Relais Group Oyj tilinpäätöstiedote 1.1.–31.12.2022 (tilintarkastamaton): vahva kassavirran kasvu ja vakaa myynnin kehitys, osinkoehdotus 0,40 euroa/osake

Pörssitiedote 2.3.2023 kello 9.00

Tämä tiedote on tiivistelmä Relais Groupin tilinpäätöstiedotteesta tammi-joulukuu 2022. Tiedote on kokonaisuudessaan tämän tiedotteen liitteenä ja saatavilla verkkosivuillamme osoitteessa https://relais.fi/sijoittajat/.

Suluissa esitetyt luvut viittaavat edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon, ellei toisin ilmoiteta: Yhtiö siirtyi IFRS-raportointistandardien käyttöön taloudellisessa raportoinnissaan vuonna 2022. Kaikki tämän tilinpäätöstiedotteen luvut ovat IFRS:n mukaisia, ellei toisin ilmoiteta

LOKA-JOULUKUU 2022 LYHYESTI

• Liikevaihto oli 75,2 miljoonaa euroa (10–12/2021: 73,5), muutos +2,2 %. Liikevaihdon orgaaninen kehitys oli -5,4 % ja valuuttakurssien vaikutus liikevaihdon kehitykseen -2,3 %
  • EBITDA oli 10,1 miljoonaa euroa (11,0) eli 13,4 (15,0) % liikevaihdosta
  • Vertailukelpoinen EBITDA oli 11,8 miljoonaa euroa (11,7) eli 15,7 (15,9) % liikevaihdosta
  • EBITA oli 6,2 (8,0) miljoonaa euroa eli 8,2 (10,9) % liikevaihdosta
  • Vertailukelpoinen EBITA oli 7,9 (8,7) miljoonaa euroa eli 10,5 (11,8) % liikevaihdosta
  • Liikevoitto oli 5,3 (7,3) miljoonaa euroa eli 7,1 (9,9) % liikevaihdosta
  • Vertailukelpoinen liikevoitto oli 7,1 (7,6) miljoonaa euroa eli 10,9 (12,9) % liikevaihdosta
  • Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos, ilman yritysjärjestelyihin liittyviä poistoja (laimentamaton) oli 0,35 (0,37) euroa *)
  • Liiketoiminnan rahavirta vuosineljänneksellä parani 9,3 miljoonalla eurolla edellisvuoteen verrattuna ja oli 17,2 (7,9) miljoonaa euroa
  • Varaston alentamistoimet kassavirran parantamiseksi olivat onnistuneita ja tehokkaita
  • Korjaamoliiketoiminnan markkinatilanne oli kaikissa toimintamaissa vakiintunut ja kannattavuus kehittyi myönteisesti
  • Valotuotteiden myynti ammattikäyttöön oli vakaata, kuluttaja- ja verkkokauppamyynti oli sen sijaan edellistä vuotta heikompaa
  • Ruotsin ja Skandinavian markkinatilanne oli kokonaisuutena Suomea ja Baltiaa parempi: Skandinavia-segmentti nousi liikevaihdolla mitattuna konsernin suurimmaksi markkina-alueeksi
  • Vuosineljänneksen aikana toteutui merkittäviä kertaluonteisia vertailukelpoisuuteen vaikuttavia kulueriä. Nämä kulut liittyivät pääosin yritysostoihin ja päälistasiirtymään ja olivat määrältään noin 1,7 miljoonaa euroa
  • Hallitus tulee ehdottamaan 5.4.2023 kokoontuvalle yhtiökokoukselle 0,40 euron suuruisen osingon maksamista per osake. Osinko ehdotetaan maksettavaksi kahdessa samansuuruisessa erässä huhti- ja marraskuussa 2023

*) Keskimääräinen laimentamaton osakemäärä oli katsauskaudella 10–12/2022 18 132 308 ja kaudella 10–12/2021 17 941 433 kappaletta

TAMMI–JOULUKUU 2022 LYHYESTI

• Liikevaihto oli 260,7 miljoonaa euroa (1–12/2021: 237,8), muutos +9,6 % Liikevaihdon orgaaninen kehitys oli -4,3 % ja valuuttakurssien vaikutus liikevaihdon kehitykseen -2,1 %
  • EBITDA oli 36,6 miljoonaa euroa (36,0) eli 14,0 (15,1) % liikevaihdosta
  • Vertailukelpoinen EBITDA oli 39,4 miljoonaa euroa (38,6) eli 15,1 (16,2) % liikevaihdosta
  • EBITA oli 23,0 (25,7) miljoonaa euroa eli 8,8 (10,8) % liikevaihdosta
  • Vertailukelpoinen EBITA oli 25,8 (28,3) miljoonaa euroa eli 9,9 (11,9) % liikevaihdosta
  • Liikevoitto oli 19,6 (23,0) miljoonaa euroa eli 7,5 (9,7) % liikevaihdosta
  • Vertailukelpoinen liikevoitto oli 22,5 (25,6) miljoonaa euroa eli 8,6 (10,8) % liikevaihdosta
  • Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos, ilman yritysjärjestelyihin liittyviä poistoja (laimentamaton) oli 0,90 (1,11) euroa *)
  • Ruotsin kruunun kurssikehitys vaikutti konsernin EBITA:an negatiivisesti. Vertailukelpoisin valuuttakurssein EBITA tilikaudella olisi ollut noin 0,7 miljoonaa euroa raportoitua korkeampi
  • Varsinainen yhtiökokous 13.4.2022 päätti jakaa osinkoa 0,36 (0,30) euroa/osake tilikaudelta 2021
  • Yhtiö siirtyi IFRS-raportointiin 25.10.2022 ja Helsingin pörssin päälistalle 1.12.2022

*) Keskimääräinen laimentamaton osakemäärä oli katsauskaudella 1–12/2022 18 051 682 ja kaudella 1–12/2021
17 658 106 kappaletta.

KONSERNIN KESKEISET TUNNUSLUVUT

Tuhatta euroa, jollei toisin ilmoitettu 10–12/2022 10–12/2021 1–12/2022 1–12/2021
Liikevaihto 75 185 73 547 260 683 237 830
Liikevaihdon kasvuprosentti 2,2 % 97,4 % 9,6 % 84,4 %
Myyntikate 33 670 31 803 117 214 99 588
Myyntikateprosentti 44,8 % 43,2 % 45,0 % 41,9 %
EBITDA 10 076 11 042 36 581 36 005
EBITDA-prosentti 13,4 % 15,0 % 14,0 % 15,1 %
Vertailukelpoinen EBITDA 11 796 11 717 39 414 38 607
Vertailukelpoinen EBITDA-prosentti 15,7 % 15,9 % 15,1 % 16,2 %
EBITA 6 183 8 017 22 980 25 727
EBITA-prosentti 8,2 % 10,9 % 8,8 % 10,8 %
Vertailukelpoinen EBITA 7 903 8 692 25 813 28 330
Vertailukelpoinen EBITA-prosentti 10,5 % 11,8 % 9,9 % 11,9 %
Liikevoitto 5 308 7 270 19 648 23 042
Liikevoittoprosentti 7,1 % 9,9 % 7,5 % 9,7 %
Vertailukelpoinen liikevoitto 7 028 7 945 22 481 25 645
Vertailukelpoinen liikevoitto-prosentti 9,3 % 10,8 % 8,6 % 10,8 %
Tilikauden voitto (tappio) 3 734 5 157 10 075 14 377
Tilikauden voitto (tappio) -prosentti 5,0 % 7,0 % 3,9 % 6,0 %
Vertailukelpoinen voitto (tappio) 5 454 5 832 12 907 16 980
Vertailukelpoinen voitto (tappio) -prosentti 7,3 % 7,9 % 5,0 % 7,1 %
Vertailukelpoinen voitto (tappio) ilman yritysjärjestelyihin liittyviä poistoja 6 329 6 580 16 239 19 665
Vertailukelpoinen voitto (tappio) ilman yritysjärjestelyihin liittyviä poistoja -prosentti 8,4 % 8,9 % 6,2 % 8,3 %
Kauden voittoon (tappioon) sisältyvät
laimennettu, euroa
0,29 0,37 0,69 0,92
Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos
ilman yritysjärjestelyihin liittyviä poistoja, laimentamaton, euroa
0,35 0,31 0,90 1,11
Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos
ilman yritysjärjestelyihin liittyviä poistoja, laimennettu, euroa
0,34 0,35 0,87 1,06
Henkilöstön lukumäärä keskimäärin 1 003 918 997 812
Kokoaikaiset työntekijät kauden lopussa 1 009 950 1 009 950

Keskimääräinen laimentamaton osakemäärä oli katsauskaudella 1–12/2022 18 051 682 ja kaudella
1–12/2021 17 658 106 kappaletta. Keskimääräinen laimennettu osakemäärä oli katsauskaudella 1–12/2022
18 759 556 ja kaudella 1–12/2021 18 483 226 kappaletta.

NÄKYMÄT VUODELLE 2023 JA PITKÄN AIKAVÄLIN TALOUDELLISET TAVOITTEET

Relais Group ei julkaise numeerista tulosohjeistusta tilikaudelle 2023. Yhtiö julkaisi 2.3.2023 uuden pitkän aikavälin taloudellisen tavoitteen, jonka mukaan se tavoittelee 50 miljoonan euron pro forma -EBITA:a vuoden 2025 loppuun mennessä. Relais pitää EBITA-tavoitetta tarkoituksenmukaisempana kuvaamaan yhtiön omistaja-arvon luomispotentiaalia verrattuna liikevaihtotavoitteeseen. Yhtiön aiempi pitkän aikavälin taloudellinen tavoite oli saavuttaa 500 miljoonan euron liikevaihto (pro forma) vuoden 2026 loppuun mennessä.

TOIMITUSJOHTAJA ARNI EKHOLM KOMMENTOI VUOTTA 2022

”Hajautettu ja yritysostovetoinen liiketoimintamallimme osoitti kestävyytensä ja vahvuutensa. Ylsimme neljännellä vuosineljänneksellä ennätykselliseen 75 miljoonan euron liikevaihtoon. Lisäksi liiketoiminnan rahavirta kasvoi samalla jaksolla yli 9 miljoonalla eurolla.

Yritysostostrategia

Relais Groupin strategia perustuu ajoneuvojen jälkimarkkinoiden konsolidointiin Pohjoismaissa. Vuoden 2022 aikana teimme kolme yritysostoa ja vahvistimme asemaamme sekä Tanskassa että Ruotsissa. Olemme nyt selkeästi johtava toimija Ruotsin ja Suomen valmistajista riippumattomalla hyötyajoneuvojen korjaamomarkkinoilla. Tärkeä osa yritysostovetoista strategiaamme on myös ostettujen yritysten liiketoiminnan kehittäminen. Olen iloinen, että onnistuimme parantamaan selvästi korjaamoliiketoimintamme myyntiä ja kannattavuutta ja onnistuimme muun muassa rekrytoimaan lisää mekaanikoita sekä Suomeen että Ruotsiin kuluneen vuoden aikana.

Vahvaa kasvua Skandinaviassa, haastava markkinatilanne Suomessa

Ensimmäisen vuosipuoliskon poikkeuksellisen globaalin tilanteen aiheuttaman yleisesti heikon markkinakysynnän jälkeen parantunut markkinatilanne, yhdistettynä kaupallisiin lisätoimenpiteisiimme alkoi tuottaa myönteisiä tuloksia. Myynnin kasvu oli vahvaa erityisesti Skandinaviassa, kun taas Suomessa oli haasteita, jotka johtuivat heikosta kuluttajien luottamuksesta ja suhteellisen leudoista talviolosuhteista vuosineljänneksen aikana.

Konsernin liikevaihto kasvoi vuosineljänneksen aikana 2 prosenttia 75,2 miljoonaan euroon (+5 prosenttia vertailukelpoisilla valuuttakursseilla). Orgaaninen kasvu Skandinaviassa oli +5 prosenttia ja -8 prosenttia Suomessa ja Baltiassa vuoden 2021 ennätyskorkeaan myyntiin verrattuna, mikä kuvastaa arviomme mukaan yleistä markkinatilannetta. Koko vuoden 2022 liikevaihto nousi konsernin historian kaikkien aikojen korkeimmalle tasolle 260,7 miljoonaan euroon, mikä vastaa 10 prosentin kasvua (+12 prosenttia vertailukelpoisilla valuuttakursseilla). Skandinaviassa orgaaninen kasvu oli 2 prosenttia ja Suomessa ja Baltiassa -7 prosenttia.

Relais Group on yksi Euroopan suurimmista toimijoista ajoneuvovalaisinten jälkimarkkinoilla. Yleisesti haastavasta markkinatilanteesta huolimatta onnistuimme kasvattamaan konsernin valaisinliiketoiminnan liikevaihtoa 3 prosentilla vertailukelpoisin valuuttakurssein. Suomen vaimeaa kulutuskysyntää kompensoi Strands-valaisinliiketoimintamme voimakas kasvu Skandinaviassa ja muualla Euroopassa.

Operatiivinen tehokkuus

Toisen vuosipuoliskon aikana toteutimme useita toimenpiteitä konsernin kannattavuuden ja kassavirran parantamiseksi. Onnistuimme nostamaan hintoja kaikissa toimintayksiköissämme torjuaksemme inflaation negatiivisia vaikutuksia. Vähensimme määrätietoisesti varastotasoja yli 14 miljoonalla eurolla kolmannen vuosineljänneksen alkupuolen huipputasosta tinkimättä myyntikatetasoista, mikä johti merkittävään kassavirran kasvuun.

Vakiintuva kannattavuus

Haasteellisen ensimmäisen vuosipuoliskon jälkeen konsernin kannattavuus alkoi elpyä kolmannella vuosineljänneksellä. Neljännellä vuosineljänneksellä EBITA oli 6,2 miljoonaa euroa verrattuna 8,0 miljoonaan euroon ennätysvahvan vuoden 2021 vastaavalla neljänneksellä. Tämä johti 8,2 (10,9) prosentin EBITA-marginaaliin. EBITA-tason vertailukelpoisuuteen vaikuttivat yhteensä 1,7 miljoonan euron kulut, johtuen pääosin konsernin Nasdaq Helsingin päälistalle siirtymiseen liittyvistä kustannuksista ja yritysostokuluista. Vertailukelpoinen EBITA oli 7,9 miljoonaa euroa (8,7), jolloin vertailukelpoinen EBITA-marginaali oli 10,5 (11,8) prosenttia. Vertailukelpoisen EBITA:n lasku liittyy pääosin harkinnanvaraisten tuotteiden heikkoon kuluttajakysyntään Suomessa neljännen vuosineljänneksen aikana, konsernin verkkokauppaliiketoiminnan kasvaneisiin markkinointi- ja muihin toimintakuluihin Suomessa, sekä valuuttakurssivaikutuksiin. Heikentyneellä SEK/EUR-vaihtokurssilla oli noin 0,2 miljoonan euron negatiivinen vaikutus vuosineljänneksen aikana.

Näkymät vuodelle 2023

Katsomme olevamme hyvin valmistautuneita jatkamaan strategiamme toteuttamista vuoden 2023 aikana. Konsernin vakaa taloudellinen asema näkyy myös hallituksen osinkoehdotuksessa. Jatkamme edelleen keskittymistä yritysostoihin, orgaanisen myynnin kasvun kiihdyttämiseen ja kannattavuuden parantamiseen operatiivista tehokkuutta kasvattamalla alkaneen vuoden aikana.

Haluan esittää lämpimät kiitokseni kaikille työntekijöillemme, osakkeenomistajillemme ja liikekumppaneillemme kuluneesta vuodesta.”

KATSAUSKAUDEN PÄÄTTYMISEN JÄLKEISET TAPAHTUMAT

Yhtiö nimitti 15.2.2023 KTM Thomas Ekströmin yhtiön talousjohtajaksi. Ekström aloittaa tehtävässään viimeistään elokuun 2023 aikana.

Yhtiö tiedotti 24.2.2023 sopineensa pääpankkinsa kanssa, että yhtiön rahoitussopimuksen voimassaoloa jatketaan yhdellä vuodella 31.5.2025 saakka.

Yhtiö julkaisi 2.3.2023 uuden pitkän aikavälin taloudellisen tavoitteen, jonka mukaan se tavoittelee 50 miljoonan euron pro forma -EBITA:a vuoden 2025 loppuun mennessä. Yhtiön aiempi pitkän aikavälin taloudellinen tavoite oli saavuttaa 500 miljoonan euron liikevaihto (pro forma) vuoden 2026 loppuun mennessä.

TALOUDELLINEN TIEDOTTAMINEN VUONNA 2023

• Johdon osavuotinen selvitys 1.1.–31.3.2023                                torstai 4.5.2023
  • Puolivuotiskatsaus 1.1.–30.6.2023                                              torstai 10.8.2023
  • Johdon osavuotinen selvitys 1.1.–30.9.2023                                torstai 2.11.2023

KUTSU WEBCAST-TILAISUUTEEN

Relais Groupin toimitusjohtaja Arni Ekholm ja talousjohtaja Pekka Raatikainen esittelevät tuloksen medialle, sijoittajille ja analyytikoille englanninkielisessä webcast-tilaisuudessa 2.3.2023 klo 14.00 alkaen. (Huom. poikkeuksellinen alkamiskellonaika) Tilaisuus on katsottavissa osoitteessa https://relais.videosync.fi/2022-q4-results.

Esitysmateriaali ja videotallenne löytyvät yhtiön verkkosivuilta osoitteesta https://relais.fi/sijoittajat/ tilaisuuden päätyttyä.

Liikevaihtomme vuonna 2022 oli 260,7 (2021: 237,8) miljoonaa euroa. Vuoden 2022 aikana ostimme yhteensä kolme yhtiötä. Palveluksessamme työskentelee noin tuhat ammattilaista kuudessa eri maassa. Relais Groupin osake on listattu Nasdaq Helsinki Oy:n päälistalla kaupankäyntitunnuksella RELAIS.