Autolla Nepaliin – Unelmien elokuva on ensimmäinen täysin joukkorahoitettu elokuva teatterilevityksessä

Autolla Nepaliin - Unelmien elokuva tulee ensi-iltaan perjantaina 28. marraskuuta 2014. Elokuva on Suomen ensimmäinen 100 % joukkorahoitettu elokuva teatterilevityksessä. Kaikki elokuvantekijöiden saamat lipputulot menevät lyhentämättöminä Nepaliin hyväntekeväisyyteen. Elokuva kertoo kolmesta kaveruksesta, jotka ajavat pakettiautolla Nepaliin tavoitteenaan auttaa paikallisen turvakodin naisia.

Elokuva kertoo unelmista ja niiden toteuttamiseen liittyvistä haasteista. Elokuva pohjautuu Juho Leppäsen vuonna 2012 alulle panemaan Autolla Nepaliin - projektiin, jonka tavoitteena oli auttaa Kathmandulaisen turvakodin naisia. Unelmasta kasvoi suurempi, kun Juhon ystävät liittyivät mukaan projektiin ja he lähtivät pakettiautolla matkalle Nepaliin.

Matkan aikana tarina saavutti some- ja medianäkyvyyden ansiosta noin kahden miljoonan ihmisen tietoisuuden. Varsinkin Nepalissa projekti sai aikaan suurta medianäkyvyyttä. Samalla suureni projektin vaikutusala – yhtäkkiä projekti ei auttanutkaan ainoastaan turvakodin naisia, vaan myös satoja kastittomia koululaisia ja kokonaisia kyliä Nepalissa. Tämän myötä syntyi myös ajatus elokuvasta, joka kertoisi projektista ja rohkaisisi muitakin tarttumaan toimeen.

20 000 kilometrin matka vanhalla postipakulla ei sujunut kuitenkaan ongelmitta. Jännityskerrointa lisäsivät matkan aikana kohdatut vastoinkäymiset, kuten oikeuden tuomiolla uhkaavat miliisit, etenemisen estävät terroristi-iskut, moottoritiekolari sekä sairaskohtaukset.

Joulukuussa 2013 kolmen viikon joukkorahoituskampanjalla 33 000 € kerännyt elokuva on ”charity adventure”: hyväntekeväisyyselokuva, joka kertoo unelmien toteuttamisesta ja seikkailusta. Monet suomalaiset yhteiskunnallisesti valveutuneet mediapersoonat ovat ottaneet asian omakseen ja olleet mukana tukemassa projektia – elokuvassa esiintyvät muun muassa Arman Alizad, Riku Rantala, Mika Poutala, Saku Tuominen ja Musta Barbaari.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Republic of Communications: Saima Ritonummi, p. 050 373 5048, saima.ritonummi@republic.fi

Autolla Nepaliin: Juho Leppänen, p. 040 418 4784, juho@autollanepaliin.fi

www.autollanepaliin.fi