AirHelp: Suomesta lähtevien häiriölentojen määrä lähes kaksinkertaistui vuodessa

Vuonna 2018 Suomesta lähtevistä lennoista myöhästyi tai peruttiin useampi kuin minään muuna mittausvuonna. Tiedot käyvät ilmi lentokorvausyhtiö AirHelpin ylläpitämästä maailmanlaajuisesta tilastotietokannasta.

• Yli 117 000 Suomesta lähtevää lentomatkustajaa koki EC261-asetuksen mukaisiin vakiokorvauksiin oikeuttavia häiriöitä matkanteossa vuonna 2018.

• Luku on lähes tuplaantunut edellisestä vuodesta. Vuonna 2017 hieman yli 60 000 matkustajaa lukeutui lentokorvausten piiriin.

• Suomalaisilta lentokentiltä lähteneiden lentojen täsmällisyys on heikentynyt: vuonna 2018 noin 78 % lennoista lähti ajallaan, kun edellisvuonna luku oli noin 82 %.

Vuonna 2018 Suomen lentokentiltä lähteneistä lennoista noin 1 200 kappaletta – eli enemmän kuin milloinkaan aiemmin – tuli luetuksi EU:n EC261-korvausasetuksen piiriin. Nämä ovat lentoja, jotka on lentoyhtiön toiminnan takia peruttu tai ne ovat samasta syystä myöhästyneet vähintään kolme tuntia. Korvausasetuksen piiriin luetut lennot koskettivat yli 117 000:ää matkustajaa, mikä on lähes kaksinkertainen määrä kuin kumpanakaan kahdesta edellisvuodesta.

Silmiinpistävää vuoden 2018 tilastoissa on peruttujen lentojen osuus – niitä oli noin 900, kun merkittävästi myöhästyneitä lentoja oli noin 300. Lyhyemmistä (15–179 minuuttia) myöhästymisistä kärsi yli 23 500 lentoa, joiden viivästyminen ei kuitenkaan ollut tarpeeksi merkittävä, jotta niiden noin 2,7 miljoonaa matkustajaa olisivat olleet oikeutettuja vakiokorvauksiin. Perutusta tai yli kolme tuntia myöhästyvästä lennosta voi EU-asetuksen mukaisesti saada 250–600 euron suuruisen matkustajakohtaisen vakiokorvauksen*. Vuonna 2017 noin 2,1 miljoonaa matkustajaa 17 600 lennolla joutui odottelemaan vähintään varttitunnin mutta alle kolmen tuntia.

Lentojen täsmällisyys kärsi

Peruttujen ja merkittävästi myöhästyneiden lentojen lukumäärä kasvoi edellisvuosista huomattavasti, kuten alla olevasta taulukosta näkyy. Vuonna 2017 yhteensä 636 Suomesta lähtevää lentoa tuli luetuksi korvausasetuksen piiriin – näistä yli 400 peruttiin ja noin 200 koki pahan viivästyksen. Vuonna 2016 EC261-lentoja oli 525, ja tuolloin korvauskelpoisuuden syynä peruutus oli vain hieman yleisempi kuin myöhästyminen.

EC261-asetuksen piiriin lukeutuvat häiriölennot:

2016 2017 2018

EC261-lentojen lukumäärä

Häiriöiden vaikutuspiirissä olevien matkustajien lkm ~

Ajallaan lähteneet lennot

81,8% 82,1% 78%

Häiriölentojen määrän kasvu vuonna 2018 tarkoitti täsmällisyyden heikentymistä. Siinä missä vuosina 2016 ja 2017 noin 82 prosenttia Suomen maankamaralta lähteneistä lennoista oli ajallaan (eli korkeintaan varttitunnin myöhässä), viime vuonna prosenttiosuus oli enää 78.

Trendi on maailmanlaajuinen, sillä vuonna 2018 EC261-korvauksiin oikeutettujen lentomatkustajien määrä kipusi ensi kertaa koskaan yli 10 miljoonaan. Yksi suurimmista syistä häiriölentojen määrän kasvulle oli viime vuonna nähdyt lentoyhtiöiden henkilökunnan lakkoilut. AirHelpin Suomen-maajohtajan Aleksi Sepon mukaan lentomatkustajien määrän valtava kasvu on laittanut lentokenttien liikennöintikapasiteetin liian kovaan testiin.

2018 tullaan muistamaan vuotena, jolloin ilmailualan sietokyky venytettiin äärirajoilleen. Tuoreimmat mittaustuloksemme osoittavat, että lentoyhtiöillä on yhä paljon parantamisen varaa matkustajalain priorisoimisessa. Vastaanottamiemme kyselyjen määrä on lisääntynyt merkittävästi, mikä kertoo tiedon puutteesta kuluttajien keskuudessa. On selkeä tilaus sille, että me AirHelpillä jatkamme tietouden levittämistä matkustajan oikeuksista ja taistelemme sen puolesta, että kuluttaja saa hänelle kuuluvan lainmukaisen vakiokorvauksen myös jatkossa”, Seppo painottaa.

*Korvausvelvoitteen alaiseksi saatetaan luokitella esimerkiksi perutut tai yli kolmella tunnilla myöhästyneet lennot silloin, kun myöhästymisen ei katsota johtuvan huonon sään kaltaisesta poikkeusolosuhteesta, vaan lentoyhtiön toiminnasta, mukaan lukien lentoyhtiön henkilökunnan lakkoilusta. Jotta EC 261 on sovellettavissa, lähtölentokentän täytyy olla EU-alueella, tai kyseessä olevan lentoyhtiön täytyy olla perustettu EU-alueella. Korvausvelvoite on voimassa kolme vuotta lennon jälkeen.

Lisätiedot:

Aleksi Seppo, Maajohtaja, AirHelp, aleksi.seppo@airhelp.com, +49 176 6445 8789

Mediamateriaalit:

Ville Heinonen, Republic of Communications, ville.heinonen@republic.fi, +358 50 413 7118

AirHelp on maailman johtava lentomatkustajia korvausasioissa auttava yritys, joka tukee matkustajia näiden hakiessa korvauksia myöhästyneistä, perutuista ja ylivaratuista lennoista kansainvälisten asetusten mukaisesti. Yritys perustettiin vuonna 2013 ja siitä lähtien se on auttanut yli 7:ää miljoonaa matkailijaa. AirHelp-hakemusten avulla matkustajat ovat saaneet korvauksia lähes 800 miljoonan euron edestä.

AirHelpin palvelu on käytössä 30 maassa ja 16 kielellä. Suomessa ja suomeksi palvelu on ollut saatavilla vuodesta 2014. Tällä hetkellä AirHelpillä on maailmanlaajuisesti töissä noin 550 työntekijää. Kattavasti lisää tietoa matkustajan oikeuksista saa AirHelpin verkkosivuilta: https://www.airhelp.com/fi/tunne-oikeutesi/