Elämäntapamuutos vuoden 2017 matkailutrendinä - ”Matkat antavat motivaation treenata”

Uusi vuosi, uudet lupaukset: liikunnan aloittamista ja laihduttamista. Matkat ovat tapa motivoitua terveistä elämäntavoista ja oppia uusia taitoja. Vuorikiipeilijä Carina Räihä antaa vinkit Etelä-Turkkiin.

Vuorikiipeilijä, matkailuyrittäjä Carina Räihä lomaili ensimmäisen kerran 30 vuotta sitten Turkissa. Räihä matkusti ensimmäisten suomalaismatkailijoiden joukossa Aurinkomatkojen aloittaessa ryhmämatkat Marmarikseen.

-  Suomalaisilla ja turkkilaisilla on läheinen suhde toisiinsa. Tuntuu kuin olisimme sukulaiskansoja. Olemme sopivasti samanlaisia, mutta suomalaisille Turkki on juuri sopivan erilainen, Carina Räihä kertoo.

Suotuisat olosuhteet auttavat alkuun

Lonely Planetin mukaan tänä vuonna ulkomaanmatkalle lähdetään etsimään elämälle uutta suuntaa ja liikkumaan. Webintravel-sivuston mukaan kiireisen arjen vastapainoksi matkalta etsitään tasapainoa elämään. Lähes puolet (48%) vastaajista näkee matkan mahdollisuutena tehdä elämäntapamuutos.

-  Aurinkoisessa säässä on helpompi tehdä elämänmuutos kuin pimeässä ja rännässä. Aurinko, meri, herkullinen ja terveellinen ruoka auttavat alkuun. Matka antavat motivaation treenata, Räihä tietää.

Räihä järjestää Etelä-Turkkiin Antalyan alueelle aktiivilomia. Vuoristo, Välimeri ja 300 aurinkoista päivää ympäri antavat hyvät puitteet monelle lajille laskettelusta, sukellukseen, vaellukseen, kalliokiipeilyyn, varjoliitohyppyyn ja joogaan.

- Etelä-Turkki sopii liikunnalliselle matkailijalle. Se on lähellä, 3,5 tunnin lentojen päässä, kelit ja monipuolinen luonto sopivat vuoden ajasta riippuen monen eri lajin harrastajalle. Huhtikuussa voi mennä rannalle ja sen jälkeen laskettelemaan.

Turkissa hotelleilla on korkeat laatukriteerit. Merenrantahotelleissa voi rentoutua aktiivisen päivän päätteeksi. Turkkilaisen saunan, hamamin, lisäksi löytyy usein suomalainen sauna.

4 poimintaa aktiivilomaan Etelä-Turkissa

1)    Sukella kirkkaissa vesissä

Vesipuolen aktiviteetteja on laaja valikoima. Pikkukylä Kas on tunnettu kirkkaista sukellusvesistä. Se on yksi parhaita paikkoja sukeltaa Välimerellä.

2)    Joogaa vuorenrinteessä

Turkissa järjestetään joogaretriittejä, Lyykian tien vuorenrinteillä ekokyliä ja joogashaloja, joissa voi tehdä aurinkotervehdyksiä suoraan merelle päin.

3)    Laskettele kevätkaudella

Saklikent-laskettelukeskus sijaitsee Toros-vuoren kupeessa Antalyan kupeessa runsaan puolen tunnin päässä. Kausi kestää huhtikuun alkuun asti. Idässä sijaitseva Palandökenissä on jopa 12 kilometrin pituiset rinteet.

4)    Kiipeile meren yläpuolella

Geyikbayiri on Turkin suurin kalliokiipeilypaikka 25 kilometrin päässä Antalyasta. Maailmanlaajuisesti tunnetussa paikasta löytyy kaikki vaikeusasteet reiteistä 5a:sta 9a:han. Olympoksen kylästä pääsee veneellä myös reiteille, joissa kiivetään suoraan meren yläpuolella.

Mene yksin!

Lonely Planetin kyselyn mukaan vuonna 2017 jatkuu trendi matkustaa yksin. Carina Räihä rohkaisee lähtemään matkalle ilman matkaseuralaista. Itsestään voi löytää silloin uusia puolia.

Aluksi yksin matkalle lähtö voi jännittää. Matkan aikana yleensä tutustuu ihmisiin, jotka viihtyvät samojen aktiviitteettien parissa.

-  Olen nähnyt muutoksen ihmisissä, jotka ovat matkustaneen ensimmäistä kertaa elämässään yksin. Se on antanut uudenlaista itsevarmuutta, Carina Räihä tietää.

Carina Räihä kertoo Matka 2017 -messuilla sunnuntaina 22.1.2014 klo 11.30 Mondo-lavalla aktiivilomailijan matkailumahdollisuuksista Turkissa. Räihä on järjestänyt erilaisia aktiivilomamatkoja Turkkiin jo pitkään. Aktiivilomavinkkejä kaivattiin myös Turkin Facebook-kyselyssä. Turkki on Matka 2017 -messujen partnerimaa.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Maija Hyötyläinen, Republic of Communications Oy, 050 572 9679, maija.hyotylainen@republic.fi

Eevakaisa Mölsä, Republic of Communications, 040 746 6556, eevakaisa.molsa@republic.fi

Turkin valtion kulttuuri- ja matkailutoimisto, Mikonkatu 6 C 18, 00100 Helsinki.

info@tourismturkey.fi. www.facebook.com/turkki.fi, Instagram and Twitter accounts @turkki_fi.