Creagent haastaa pohtimaan kotimaisten suunnittelijoiden kansainvälistymistä Helsinki Design Weekillä

Creagent kerää Helsinki Design Weekillä tiistaina 9.9. joukon kotimaisia suunnittelijoita ja muita alan tekijöitä keskustelemaan pohjoismaisten suunnittelijoiden tulevaisuudesta kansainvälistyvällä alalla Nordic Designers United -tapahtumaan. Tilaisuudessa tunnetut suomalaiset suunnittelijat jakavat tarinoitaan kansainvälistymiseen liittyen.

Suomalaisen Creagentin toiminta-ajatuksena on yhdistää designin ammattilaisia ja yrityksiä. Creagentin verkoston ja palvelun kautta suunnittelijoille on tarjolla kiinnostavia projekteja ja yritykset saavat tarvitsemiansa osaajia toteuttamaan niitä. Creagentin avulla designin hyödyntäminen helpottuu myös yrityksille, jotka eivät ole pystyneet siihen aiemmin.

Opetus- ja kulttuuriministeriö on valinnut Creagentin yhdeksi kulttuuriviennin kärkihankkeista ja myönsi toukokuussa Creagentille vientitukea palvelun pohjoismaiseen lanseeraukseen. Creagent on ollut myös mukana Finpron luovien alojen Luovimo-kansainvälistymisohjelmassa, jossa he ovat kartoittaneet muun muassa Ruotsin markkinoita.

”Pohjoismainen osaaminen on erottuvaa ja omaa luokkaansa. Vahva perinne ja oma muotoilukieli ovat jo löytyneet. Se mitä vielä uupuu, on liiketoimintaosaaminen sekä yhdessä tekemisen kulttuuri. Juuri tämän edistämiseen syntyi Creagent. Suunnittelijoiden saattaminen yhteen on tärkeä osa yhteisen verkostomme rakentamisessa, tämä on teemana myös Helsinki Design Weekin tapahtumassamme”, kertoo Creagentin perustaja ja toimitusjohtaja Päivi Rosti.

”Kiinnostus Pohjoismaista tulevaa osaamista kohtaan on suurta, esimerkiksi shanghailainen Grand Design Magazine teki hiljattain artikkelin meistä. Tällä alalla maailmalle ei kuitenkaan kannata lähteä yksin vaan hyvän verkoston turvin. Ruotsalaiset ovatkin näyttäneet tällä saralla jo hyvää esimerkkiä”, hän jatkaa.

Nordic Designers United -tapahtumassa jaetaan kokemuksia kansainvälistymisestä

”Tänä vuonna Helsinki Design Weekin teemana on loikka – meidän kohdallamme tämä tarkoittaa ennen kaikkea rohkeaa hyppyä kotikentältä uusille markkinoille, koska Suomen markkinat ovat auttamattoman pienet”, Rosti kertoo. Suomalaisella muotoilukentällä pohditaan etenkin mahdollisuuksia viedä kotimaista osaamista maailmalle.

Tiistaina 9.9. Creagent järjestää suomalaisen designin ja suunnittelijoiden kansainvälistymiseen liittyen iltatapahtuman Putte’s Cellarissa kello 18–22. Tapahtumassa puheenvuoroja ovat pitämässä muun muassa kansainvälisesti kokenut ajoneuvosuunnittelija Heikki Naulapää, suunnittelija Tiia Vanhatapio, suunnittelija Jesper Bange Bondista sekä digitaalista designia edustavat Tuukka Konttinen ja Lauri Ahlgren Monami Agencysta.

Lisätietoja:

Päivi Rosti

paivi.rosti@creagent.fi

www.creagent.fi

Creagent on yritys, joka toimii välittäjänä designin ammattilaisten ja yritysten välillä. Creagentin verkostossa on suunnittelijoita laajasti eri aloilta, kuten esimerkiksi graafisen ja digitaalisen suunnittelun, teollisen muotoilun, palvelumuotoilun, käytettävyyssuunnittelun ja strategisen muotoilun parista. Yritys on perustettu vuonna 2007 pienimuotoisena konsultointiyrityksenä. Nykyisen liiketoimintakonseptin kehittäminen aloitettiin vuonna 2012.