AirHelpin arvio: Kuluttajat hyötyvät uudesta matkapakettilaista 430 miljoonaa euroa vuodessa

Valmismatkalain korvaaminen uudella matkapakettilailla vähentää EU-alueen kuluttajille aiheutuvia kustannuksia noin 430 miljoonalla eurolla vuodessa, arvioi AirHelp. EU:n matkapakettidirektiivin mukaiseksi laadittu matkapalveluyhdistelmiä koskeva laki korvasi Suomessa aiemmin voimassa olleen valmismatkalain tämän vuoden alussa ja noudatettava sitä on tämän vuoden heinäkuusta lähtien. Lentomatkustajia korvausasioissa auttava AirHelp näkee, että muutos vahvistaa kuluttajanoikeuksia huomattavasti.

Lakiasioista yhtiössä vastaavan Christian Nielsenin mukaan uudistuksen myötä matkanjärjestäjien ja muiden palveluntarjoajien velvoitteet lisääntyvät aivan uudelle tasolle.

”Iso muutos on matkustajien tiedottamista koskevat uudet asetukset. Tiedonantovelvollisuuden nojalla matkustajien on nyt saatava ymmärrettävät tiedot pakettilomasta ja siihen liittyvästä kuluttajansuojasta. Vastuullisen osapuolen tunnistaminen selkiytyy, sillä kaikissa EU:n jäsenvaltioissa paketin järjestäjän on ratkaistava ongelma, jos jokin menee pieleen. Lisäksi jäsenvaltiot voivat päättää, että myös jälleenmyyjä, eli usein matkatoimisto, on tällöin täysin vastuussa. Tämä pätee myös varausvirheisiin”, kertoo Nielsen, joka ammattinsa ohella toimii puheenjohtajana matkustajien oikeuksia puolustavassa APRA-liitossa.

”Järjestäjä on velvollinen avustamaan vaikeuksissa olevaa matkustajaa, esimerkiksi silloin, kun tämä tarvitsee terveydenhuoltoa. Kuluttaja on oikeutettu rahat takaisin -takuuseen ja kotiinpalautukseen esimerkiksi tapauksissa, joissa paketin järjestäjä joutuu konkurssiin.”

Peruutusoikeus vahvistuu

Yhtä lailla kuluttajien oikeudet lentomatkojen peruuttamiseen vahvistuvat selkeästi. Peruutus on ennen lähtöä maksuton, jos kohdemaassa vallitsee luonnonkatastrofi, sota tai muunlainen vakava tilanne. Pakettimatkustajat voivat myös peruuttaa lomansa, vaikkei tällaista erikoisolosuhdetta olisikaan, maksamalla kohtuullisen peruutusmaksun. Samaten vahvistuu oikeus paketin siirtämiseen toiselle matkustajalle.

”Ja jos valmismatkan hinta nousee yli kahdeksalla prosentilla sopimuksenteon hetkestä, matkustajalla on oikeus peruuttaa matka kuluitta. Tämä tekee hinnoista aiempaa ennakoitavampia”, Nielsen arvelee.

Lisätiedot:

Aleksi Seppo

Maajohtaja, AirHelp

aleksi.seppo@airhelp.com

Mediamateriaalit:

Ville Heinonen

Republic of Communications

ville.heinonen@republic.fi

+358 50 413 7118

AirHelp on startup-yritys, joka auttaa lentomatkustajia hakemaan korvauksia myöhästyneistä ja perutuista lennoista kansainvälisten asetusten mukaisesti.

Yritys perustettiin vuonna 2013 ja siitä lähtien se on auttanut asiakkaitaan saamaan korvauksia yli 185 miljoonan Yhdysvaltain dollarin edestä auttaen samalla yli 2 miljoonaa asiakasta.

AirHelpin palvelu on käytössä 30 maassa 16 kielellä. Suomessa ja suomeksi palvelu on ollut saatavilla vuodesta 2014. Tällä hetkellä AirHelpillä on maailmanlaajuisesti töissä yli 500 työntekijää. Kattavasti lisää tietoa matkustajan oikeuksista saa AirHelpin verkkosivuilta: www.airhelp.fi/tunne-oikeutesi