Finnkampen-tutkimus paljastaa, mikä saa suomalaiset ja ruotsalaiset tarttumaan vatsan hyvinvointia edistäviin maitotuotteisiin

Kansainvälinen Terveen Ruoansulatuksen Päivää vietetään 29.5. yhdettätoista kertaa. Teemana on suolistomikrobit. Päivän organisoinnista vastaa Maailman gastroenterologiajärjestö WGO, jonka pitkäaikainen partneri Activiaa valmistava Danone on. Probioottisilla maitotuotteilla voi vaikuttaa suolistobakteeristoon. Finnkampen-tutkimus paljastaa, että toimiva ruoansulatus on tärkeää sekä suomalaisille että ruotsalaisille. Sen sijaan tavoissa ja keinoissa huolehtia vatsan hyvinvoinnista on eroja.

Superit suolistobakteerit

Elimistölle monella tapaa tärkeät suolistobakteerit toimivat pääosin paksusuolessa. WGO:n mukaan 100 triljoonan suolistobakteerin joukkoon mahtuu yli 1000 eri lajin edustajaa. Tutkimusten mukaan suolistobakteerit eivät ylläpidä vain vatsan hyvinvointia, vaan niiden toiminta vaikuttaa myös ihmisen immuunijärjestelmään sekä hermostoon.

”Mielestämme lääkäreiden, potilaiden ja laajan yleisön on tärkeää ymmärtää suolistobakteerien rooli yleisen terveyden ylläpitämisessä”, sanoo professori Francisco Guarner vuoden 2014 Terveen ruoansulatuksen päivä -kampanjan puheenjohtaja ja jatkaa ”Ravinto on tärkein keino vaikuttaa suolistossa toimiviin bakteereihin”.  Suolistobakteeri voidaan jakaa prebiootteihin ja probiootteihin. Prebiootit ovat imeytymättömiä hiilihydraatteja, joita suoliston hyvät bakteerit käyttävät ravintonaan. Probiootit ovat puolestaan varsinaisia suolistobakteereja. Hyvät probioottiset bakteerit tasapainottavat suolistomikrobistoa alentamalla suolen happoisuutta ja ehkäisevät haitallisten bakteerien asettumista suolistoon. Probiootit vähentävät vatsan turvotusta ja kaasun muodostumista.

Huoli ruoansulatuksesta ohjaa valintoja maitovälipalahyllyllä

WGO:n vatsan hyvinvointivinkkeihin kuuluu probioottisten, hapatettujen maitotuotteiden kohtuullinen nauttiminen. Sekä Suomessa että Ruotsissa kyseisten tuotteiden tarjonta on monipuolista. Joitakin eroja maiden kulutus- ja ruokailutottumuksista kuitenkin löytyy. Tämä selviää Activian marraskuussa 2013 teettämästä pohjoismaisesta kuluttajatutkimuksesta. Tutkimukseen osallistui yhteensä 400 suomalaista ja 400 ruotsalaista kuluttajaa.

Tunne ratkaisee paljon Suomenlahden länsipuolella, kun taas meillä Suomessa valinnat tehdään usein järjellä. Tämä näkyy osittain maitovälipalatuotteiden suosikkilistauksessa. Ruotsissa Top 5 -listan suursuosikiksi ruoansulatusjogurttien ohi kiilaa maustamaton viili. Suomessa kärkisijalla ovat ruoansulatusjogurtit, mutta toiselta sijalta ei löydy viili vaan yllättäjä, raejuusto. Sekä maustamaton että maustettu rahka löytyvät suomalaisten listalta, Ruotsissa rahkat eivät nouse listaukselle lainkaan.

Suomalaiset ja ruotsalaiset arvostavat molemmat ruoansulatusjogurteissa makua, luonnollisuutta ja sitä, että tuotteen voi syödä helposti. Lisäksi suomalaisille oli tärkeää edullisuus ja kuitupitoisuus. Ruotsalaiset puolestaan arvostavat lisäaineettomuutta ja vähäsokerisuutta.

Ruotsalaiset syövät ruoansulatusjogurtteja, koska uskovat niiden olevan terveellisempiä kuin tavalliset jogurtit. Suomalaiset puolestaan tarttuvat ruoansulatusjogurtteihin niiden maun vuoksi, terveysvaikutteisuus nousee maun jälkeen heti toiseksi valintakriteeriksi.

Activia-tuoteperheeseen on lanseerattu toukokuussa 2014 Activia 1 kg Luonnonjogurtti, joka on kehitetty erityisesti Suomen markkinoille.

Tiedotteeseen liittyy Maitotuotteista hyvinvointia - Finnkampen -infograafi.

Yhteystiedot:

Kirsi Englund, Health Affairs Manager, Danone Finland Oy, 044 374 3134, kirsi.englund@danone.com

Maija Hyötyläinen, Republic of Communications Oy, 050 5729679, maija.hyotylainen@republic.fi

Kuvia tuotteista löytyy osoitteesta http://www.danone.fi/kuvapankki/kuvapankki/

Lisätietoja WGO:sta

World Gastroenterology Organisation (WGO) eli Maailman gastroenterologiajärjestö on perustettu vuonna 1935. Se on yli sadan yhteisön ja neljän alueellisen gastroenterologiajärjestön muodostama keskusjärjestö. Yksittäisiä jäseniä järjestöllä on 50 000 ympäri maailman. WGO keskittyy gastroenterologisen opetuksen tarjoamiseen ja koulutuksen standardien kehittämiseen. Danone on tukenut WGO:n toimintaa usean vuoden ajan.

Tietoa Activiasta

Activia on Danonen vuonna 1987 lanseeraama maailman suurin tuoremeijerituotemerkki. Activia-jogurttien sisältämää Actiregularis®-bifidobakteeria on tutkittu yli 20 vuoden ajan. Sen on todettu selviävän elossa ruoansulatuskanavassa ja kiinnittyvän suoliston pinnalle, mikä on edellytys terveyshyötyjen välittymiselle.

Tietoa Danonesta

Danonen on perustanut vuonna 1919 lasten hyvinvoinnista kiinnostunut Isaac Carasso, jonka valmistamia lastenjogurtteja myytiin aluksi barcelonalaisissa apteekeissa. Danone on nykyisin maailman johtava meijerituotteiden, pullotettujen vesien ja lastenruokien valmistaja. Yhtiön missio on luoda terveyttä ruoan kautta mahdollisimman monelle. Danonen tutkimus- ja kehityskeskus selvittää yhteistyössä johtavien ravitsemusasiantuntijoiden kanssa eri raaka-aineiden, ravintoaineiden ja ruokatottumusten vaikutuksia terveydelle. Tätä tietotaitoa hyödynnetään Danonen tuotekehityksessä. Danone Finland Oy on toiminut vuodesta 1995 alkaen. Yhtiön edustamia tuotemerkkejä Suomessa ovat Activia, Actimel, Danonino, DanUp, Danio, Danette, Vitalinea, Proviva ja Chiquita.