0,26 0,27 0,87
Henkilöstön lukumäärä keskimäärin 1 031 1 005 1 020 987 997
Kokoaikaiset työntekijät kauden lopussa 1 044 1 023 1 044 1 023 1 009

*) Keskimääräinen laimentamaton osakemäärä 4-6/2023: 18.132.258 (4-6 2022: 18.132.308). 1-6/2023: 18.132.258 (1-6/2022: 17.969.669). Keskimääräinen laimennettu osakemäärä 4-6/2023: 18.811.560 (4-6 2022: 18.738.260). 1-6/2023: 18.799.196 (1-6/2022: 18.725.984).

NÄKYMÄT VUODELLE 2023 JA PITKÄN AIKAVÄLIN TALOUDELLISET TAVOITTEET

Relais Group ei julkaise numeerista tulosohjeistusta tilikaudelle 2023. Yhtiö julkaisi 2.3.2023 uuden pitkän aikavälin taloudellisen tavoitteen, jonka mukaan se tavoittelee 50 miljoonan euron pro forma -EBITA:a vuoden 2025 loppuun mennessä. Relais pitää EBITA-tavoitetta tarkoituksenmukaisempana kuvaamaan yhtiön omistaja-arvon luomispotentiaalia verrattuna liikevaihtotavoitteeseen. Yhtiön aiempi pitkän aikavälin taloudellinen tavoite oli saavuttaa 500 miljoonan euron liikevaihto (pro forma) vuoden 2026 loppuun mennessä.

KATSAUSKAUDEN PÄÄTTYMISEN JÄLKEISET TAPAHTUMAT

Yhtiö tiedotti 1.8.2023 ostaneensa norjalaisen NDS Group AS:n korjaamolaiteliiketoimintayksikön. Sopimus käsittää AutoMateriell-liiketoiminnan ja sen henkilöstön sekä Nordic Lift AS:n osakkeet.

Ostetun liiketoimintayksikön kokonaisliikevaihto oli vuonna 2022 noin 198 miljoonaa Norjan kruunua ja liikevoitto noin 13 miljoonaa Norjan kruunua. Ostetun liiketoimintayksikön nettovelaton arvo on noin 70 miljoonaa Norjan kruunua ja alustava kauppahinta on noin 58 miljoonaa Norjan kruunua.

Ostettu liiketoimintayksikkö yhdistetään Relais-konserniin elokuun 2023 alusta alkaen.

TOIMITUSJOHTAJA ARNI EKHOLM KOMMENTOI:

”Relais Groupin vahva kasvu jatkui myös vuoden toisella neljänneksellä. Konsernimme liikevaihto kasvoi vakioiduin valuuttakurssein 15 %:lla ja EBITA 50 %:lla viime vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna. Ensimmäisen vuosipuoliskon osalta vastaavat kasvuluvut ovat +15 % ja +43 %.

Vahvan kasvun taustalla ovat pääosin konsernin hyötyajoneuvojen korjaamo- ja huoltoliiketoiminnan jatkunut positiivinen kehitys, sekä Tanskassa, Ruotsissa ja Suomessa toteutettujen yrityskauppojen vaikutus.

Korjaamo- ja huoltoliiketoiminta jatkoi vahvaa suoriutumistaan sekä Suomen että Ruotsin markkinoiden vahvan asiakaskysynnän tukemana. Lisäksi viime vuonna aloitetut toiminnan tehostamistoimenpiteet vaikuttivat tulokseen myönteisesti. Korjaamokapasiteetin käyttöaste pysyi korkeana ja myyntikate kasvoi huolimatta kustannusinflaation osittaisesta vaikutuksesta operatiivisiin kustannuksiin. Korjaamo- ja huoltoliiketoiminnan liikevaihto kasvoi 15 % tällä vuosineljänneksellä (orgaaninen kasvu 11 %) vakioiduin valuuttakurssein.

Konsernin tekninen tukkukauppa ja tuotteet -liiketoiminnan liikevaihto kasvoi Skandinaviassa orgaanisesti 10 %:lla vakioiduin valuuttakurssein viime vuoden vastaavaan vuosineljännekseen verrattuna. Vahvasti heikentynyt SEK/EUR-vaihtokurssi vaikutti liiketoiminnan raportoituun tulokseen negatiivisesti, mitä osaltaan kompensoi Tanskassa aiemmin tehdyn SET A/S-yrityskaupan positiivinen vaikutus. Suomessa ja Baltiassa tekninen tukkukauppa ja tuotteet -liiketoiminnan liikevaihto pysyi jotakuinkin viime vuoden tasolla, mutta kannattavuutta painoi erityisesti heikon kuluttajakysynnän vaikutus konsernin verkkokauppatoimintaan Suomessa.

Ajoneuvovalojen tuoteryhmä jatkoi kasvuaan erityisesti Strands Groupin Euroopan vientitoiminnan vauhdittamana. Strandsin valaisintuotteita myydään nyt myös Australian markkinoilla yhteistyössä paikallisen jakelijan kanssa.

Yrityskaupat olivat myös merkittävä kasvun lähde Relais Groupille. Viime vuoden puolella Ruotsissa ja Tanskassa tehdyt yrityskaupat (Skeppsbrons ja SET) ovat vaikuttaneet hyvin positiivisesti koko tämän vuoden ensimmäisen vuosipuoliskon tulokseen. Tämän lisäksi alkuvuonna 2023 suoritettu Adita Oy:n osto on vahvistanut Startaxin asemaa Suomessa. Viimeisimmät yritysostot (AutoMateriell ja Nordic Lift Norjassa), jotka saatiin päätökseen elokuun alussa muodostavat konsernillemme uuden kiinnostavan liiketoiminnan sisältäen useita mahdollisuuksia lisäyrityskauppojen tekoon jatkossa Pohjoismaissa. Laajentuminen korjaamolaiteliiketoimintaan antaa Relais Groupille mahdollisuuden hyödyntää sähköautojen yleistymisen aiheuttamaa korjaamoiden konversiomarkkinaa ja tarjota asiakkaillemme yhä laajempaa palvelu- ja tuotevalikoimaa. Jatkamme lisäksi ponnistelujamme uusien kasvustrategiamme mukaisten yrityskauppojen tekemiseksi tänä vuonna.

Loppuvuoden osalta odotuksemme kohdistuvat vahvasti elo-syyskuussa alkavaan valotuotteiden sesonkiin. Meillä on useita kiinnostavia uutuustuotelanseerauksia tälle syksylle. Varastotilanne on hyvä mahdollistaen riittävät tavarantoimitukset asiakkaillemme. Taivaalla on kuitenkin myös tummia pilviä. Inflaatio on yhä korkealla, jyrkästi kohonnut korkotaso vaikuttaa negatiivisesti erityisesti kuluttajien ostovoimaan ja ilmassa on varhaisia merkkejä työttömyyden lisääntymisestä. Kaikesta huolimatta meillä on näkemyksemme mukaan hyvät mahdollisuudet jatkaa strategiamme toteuttamista myös vuoden toisen puoliskon aikana.

Lopuksi haluan esittää parhaimmat kiitoksen konsernin kaikille tiimiläisille vahvasta suorituksestanne vuoden toisen neljänneksen aikana. Lisäksi haluan toivottaa uudet Norjan kollegamme lämpimästi tervetulleeksi nopeasti kasvavaan Relais Group -perheeseemme!”

KUTSU WEBCAST-TILAISUUTEEN

Relais Groupin toimitusjohtaja Arni Ekholm ja talousjohtaja Thomas Ekström esittelevät tuloksen medialle, sijoittajille ja analyytikoille englanninkielisessä webcast-tilaisuudessa 10.8.2023 klo 10.00. Tilaisuus on katsottavissa osoitteessa https://relais.videosync.fi/q2-2023-results.

Esitysmateriaali ja videotallenne löytyvät yhtiön verkkosivuilta osoitteesta https://relais.fi/sijoittajat/ tilaisuuden päätyttyä.

Sähköposti: arni.ekholm@relais.f

Liikevaihtomme vuonna 2022 oli 260,7 (2021: 237,8) miljoonaa euroa. Vuoden 2022 aikana ostimme yhteensä kolme yhtiötä. Palveluksessamme työskentelee noin tuhat ammattilaista kuudessa eri maassa. Relais Groupin osake on listattu Nasdaq Helsinki Oy:n päälistalla kaupankäyntitunnuksella RELAIS.