• Republic of Communications/

Black Friday innostaa uusimaan kodinkoneita ja elektroniikkaa. Tutkimus: Yli puolet kuluttajista haluaa ostaa kodinkoneet ja elektroniikan myymälästä asiantuntijan avustamana

Odotettu Black Friday ja sitä jatkava Cyber Monday innostavat suomalaisia sankoin joukoin kodinkone- ja elektroniikkaostoksille myymälään saakka. Valtakunnallisen kyselyn mukaan päivien aletuotteet houkuttelevat erityisesti nuoria aikuisia ja lapsiperheitä. Euronics povaa elektroniikan hittituotteiksi älypuhelimia, UHD Smart -televisioita, Bluetooth-kuulokkeita ja kaiuttimia. Kodinkoneissa suositaan taas kuivaavaa pesukonetta, höyryuunia ja induktiotasoa.

Euronicsin teettämän valtakunnallisen kyselyn mukaan viidennes kaikista vastaajista on aikeissa hyödyntää Suomessakin suosituksi tulleen Black Fridayn kampanjapäiviä ja hankkia kotiinsa kodinkoneita ja elektroniikkaa. Rahanarvoiset löydöt houkuttelevat erityisesti 24–34 -vuotiaita nuoria aikuisia, lapsiperheitä sekä miehiä hieman naisia enemmän.

‒ Black Fridaysta on tullut viime vuosina selkeästi odotettu alennusmyynti, joka houkuttelee erityisesti elektroniikan, kuten puhelimien, tietokoneiden ja televisioiden ostajia. Tämän vuoden hittituotteiksi povaamme älypuhelimien lisäksi suurikokoisia UHD Smart -televisioita sekä Bluetooth-kuulokkeita ja -kaiuttimia, kertoo Euronics-ketjun toimitusjohtaja Tapio Sieviläinen.

Sieviläisen mukaan varsin moni keskittää viikonloppuun myös isompien kodinkoneiden uusimisen, joko hankkiakseen haluamansa kodinkoneen edullisemmin tai satsaamalla astetta monipuolisempaan tuotteeseen, kuten kuivaavaan pesukoneeseen, hyöryuuniin tai induktiotasoon.

Kodinkone- ja elektroniikkaostoksilla myymälä pitää pintansa

Vaikka kodinkoneiden ja elektroniikan verkkokauppaostamisesta puhutaan paljon, Euronicsin valtakunnallisen kyselyn mukaan suurin osa vastaajista haluaa tehdä nämä ostokset myymälässä, jossa voi nähdä koko valikoiman ja tutustua lähemmin tuotteisiin joko myyjän avustuksella tai itsenäisesti.

‒ Uusia tuotteita ja ominaisuuksia tulee jatkuvasti lisää, ja varsinkin elektroniikan tuoteominaisuudet kerrotaan hyvin teknisesti kirjainlyhennelmillä ja numeroilla. Niiden ymmärtäminen sekä tuotteiden vertailu ja oman tarpeen arviointi voidaan kokea haastavana, minkä takia haluamme auttaa ja opastaa asiakasta tässä tekniikkaviidakossa, toteaa Euronicsia luotsaava Tapio Sieviläinen.

Valikoiman näkeminen myymälässä houkuttelee myös 18-24 -vuotiaita nuoria aikuisia, joista moni haluaa itse tutkia tuotteita myymälässä.

‒ Monille on tärkeää päästä näkemään tuote ja kokeilemaan sitä. Etenkin nuoret ovat kiinnostuneita teknisistä ominaisuuksista ja tekevät omatoimista haarukointia jo verkkokaupassa tai muutenkin nettiä hyödyntäen. Myymälässä moni kuitenkin tekee lopullisen valinnan. Omaan kotiin ostettavat elektroniikkatuotteet ovat usein nuoren aikuisen ensimmäisiä kalliimpia ostoksia ja siksi niitä mietitään tarkkaan, Sieviläinen jatkaa.

‒ Paikallisilla kodinkoneliikkeillä on edelleen vahva asema kodinkoneiden ja elektroniikan ostospaikkana. Myymälässämme henkilökunta kartoittaa nopeasti ja tehokkaasti asiakkaan henkilökohtaisen tarpeen ja sen perusteella tarjoaa laajasta valikoimasta sitä oikeaa ratkaisua.

‒ Kodinkoneliikkeissä palvelun merkitys on jopa lisääntynyt tuotteiden teknistymisen myötä. Tämä vaatii myös myyjiltä paitsi laaja-alaista myös vahvaa tuotetason osaamista. Tähän haasteeseen olemme vastanneet muun muassa perustamalla myyjille Euronics Akatemian, joka verkkokoulutusympäristönä tarjoaa 24/7 jatkuvaa koulutusta eri tuotekategorioista, luotaa Tapio Sieviläinen alan kehityksen haasteita.

Euronicsin toimeksiannosta tutkimustoimisto Bilendin M3 Panelissa 17.–21.10.2018 tehtyyn kyselyyn vastasi 1000 iältään 18‒75-vuotiasta suomalaista. Otos edustaa suomalaisia sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Tapio Sieviläinen, Euronics Finland, puh. 040 673 7800
Euronics kauppiaat (PDF-tiedot liitteenä)

Euronics on Euroopan suurin kodintekniikan ketju. Euronics toimii 36 maassa 8800 myymälän verkostolla. Kauppiasosuuskunta Tekniset hallinnoi Suomessa Euronics-brändiä ja myymälät ovat suomalaisten kauppiaiden omistuksessa, mikä takaa paikallisen, henkilökohtaisen palvelun yhdistettynä Suomen kattavimpaan myymäläverkostoon ja kansainvälisen ketjun ostovoimaan. Euronics-ketjun selkeä etu sekä kivijalassa että verkkokaupassa www.euronics.fi ovat kilpailukykyiset hinnat, nopeat toimitusajat sekä asiantunteva, paikallinen palvelu.