Relais Group Oyj puolivuosikatsaus tammi-kesäkuu 2024 (tilintarkastamaton): Vahva suoritus jatkui

Pörssitiedote 15.8.2024 klo 9.00

Tämä tiedote on tiivistelmä Relais Groupin puolivuosikatsauksesta tammi-kesäkuu 2024. Katsaus on kokonaisuudessaan tämän tiedotteen liitteenä ja saatavilla verkkosivuillamme osoitteessa https://relais.fi/sijoittajat/.

HUHTI-KESÄKUU 2024 LYHYESTI

• Liikevaihto oli 74,3 miljoonaa euroa (huhti-kesäkuu 2023: 64,1), muutos +16 %
  • Vertailukelpoinen EBITA oli 7,3 (4,8) miljoonaa euroa, muutos +52 %
  • Vertailukelpoinen EBITA marginaali oli 9,9 (7,5) %
  • Osakekohtainen tulos oli 0,18 (0,01) euroa
  • Liiketoiminnan nettorahavirta oli 9,5 (6,7) miljoonaa euroa
  • Vertailukelpoisin valuuttakurssein EBITA katsauskaudella olisi ollut noin 0,0 (0,3) miljoonaa euroa raportoitua korkeampi *)

TAMMI-KESÄKUU 2024 LYHYESTI

• Liikevaihto oli 157,0 miljoonaa euroa (tammi-kesäkuu 2023: 133,1), muutos +18 %
  • Vertailukelpoinen EBITA oli 17,0 (12,4) miljoonaa euroa, muutos +37 %
  • Vertailukelpoinen EBITA marginaali oli 10,8 (9,4) %
  • Osakekohtainen tulos oli 0,39 (0,17) euroa
  • Liiketoiminnan nettorahavirta oli 14,1 (17,6) miljoonaa euroa
  • Vertailukelpoisin valuuttakurssein EBITA katsauskaudella olisi ollut noin 0.0 (0.7) miljoonaa euroa raportoitua korkeampi*)

*) Ruotsin kruunun kurssikehityksen vaikutus konsernin EBITA:an on laskettu konvertoimalla Ruotsissa toimivien konserniyhtiöiden katsauskauden kruunumääräinen EBITA euroiksi katsauskauden keskimääräisellä EUR/SEK-kurssilla sekä vertailukauden keskimääräisellä EUR/SEK kurssilla ja vertaamalla näitä keskenään (translaatioero).

NÄKYMÄT VUODELLE 2024 JA PITKÄN AIKAVÄLIN TALOUDELLISET TAVOITTEET

Relais Group ei julkaise numeerista tulosohjeistusta tilikaudelle 2024. Yhtiöllä on pitkän aikavälin taloudellinen tavoite, jonka mukaan se tavoittelee 50 miljoonan euron pro forma- vertailukelpoista EBITA:a vuoden 2025 loppuun mennessä.

AVAINLUVUT

(1 000 euroa
ellei toisin todettu)
4–6/2024 4–6/2023 Muutos 1-6/
1-6/
Muutos 12 kuukauden rullaava Muutos 1–12/2023
Liikevaihto 74 261 64 101 +16 % 157 017 133 051 +18 % 308 217 +8 % 284 252
Myyntikate 35 400 29 274 +21 % 73 592 61 360 +20 % 141 155 +10 % 128 923
Myyntikate, % 47,7 % 45,7 % 46,9 % 46,1 % 45,8 % 45,4 %
Vertailukelpoinen EBITA 7 318 4 823 +52 % 17 004 12 442 +37 % 33 414 +16 % 28 851
Vertailukelpoinen EBITA marginaali 9,9 % 7,5 % 10,8 % 9,4 % 10,8 % 10,1 %
Liikevoitto 6 587 3 974 +66 % 15,549 10 616 +46 % 30 080 +20 % 25 147
Tilikauden voitto (tappio) 3 274 161 7 158 3 099 +131 % 17 798 +30 % 13 739
Osakekohtainen tulos 0,18 0,01 0,39 0,17 +131 % 0,98 +30 % 0,76
Liiketoiminnan nettorahavirta 9 494 6 658 +43 % 14 131 17 633 -20 % 30 598
Nettokäyttöpääoma 62 150 56 229 +11 % 67 068
Nettokäyttöpääoman kierto 4,7 4,7 +1 % 4,7 4,6 +2 % 4,8 +3 % 4,7
Korollinen nettovelka 146 722 147 969 -1 % 151 010
Nettovelka / EBITDA, rullaava 12 kk 3,03 3,62 -16 % 3,47
Omavaraisuusaste 32,6 % 30,9 % 33,6 %
Oman pääoman tuotto 13,1 % 6,2 % 12,8 %
Sijoitetun pääoman tuotto 12,9 % 10,5 % 12,9 % 10,0 %

Esitetyt muutosprosentit on laskettu tarkoista luvuista ennen lukujen pyöristämistä miljooniksi euroiksi.

TOIMITUSJOHTAJA ARNI EKHOLM KOMMENTOI VUODEN 2024 TOISTA KVARTAALIA

Vahva suoritus jatkui kaikilla rintamilla

”Suorituksemme oli erittäin vahva käytännössä kaikilla alueilla. Toinen vuosineljännes oli kuudes peräkkäinen vuosineljännes, jolla saavutimme kaksinumeroisen EBITA-kasvun edelliseen vuoteen verrattuna.

Konsernin liikevaihto kasvoi 16 % (orgaaninen kasvu 8 %) viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna hyvän markkinakysynnän, tehtyjen yritysostojen ja menestyksekkäiden kaupallisten toimenpiteidemme tukemana. Konsernin bruttokateprosentti kasvoi 45,7:stä 47,7:ään tehtyjen hinnankorotusten, korjaamotoiminnan tehokkuuden sekä tehokkaan hankintatoimen tukemana. Konsernin vertailukelpoinen EBITA kasvoi 4,8 MEUR:sta 7,3 MEUR:iin Q2:n aikana, mikä merkitsee 52 %:n kasvua vuoden 2023 toiseen neljännekseen verrattuna.

Toisen vuosineljänneksen myynnin kasvu oli erityisen vahvaa Tekninen tukku ja tuotteet -liiketoiminta-alueellamme, joka kasvoi 18 % (orgaaninen kasvu +9 %) viime vuoteen verrattuna. Myynnin kasvu tulee pääosin Skandinavian markkinoilta, ja sitä tukevat osittain aikaisemmat yritysostot Norjassa ja positiivinen markkinakysyntä Ruotsissa. Suomen markkinat olivat vakaat vahvan Q1:n jälkeen. Bruttokateprosentti kehittyi positiivisesti erityisesti Ruotsissa.

Myös konsernin Hyötyajoneuvojen korjaus- ja huolto -liiketoiminta-alueen myynti kehittyi positiivisesti Q2:lla. Myynnin kasvu oli 12 % (orgaaninen kasvu +6 %) ja myyntikate pysyi vakaana viime vuoteen verrattuna. Palvelujemme kysyntä on jatkanut kasvuaan, kun erityisesti suurasiakkaat etsivät kustannustehokkuutta toiminnassaan. Resurssitilanne korjaamoissamme oli hyvällä tasolla, eikä työvoimasta ollut kriittistä pulaa.

Tuoteryhmätasolla varaosien myynti kasvoi toisella vuosineljänneksellä 13 % viime vuoteen verrattuna. Vuoden alun ankarat talviolosuhteet aiheuttivat lisääntyneen ajoneuvojen korjaustarpeen, joka ulottui myös Q2:lle. Tämä johti varaosien, erityisesti jarruosien, jousituksen sekä ohjauskomponenttien kysynnän kasvuun. Varusteet ja laitteet -tuoteryhmän myynti kasvoi 33 %, mikä tulee suurelta osin aiemmin ostetuista Norjan korjaamolaitteiden liiketoiminnoista. Ajoneuvovalaisin-tuoteryhmän myynti kasvoi 14 % verrattuna edellisen vuoden vastaavaan vuosineljännekseen, mikä johtui pääasiassa Strands-brändimme positiivisesti kehittyneestä vientitoiminnasta.

Jatkoimme markkinoiden aktiivista työstämistä hyvien yritysostomahdollisuuksien löytämiseksi. Pohjoismaisilla markkinoilla on useita mielenkiintoisia kohteita, joilla on kanssamme hyvä strateginen yhteensopivuus. Katsauskauden jälkeen sovimme 5.7.2024 Team Verkstad Sverige AB:n ostamisesta Vy Buss AB:lta. Team Verkstad Sverige AB tarjoaa linja-autojen ja muiden raskaiden hyötyajoneuvojen huolto- ja korjauspalveluita ja työllistää noin 34 ammattilaista. Yrityskaupan jälkeen Team Verkstad Sverige AB:n toiminta koostuu yhdestä korjaamosta ja yhdestä vauriokorjaamosta Partillessa, lähellä Göteborgia Ruotsissa. Yrityskaupan myötä konserniyhtiömme STS vahvistaa asemaansa strategisesti tärkeällä Göteborgin alueella ja saa arvokasta osaamista linja-autojen korjaus- ja huoltopalveluista. Kaupan odotetaan toteutuvan 1.10.2024. Tämä yrityskauppa yhdistettynä Suomessa toukokuussa toteutettuun M Ahlqvist Oy:n hankintaan kasvattaa hyötyajoneuvokorjaamoidemme lukumäärän yhteensä 38:aan. Tämä tekee meistä Pohjoismaiden suurimman ajoneuvomaahantuojista riippumattoman toimijan hyötyajoneuvojen korjaus- ja huoltoliiketoiminnan alalla.

Loppuvuoden näkymät näyttävät vakailta edellyttäen, että nyt vallitseva hyvä markkinakysyntä pysyy nykyisellä tasolla. Epävarmuustekijöitä on kuitenkin olemassa pääosin kuluttajien huonon ostovoiman takia erityisesti Suomen markkinoilla. Vuoden toinen puolisko on perinteisesti erittäin tärkeä konsernin kokonaistuloksen kannalta. Erityisesti ajoneuvovalaisintuoteryhmämme tulos on riippuvainen uusien tuotelanseerausten ja kaupallisten aktiviteettiemme onnistumisesta elo-joulukuun huippusesongin aikana. Tämänkin huomioon ottaen katsomme, että meillä on hyvät mahdollisuudet jatkaa strategiamme toteuttamista menestyksekkäästi ja kestävästi loppuvuoden 2024 aikana.

Lopuksi haluan kiittää lämpimästi kaikkia teitä yli 1 000 ammattilaistamme erittäin vahvasta suorituksestanne ja panoksestanne tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla. Haluan myös kiittää asiakkaitamme, osakkeenomistajiamme ja liikekumppaneitamme jatkuvasta tuestanne."

TILIKAUDEN JÄLKEISET TAPAHTUMAT

Team Verkstad Sverige AB:n yritysosto

5.7.2024 Relais Group tiedotti, että sen konserniyhtiö STS Sydhamnens Trailer Service AB on 5.7.2024 allekirjoittanut sopimuksen Team Verkstad Sverige AB:n osakekannan ostamisesta Vy Buss AB:lta. Team Verkstad Sverige AB tarjoaa linja-autojen ja muiden raskaiden hyötyajoneuvojen huolto- ja korjaamopalveluita ja se työllistää noin 34 ammattilaista. Yrityskaupan jälkeen Team Verkstad Sverige AB:n toiminta käsittää yhden korjaamon ja yhden vauriokorjaamon Göteborgin naapurikunnassa Partillessa, Ruotsissa. Yrityskaupan myötä STS vahvistaa asemaansa strategisesti tärkeällä Göteborgin alueella ja saa arvokasta asiantuntemusta bussien korjaamo- ja huoltopalveluista.

Kauppaan kuulumattomien toimintojen eriyttämisen jälkeen Team Verkstad Sverigen vuotuinen liikevaihto on noin 60 miljoonaa kruunua ja vuotuinen liikevoitto noin 2 miljoonaa kruunua.

Kaupan toteuttaminen edellyttää ulkomaalaisten yritysostojen seurannan mukaista viranomaisen hyväksyntää Ruotsissa (Swedish Act on Screening of Foreign Direct Investments) ja tiettyjen muiden tavanomaisten ehtojen toteutumista. Kaupan odotetaan toteutuvan 1.10.2024.

TALOUDELLINEN TIEDOTTAMINEN 2024

Osavuosikatsaus tammi-syyskuulta julkaistaan torstaina 7.11.2024.

KUTSU WEBCAST-TILAISUUTEEN

Relais Groupin toimitusjohtaja Arni Ekholm ja talousjohtaja Thomas Ekström esittelevät tuloksen medialle, sijoittajille ja analyytikoille englanninkielisessä webcast-tilaisuudessa

15.8.2024 klo 10.00. Tilaisuus on katsottavissa osoitteessa https://relais.videosync.fi/q2-2024.

Esitysmateriaali ja videotallenne löytyvät yhtiön verkkosivuilta osoitteesta https://relais.fi/sijoittajat/ tilaisuuden päätyttyä.

Arni Ekholm, CEO

Liikevaihtomme vuonna 2023 oli 284,3 (2022: 260,7) miljoonaa euroa. Vuoden 2023 aikana ostimme yhteensä neljä yhtiötä. Palveluksessamme työskentelee noin tuhat ammattilaista kuudessa eri maassa. Relais Groupin osake on listattu Nasdaq Helsinki Oy:n päälistalla kaupankäyntitunnuksella RELAIS.