Antiikin kaupunki Afrodisias nousee Turkin maailmanperintökohteiden joukkoon

YK:n opetus-, tiede- ja kulttuurijärjestö Unesco on julkistanut valintansa uusista maailmanperintökohteista vuodelle 2017. Yksi uusista kohteista on Turkissa sijaitseva arkeologinen kaupunki Afrodisias, joka on saanut nimensä muinaisen rakkauden jumalattaren mukaan. Maailmanperintökomitean 41. tapaaminen järjestettiin Krakovassa 9.–12.7.2017.

Lounais-Turkissa, Anatolian alueella sijaitseva Afrodisias oli aikanaan antiikin Rooman valtakuntaan lukeutuvan Caria-provinssin pääkaupunki. Nykyään Afrodisiaksen arkeologiseen alueeseen sisältyvät sekä muinaisen kaupungin rauniot että kaupungista koilliseen sijaitseva marmorilouhos. Poikkeuksellisen hyvin säilyneestä kaupungista ovat jäljellä muun muassa teatteri, torialue agora, kaksi kylpyläkeskusta ja Afroditeen temppeli, joka on peräisin ajalta 300 eaa. Arkeologisissa kaivauksissa paljastuneiden tietojen perusteella alueella on kuitenkin arvioitu olleen elämää jo Neoliittiseltä kaudelta lähtien.

Unescon julkaisemien valintakriteerien mukaan Afrodisias nousi maailmaperintökohteiden joukkoon keskeisen historiallisen roolinsa ansiosta. Kulta-aikanaan 200 eaa – 700 jaa, kaupunki oli paitsi kukoistava elämän keskus myös jumalatar Afroditeen kultin keskeinen tyyssija. Lisäksi kaupungin läheisyydessä sijaitseva marmorilouhos edisti paikallisen veistosperinteen syntymistä, mikä lopulta loi kaupungille merkittävän maineen Välimeren alueella.

Turkki on historiallisten nähtävyyksien unelmakohde

Afrodisias, Efesos ja monet muut Turkin historialliset kohteet tekevät maasta houkuttelevan kohteen entisajan elämästä ja kulttuurista kiinnostuneille. Turkin suosituimmassa arkeologisessa kohteessa, Efesoksen kaupungissa vierailee vuosittain miljoonia turisteja.

Yhteensä Turkissa sijaitsee 17 Unescon maailmanperintökohdetta. Afrodisiaksen lisäksi listalle lukeutuvat Istanbulissa sijaitsevat Suleimanin moskeija, Grand Bazaar ja Hagia Sofia, Safranbolun kaupunki (Karabük), Hattusha, Divrigin moskeija ja sairaala (Çorum), Troijan arkeologinen alue (Çanakkale), Anin arkeologinen alue (Kars), Xanthosin ja Letoonin asutuskeskukset (Muğla ja Antalya), Göremen kansallispuisto ja Kappadokian kalliomuodostelmat (Nevşehir), Pamukkale (Denizli), Nemrut-vuori (Adıyaman), Bergaman (Pergamon) kaupunki (Izmir), Bursa ja Cumalikizikin (Bursa), Catal Hüyükin neoliittisen kauden kaupunki (Konya), Efesos (Izmir), Diyarbakirin linnoitus ja Hevselin puisto (Diyarbakır), sekä Edirnen Selimiye-moskeija (Edirne).

Näiden lisäksi Unescon väliaikaisella maailmanperintölistalla on 72 turkkilaista kohdetta, jotka voidaan komitean päätöksellä nostaa varsinaiselle listalle. Lisätietoja osoitteessa: http://whc.unesco.org/en/statesparties/tr

Lisätiedot ja materiaalipyynnöt:

Panu Alanko, Republic of Communications, 050 414 2001, panu.alanko@republic.fi

Turkin valtion kulttuuri- ja matkailutoimisto, Mikonkatu 6 C 18, 00100 Helsinki,  info@tourismturkey.fi  . Facebook: www.facebook.com/turkki.fi. Instagram & Twitter: @turkki_fi