Relais Group Oyj tilinpäätöstiedote 1.1.–31.12.2023: (tilintarkastamaton): vahvan ja kannattavan kasvun vuosi

Pörssitiedote 7.3.2024 kello 9.00

Tämä tiedote on tiivistelmä Relais Groupin tilinpäätöstiedotteesta tammi-joulukuu 2023. Tiedote on kokonaisuudessaan tämän tiedotteen liitteenä ja saatavilla verkkosivuillamme osoitteessa https://relais.fi/sijoittajat/.

Relais Group saavutti historiansa korkeimman vuotuisen liikevaihdon ja EBITA:n.

LOKA-JOULUKUU 2023 LYHYESTI

• Liikevaihto oli 80,9 miljoonaa euroa (loka-joulukuu 2022: 75,2), muutos +8 %
  • EBITA oli 7,8 (6,2) miljoonaa euroa, muutos +25 %
  • Vertailukelpoinen EBITA oli 7,8 (7,9) miljoonaa euroa, muutos -2 %
  • Vertailukelpoinen EBITA marginaali oli 9,6 (10,6) %
  • Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos, ilman yritysjärjestelyihin liittyviä poistoja (laimentamaton) oli 0,39 (0,35) euroa *)
  • Liiketoiminnan nettorahavirta oli 8,4 (17,2) miljoonaa euroa
  • Vertailukelpoisin valuuttakurssein EBITA katsauskaudella olisi ollut noin 0,2 (0,2) miljoonaa euroa raportoitua korkeampi **)
  • Ostimme kauden aikana yhden liiketoiminnan, jonka vuositason liikevaihto on noin 2 miljoonaa euroa
  • Hallitus ehdottaa osingoksi 0,44 (0,40) euroa osaketta kohti vuodelta 2023. Osinko ehdotetaan maksettavaksi kahdessa samansuuruisessa erässä huhtikuussa ja marraskuussa 2024

TAMMI-JOULUKUU 2023 LYHYESTI

• Liikevaihto oli 284,3 miljoonaa euroa (260,7), muutos +9 %
  • EBITA oli 28,6 (23,0) miljoonaa euroa, muutos +24 %
  • Vertailukelpoinen EBITA oli 28,9 (25,8) miljoonaa euroa, muutos +12 %
  • Vertailukelpoinen EBITA marginaali oli 10,1 (9,9) %
  • Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos, ilman yritysjärjestelyihin liittyviä poistoja (laimentamaton) oli 0,96 (0,90) euroa *)
  • Liiketoiminnan nettorahavirta oli 30,6 (28,8) miljoonaa euroa
  • Vertailukelpoisin valuuttakurssein EBITA katsauskaudella olisi ollut noin 1,5 (0,7) miljoonaa euroa raportoitua korkeampi **)
  • Ostimme vuoden aikana neljä yritystä tai liiketoimintaa, joiden vuositason liikevaihto on yhteensä noin 25 miljoonaa euroa

*) Keskimääräinen laimentamaton osakemäärä lokakuu-joulukuu 2023: 18 132 258 (18 132 308). Tammi-joulukuu 2023:
18 132 258 (18 024 511).

**) Ruotsin kruunun kurssikehityksen vaikutus konsernin EBITA:an on laskettu konvertoimalla Ruotsissa toimivien konserniyhtiöiden katsauskauden kruunumääräinen EBITA euroiksi katsauskauden keskimääräisellä EUR/SEK-kurssilla sekä vertailukauden keskimääräisellä EUR/SEK kurssilla ja vertaamalla näitä keskenään (translaatioero).

Suluissa esitetyt vertailuluvut viittaavat vuoden 2022 vastaavaan ajanjaksoon, ellei toisin mainita.

Esitetyt muutosprosentit on laskettu tarkoista luvuista ennen lukujen pyöristämistä miljooniksi euroiksi.

KONSERNIN KESKEISET TUNNUSLUVUT

Tuhatta euroa, jollei toisin ilmoitettu 10-12/ 2023 Oikaistu** 10-12/ 2022 1-12/ 2023 Oikaistu** 1-12/ 2022
Liikevaihto 80 942 75 185 284 252 260 683
Liikevaihdon kasvuprosentti 7,7 % 2,2 % 9,0 % 9,6 %
Myyntikate 35 288 33 670 128 923 117 214
Myyntikateprosentti 43,6 % 44,8 % 45,4 % 45,0 %
EBITDA 11 738 10 076 43 542 36 581
EBITDA-prosentti 14,5 % 13,4 % 15,3 % 14,0 %
Vertailukelpoinen EBITDA 11 746 11 796 43 841 39 414
Vertailukelpoinen EBITDA-prosentti 14,5 % 15,7 % 15,4 % 15,1 %
EBITA 7 794 6 216 28 552 23 013
EBITA-prosentti 9,6 % 8,3 % 10,0 % 8,8 %
Vertailukelpoinen EBITA 7 802 7 936 28 851 25 846
Vertailukelpoinen EBITA-prosentti 9,6 % 10,6 % 10,1 % 9,9 %
Liikevoitto 6 972 5 341 25 147 19 681
Liikevoittoprosentti 8,6 % 7,1 % 8,8 % 7,5 %
Vertailukelpoinen liikevoitto 6 980 7 061 25 446 22 514
Vertailukelpoinen liikevoitto-prosentti 8,6 % 9,4 % 9,0 % 8,6 %
Tilikauden voitto (tappio) 6 304 3 691 13 739 10 032
Tilikauden voitto (tappio) -prosentti 7,8 % 4,9 % 4,8 % 3,8 %
Vertailukelpoinen voitto (tappio) 6 312 5 411 14 038 12 864
Vertailukelpoinen voitto (tappio) -prosentti 7,8 % 7,2 % 4,9 % 4,9 %
Vertailukelpoinen voitto (tappio) ilman yritysjärjestelyihin liittyviä poistoja 7 134 6 286 17 444 16 196
Vertailukelpoinen voitto (tappio) ilman yritysjärjestelyihin liittyviä poistoja -prosentti 8,8 % 8,4 % 6,1 % 6,2 %
Kauden voittoon (tappioon) sisältyvät vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät 8 1 720 299 2 832
Nettokäyttöpääoma 67 068 62 551 67 068 62 738
Vaihto-omaisuus 74 105 67 804 74 105 67 804
Vapaa kassavirta 8 074 16 331 24 013 23 983
Kassavirtasuhde 68,8 % 162,1 % 55,1 % 65,6 %
Nettovelka 151 010 147 239 151 010 147 239
Nettovelka ilman vuokrasopimusvelkoja 87 881 90 056 87 881 90 056
Nettovelan suhde rullaavaan EBITDA:an 3,47 4,02 3,47 4,02
Nettovelan (ilman vuokrasopimusvelkoja) suhde rullaavaan EBITDA:an 2,02 2,46 2,02 2,46
Nettovelkaantumisaste 136,5 % 141,7 % 136,5 % 141,7 %
Nettovelkaantumisaste ilman vuokrasopimusvelkoja 79,4 % 86,7 % 79,4 % 86,7 %
Omavaraisuusaste 33,6 % 33,2 % 33,6 % 33,2 %
Sijoitetun pääoman tuotto - - 10,0 % 9,4 %
Oman pääoman tuotto - - 12,8 % 9,6 %
Kokonaispääoman tuotto - - 8,3 % 7,8 %
Osakekohtainen tulos, laimentamaton, euroa *) 0,35 0,20 0,76 0,56
Osakekohtainen tulos, laimennettu, euroa 0,34 0,20 0,73 0,53
Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos, laimentamaton, euroa 0,35 0,30 0,77 0,71
Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos, laimennettu, euroa 0,34 0,29 0,75 0,69
Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos ilman yritysjärjestelyihin liittyviä poistoja, laimentamaton, euroa 0,39 0,35 0,96 0,90
Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos ilman yritysjärjestelyihin liittyviä poistoja, laimennettu, euroa 0,38 0,33 0,93 0,86
Henkilöstön lukumäärä keskimäärin 1 082 1 003 1 050 997
Kokoaikaiset työntekijät kauden lopussa 1 089 1 009 1 089 1 009

*) Keskimääräinen laimentamaton osakemäärä lokakuu-joulukuu 2023: 18 132 258 (18 132 308). Tammikuu-joulukuu 2023: 18 132 258 (18 051 682). Keskimääräinen laimennettu osakemäärä lokakuu-joulukuu 2023: 18 803 531 (18 777 120). Tammikuu-joulukuu 2023: 18 805 601 (18 759 556).

**) Relais Group on korjannut aiemmin raportoimiaan konsernin IFRS 16 Vuokrasopimukset standardin mukaisia lukuja yhden vuokrasopimuksen päättymispäivän korjaamisen vuoksi.

NÄKYMÄT VUODELLE 2024 JA PITKÄN AIKAVÄLIN TALOUDELLISET TAVOITTEET

Relais Group ei julkaise numeerista tulosohjeistusta tilikaudelle 2024. Yhtiö julkaisi 2.3.2023 uuden pitkän aikavälin taloudellisen tavoitteen, jonka mukaan se tavoittelee 50 miljoonan euron pro forma -EBITA:a vuoden 2025 loppuun mennessä. Relais pitää EBITA-tavoitetta tarkoituksenmukaisempana kuvaamaan yhtiön omistaja-arvon luomispotentiaalia verrattuna liikevaihtotavoitteeseen. Yhtiön aiempi pitkän aikavälin taloudellinen tavoite oli saavuttaa 500 miljoonan euron liikevaihto (pro forma) vuoden 2026 loppuun mennessä.

TOIMITUSJOHTAJA ARNI EKHOLM KOMMENTOI VUOTTA 2023

”Vuonna 2023 Relais Group on vahvistanut asemaansa yhtenä Pohjois-Euroopan ajoneuvojen jälkimarkkinoiden suurimmista ja kannattavimmista kasvualustoista. Saavutimme konsernimme historian korkeimman liikevaihdon ja EBITA:n. Taloudellinen asemamme on vahva, ja olen iloinen, että hallitus on ehdottanut osingon nostamista 0,44 euroon osakkeelta.”

”Neljäs vuosineljännes: Neljäs peräkkäinen vuosineljännes, jossa kaksinumeroinen EBITA-kasvu

Viimeinen vuosineljännes oli neljäs peräkkäinen vuosineljännes, jossa EBITA kasvoi kaksinumeroisesti (yhteensä +25 %) vuonna 2023. Haastavista markkinaolosuhteista huolimatta liikevaihtomme kasvoi yhteensä 10 % vertailukelpoisilla valuuttakursseilla ja 1 % orgaanisesti. Tukkumarkkinat olivat positiiviset Ruotsissa, kun taas markkinaolosuhteet Suomessa olivat vähemmän suotuisat. Hyötyajoneuvojen korjaus- ja huoltoliiketoimintamme suoriutui vahvasti ja vahvistimme markkina-asemaamme kyseisellä sektorilla sekä Ruotsissa että Suomessa.

Ajoneuvojen varaosien myynti kehittyi erittäin positiivisesti vuosineljänneksen aikana (+16 % yhteensä ja +12 % orgaanisesti vertailukelpoisilla valuuttakursseilla). Kasvu oli erityisen voimakasta Ruotsissa. Laitteiden myyntiin vaikutti positiivisesti hankitut korjaamolaitteiden liiketoiminnat, AutoMateriell ja Nordic Lift Norjassa.

Kuluttajien kysyntä harkinnanvaraisille tuotteille pysyi erittäin heikkona Suomessa vuosineljänneksen aikana, mikä vaikutti negatiivisesti ajoneuvovalaisimien myyntiin. Tämä näkyi erityisesti verkkokanavissa. Valaisimien myynti laski 8 % vertailukelpoisilla valuuttakursseilla.

Vuosi 2023: Korkein liikevaihto ja EBITA konsernin historiassa

Luomme arvoa osakkeenomistajille strategialla, joka yhdistää kolme toisiaan vahvistavaa elementtiä: orgaaninen kasvu, yritysostot ja operatiivinen tehokkuus. "Osta ja rakenna" -strategiamme on osoittanut kestävyytensä, ja kasvavien ajoneuvojen jälkimarkkinoiden defensiivinen luonne luo vakaan perustan myös tulevalle kasvulle.

Vuoden 2023 aikana olemme toteuttaneet strategiaamme menestyksekkäästi kaikilla kolmella alueella. Liikevaihtomme kasvoi yhteensä 13 % ja orgaanisesti 5 % vertailukelpoisin valuuttakurssein. Kasvu oli erityisen vahvaa Ruotsissa, kun taas kehitys Suomessa oli tasainen paikallisten markkinaolosuhteiden vuoksi.

Ostimme yhteensä neljä yritystä ja liiketoimintaa viime vuoden aikana. Aditan ostaminen Suomessa ensimmäisellä neljänneksellä vahvisti tukkumyyntiämme tärkeällä Helsingin alueella. AutoMateriellin ja Nordic Liftin ostaminen kolmannella neljänneksellä lisäsi läsnäoloamme Norjassa. Meillä on nyt vahva markkina-asema norjalaisessa korjaamolaiteliiketoiminnassa, jossa on mielenkiintoisia mahdollisuuksia lisäyrityskauppojen tekoon jatkossa. Jyväskylän Truck Centerin (JTC) ostaminen neljännellä neljänneksellä kasvatti Raskonen asiakaskuntaa logistisesti tärkeällä Jyväskylän alueella Suomessa.

Aloitimme ja toteutimme myös useita hankkeita toiminnan tehokkuuden parantamiseksi. Tehostimme hinnoittelupolitiikkaamme ja -prosessejamme tukkukauppaliiketoiminnassamme Suomessa ja Ruotsissa puolustaaksemme ja parantaaksemme bruttokatettamme. Onnistuimme parantamaan sekä hyötyajoneuvojen korjaamoketjujemme, Raskonen ja STS:n, kapasiteetin käyttöastetta toteuttamalla määrätietoisia ja kurinalaisia tehokkuudenparantamistoimenpiteitä ja investoimalla henkilöstöömme. Tämä yhdistettynä kasvavaan määrään fleet-asiakkaita edesauttoi merkittävään kannattavuuden kasvun korjaamo- ja huoltoliiketoiminnassa.

Vakaa taloudellinen asema

Kassakonversiomme on pysynyt terveellä tasolla myös kuluneen vuoden aikana, mikä edistää konsernimme vakaata taloudellista asemaa. Olen iloinen voidessani ilmoittaa, että hallitus on ehdottanut nostettua osinkoa 0,44 euroa (0,40 €) osakkeelta, joka maksetaan kahdessa yhtä suuressa erässä huhtikuussa ja marraskuussa.

Vuoden 2024 näkymät riippuvat pitkälti ulkoisista, makrotaloudellisista ja markkinakysynnän tekijöistä. Inflaatio on edelleen suhteellisen korkealla tasolla, yritysten ja kotitalouksien dramaattisesti nousseet rahoituskulut vaikuttavat edelleen asiakkaiden ja kuluttajien ostovoimaan kielteisesti. Työttömyys ja lomautukset lisääntyvät myös Suomessa ja Ruotsissa. Lisäksi heikentynyt Ruotsin kruunu euroon nähden asettaa paineita raportoituun tulokseemme, koska suuri osa liiketoiminnastamme on Ruotsin markkinoilla. Toisaalta ajoneuvojen jälkimarkkinat ovat luonteeltaan defensiivisiä ja verrattuna moniin muihin aloihin se on vähemmän syklinen. Varasto- ja resurssitilanteemme on hyvä, jonka pohjalta voimme vastata asiakkaiden kysyntään tuotteillamme ja palveluillamme. Uskomme olevamme hyvin asemoituneita jatkamaan kasvupolkuamme kannattavalla ja kestävällä tavalla myös vuonna 2024.

Haluan esittää lämpimimmät kiitokseni kaikille yli 1 000 ammattilaisellemme, asiakkaillemme, liikekumppaneillemme ja osakkeenomistajillemme vuodesta 2023.”

TALOUDELLISEN ASEMAN JA VERTAILUKAUDEN OIKAISU

Relais Group on korjannut aiemmin raportoimiaan konsernin IFRS 16 Vuokrasopimukset standardin mukaisia lukuja yhden vuokrasopimuksen päättymispäivän korjaamisen vuoksi. Korjaus aiheutti muutoksia vertailukausien taloudellisten tulosten ja taloudellisen aseman esittämisessä. Korjaus ja sen vaikutus esitetään tämän raportin taulukko-osan liitetiedossa 11. Konsernitase sisältää korjatut luvut vertailukauden raportointipäivältä 31.12.2022 sekä 1.1.2022, kun taas muut konsernitilinpäätöksen korjatut osiot ja suurin osa liitetiedoista sisältävät korjatut luvut vuodelta 2022. Korjatut tiedot on merkitty "Oikaistu".

TALOUDELLINEN TIEDOTTAMINEN 2024

Relais Group Oyj:n vuoden 2023 raportointikokonaisuus, joka sisältää vuosi- ja vastuullisuuskatsauksen, tilinpäätöksen, hallituksen toimintakertomuksen, selvityksen hallinnointi- ja ohjausjärjestelmästä sekä palkitsemisraportin, julkaistaan yhtiön verkkosivuilla maanantaina 18.3.2024.

Osavuosikatsaukset ja puolivuosikatsaus 2024 julkaistaan seuraavasti: tammi-maaliskuu keskiviikkona 8.5.2024, tammi-kesäkuu torstaina 15.8.2024 ja tammi-syyskuu torstaina 7.11.2024.

Varsinainen yhtiökokous 2024 on suunniteltu pidettäväksi keskiviikkona 10.4.2024.

KUTSU WEBCAST-TILAISUUTEEN

Relais Groupin toimitusjohtaja Arni Ekholm ja talousjohtaja Thomas Ekström esittelevät tuloksen medialle, sijoittajille ja analyytikoille englanninkielisessä webcast-tilaisuudessa 7.3.2024 klo 10.00 alkaen. Tilaisuus on katsottavissa osoitteessa https://relais.videosync.fi/q4-2023.

Esitysmateriaali ja videotallenne löytyvät yhtiön verkkosivuilta osoitteesta https://relais.fi/sijoittajat/ tilaisuuden päätyttyä.

Liikevaihtomme vuonna 2023 oli 284,3 (2022: 260,7) miljoonaa euroa. Vuoden 2023 aikana ostimme yhteensä neljä yhtiötä. Palveluksessamme työskentelee noin tuhat ammattilaista kuudessa eri maassa. Relais Groupin osake on listattu Nasdaq Helsinki Oy:n päälistalla kaupankäyntitunnuksella RELAIS.