Finnkino rakentaa Helsingin Itikseen Suomen ensimmäisen IMAX®-elokuvateatterin

Finnkino kehittää yhdessä Helsingin Itiksen kanssa Suomen elokuvateatterimaailmaa avaamalla loppuvuodesta 2018 huippumodernin Finnkino Itis -teatterin. Uusi yhdeksänsalinen teatteri on Suomen ensimmäinen IMAX®-elokuvateatteri.

– Olemme todella ylpeitä ja innoissamme, että saamme vihdoin julkistaa avaavamme Suomen ensimmäisen IMAX®-elokuvateatterin. Maailmanlaajuisesti tunnetuin IMAX®-teatteritekniikka ja Suomeen kauan odotettu IMAX®-sali on osa Itikseen rakentuvaa yhdeksän salin elokuvateatterikokonaisuutta, kertoo Finnkinon toimitusjohtaja Veronica Lindholm.

Lindholmin mukaan Helsingin Itäkeskus on uudelle huipputeatterille strateginen sijainti.

– Itä-Helsingistä ja sen lähialueilta on puuttunut täysmittainen elokuvateatteri ja sitä aukkoa olemme nyt paikkaamassa. Itäkeskuksen hyvien kulkuyhteyksien ansiosta odotamme Itis-elokuvateatteriin leffafaneja laajasti niin lähialueilta kuin metrolinjan varrelta ja muualtakin Suomesta. Uskomme, että Suomen ensimmäinen IMAX®-teatteri kiinnostaa, Lindholm sanoo.

Finnkino Itis avaa ovensa loppuvuodesta 2018

Noin tuhatpaikkaista Finnkino Itistä ja Suomen ensimmäistä IMAX®-teatteria on valmisteltu pitkään. Rakennesuunnittelu aloitettiin vuosi sitten ja tällä hetkellä teatterin tilalla on iso monttu, josta teatteri ensi vuoden aikana alkaa muotoutumaan.

– Finnkino Itiksen IMAX® on kauan odotettu ja tärkeä jatkumo Odeon-ryhmän IMAX®-yhteistyölle. Yhteinen menestyksemme Tukholman IMAX®-teatterin avaamisessa ja Odeonin ketjujen 21 muuta IMAX®-teatteria Euroopassa sekä Finnkinon erittäin korkeatasoinen teatteriosaaminen luovat meille erinomaiset lähtökohdat rakentaa Finnkino Itiksen IMAX®-teatterista unohtumaton kokemus kaikille elokuvien ystäville Suomessa, kommentoi IMAX Corporationin Euroopan ja Afrikan alueen toimitusjohtaja Giovanni Dolci.

– IMAX®in ensiluokkainen projisointitekniikka, joka tuottaa kristallinkirkasta kuvaa, yhdistettynä IMAX®in geometriseen, voimakkaaseen digitaaliseen äänentoistoon, luo leffafaneille maailman kokonaisvaltaisimman elokuvaelämyksen ja tunnelman kuin olisi mukana itse elokuvassa, Dolci kuvaa.

Tämänhetkisten suunnitelmien mukaan Finnkino Itiksen saliin tulee noin 315 m2:n kangas sekä IMAX®in oma 12.0-kanavainen Immersive Sound System -äänentoistojärjestelmä. Pohjoismaissa on tällä hetkellä Itikseen rakentuvan IMAX®-teatterin lisäksi vain kaksi muuta IMAX®-teatteria.

Itiksestä kehitetään monipuolista, koko perheen elämyskeskusta

Itiksen kaupallinen ja operatiivinen johtaja Belinde Bakker pitää elokuvateatteria erinomaisena ponnahduslautana kauppakeskuksen uuden tavoiteposition saavuttamiseen.

– Asiakkaat odottavat kauppakeskusten tarjoavan shoppailun lisäksi erilaisia viihtymisen ja vapaa-ajan palveluita. Iloitsemme voidessamme vastata asiakkaidemme odotuksiin rakentamalla Suomen johtavan elokuvateatteriketjun Finnkinon kanssa Itikseen Suomen ensimmäisen IMAX®-elokuvateatterin, toteaa Bakker.

Huippumoderni elokuvateatteri saa seurakseen upouuden, korkeatasoisen ravintola-alueen. Lisäksi Itiksen nykyinen, Finnkinoa vastapäätä sijaitseva ravintolamaailma remontoidaan kokonaisuudessaan. Perheille suunnattuja palveluita parannetaan ja uuden viihdealueen suunnittelu on käynnistetty.

– Tavoitteemme on tehdä Itiksestä perheiden suosikkikohde shoppailuun ja vapaa-ajan viettoon. Suomen paras elokuvateatteri on paras mahdollinen lähtökohta hankkeellemme, kertoo Bakker.

Käy katsomassa videolta, miltä uusi huippumoderni Finnkino Itis IMAX®-elokuvateatteri näyttää! Lisätyn todellisuuden AR-esittely löytyy osoitteessa www.finnkino.fi/itis.

Katso myös: Itikseen nousee huippumoderni Finnkinon elokuvateatteri -video

Lisätietoja:

Veronica Lindholm, toimitusjohtaja, Finnkino Oy
puh. 040 676 3443, sähköposti:
veronica.lindholm@finnkino.fi

Kalle Peltola, markkinointi- ja myyntijohtaja, Finnkino Oy
puh. 040 359 3194, sähköposti: kalle.peltola@finnkino.fi

Belinde Bakker, kaupallinen ja operatiivinen johtaja, Itis
puh. +31 (0) 6 102 057 30, sähköposti: belinde.bakker@wereldhave.com

Kirsi Feirikki, kauppakeskusjohtaja, Itis
puh. +358 50 549 5108, sähköposti:
kirsi.feirikki@wereldhave.com

Finnkino to build Finland’s first IMAX® theatre in Itis Helsinki Shopping Center

Finnkino is developing the Finnish cinema scene by opening the most modern cinema in Finland in cooperation with the Itis Helsinki shopping center. Finnkino It is will open by the end of year 2018. The new theatre will include nine cinema halls, one of which will be the first IMAX® theater in Finland.

“The long-awaited and prepared Finnkino Itis theater is now beginning to be built and shaped on Itis’ site. We look forward to the moment when we can show our customers the first movie in Finland's first and only IMAX theatre in Finnkino Itis", says Veronica Lindholm, CEO of Finnkino.

According to Lindholm, Itäkeskus in Helsinki is a strategic location for the new top theater.

East Helsinki and its surrounding areas have lacked a full-scale movie theater and we are now filling the gap. Thanks to good connections to Itäkeskus, we believe that movie goers also from nearby areas as well as from elsewhere in Finland will come to Finnkino Itis. We are confident that Finland’s first IMAX theater will attract customers”, Lindholm says.

Finnkino Itis will open at the end of 2018

The thousand seat Finnkino Itis and Finland's first IMAX® theater have been prepared for a long time. Construction planning of the site started a year ago, and at present, the theater is a big hole in the ground, from where it will begin to take shape during next year.

“The launch of IMAX at Finnkino Itis is a long-awaited and important continuation of our partnership with Odeon Group,” said Giovanni Dolci, Managing Director, Europe & Africa, IMAX Corporation. “Our shared success in the opening of the IMAX theatre in Stockholm and 21 other IMAX theaters in Odeon chains across Europe, combined with the theatrical expertise of the Finnkino chain, creates a strong founation to introduce an unforgettable cinematic experience for audiences in Finland.”

“IMAX provides guests with the world’s most immersive cinema experience, allowing them to enjoy the biggest blockbusters like never before. IMAX’s cutting-edge projection system, which delivers crystal-clear images, coupled with IMAX's customized theater geometry and powerful digital audio create a unique environment that will make audiences feel as if they are in the movie”, explains Dolci.

According to current plans Finnkino Itis will feature an approximately 315 m2 large screen as well as IMAX®'s own 12.0 channel Immersive Sound Audio System. Currently, there are only two other IMAX® cinemas in the Nordic countries in addition to the one built by Itis.

Itis Helsinki to be a multifaceted, family-friendly place for everyone

Belinde Bakker, Commercial and Operations Director of Itis, considers the new cinema a great first step in re-positioning of the shopping mall.

“Consumers expect shopping centers to offer more than just shopping and we are delighted to respond by introducing Finland’s first IMAX theatre in cooperation with Finnkino, the leading cinema chain in Finland”, states Bakker.

To complement the state-of-the art cinema, a brand new, high-quality restaurant area will open right next to it. The renewal of Itis F&B offer will also include a complete refurbishment of the existing food court opposite to Finnkino. Additionally, services for families are improved, and planning is ongoing regarding a leisure zone.

“Our goal is to make Itis the number one shopping and entertainment destination for families in Helsinki.  With the best cinema in Finland, we will hit the ground running” , explains Bakker.

Take a look at how the new IMAX® and the ultramodern Finnkino Itis movie theater look! The AR (augmented reality) presentation can be found at www.finnkino.fi/itis.

Take a look also: Itikseen nousee huippumoderni Finnkinon elokuvateatteri -video (in Finnish)

For more information:

Veronica Lindholm, CEO, Finnkino Oy
tel. +358 40 676 3443, email: veronica.lindholm@finnkino.fi

Kalle Peltola, Sales and Marketing Director, Finnkino Oy
tel. +358 40 359 3194, email: kalle.peltola@finnkino.fi

Belinde Bakker, Commercial and Operations Director, Itis
tel. +31 6 102 057 30, email: belinde.bakker@wereldhave.com

Kirsi Feirikki, Managing Director, Itis
tel. +358 50 549 5108, email: kirsi.feirikki@wereldhave.com

IMAX Corporation yleisesti

IMAX on elokuvateknologian edelläkävijä, joka yhdistää tekniikan, arkkitehtuurin ja teatteriympäristön luoden kokonaan uusia maailmoja. Elokuvantekijät ja elokuvastudiot hyödyntävät IMAX-tekniikkaa ainutlaatuisella tavalla, joka luo yhteyden yleisön ja teoksen välille. IMAX on merkittävimpiä jakelualustoja suurimmille elokuville ympäri maailmaa. IMAXin pääkonttorit sijaitsevat New Yorkissa, Torontossa ja Los Angelesissa. Lisäksi sillä on toimistot Lontoossa, Dublinissa, Tokiossa ja Shanghaissa. Syyskuun lopulla oli 1302 IMAX-teatteria 75 maassa.

IMAX China, IMAX Corporationin tytäryhtiö, listautui Hong Kongin pörssiin lokakuussa 2015. IMAX®, IMAX® 3D, IMAX DMR®, Experience It In IMAX®, IMAX 3D Experience®, IMAX Experience®, IMAX Believing® ja IMAX nXos® ovat IMAX Corporationin tavaramerkkejä. Lisätietoja yhtiöstä löytyy osoitteesta www.imax.com

The IMAX Experience®

IMAX-elokuvaelämys on monen tekijän summa. Siihen vaikuttavat IMAXin kehittämä teknologia sekä tiukasti konseptoitu arkkitehtuuri, jotka ovat käytössä ainoastaan IMAX-teattereissa. IMAX Experienceâ -elokuvakokemus koostuu seuraavista elementeistä:

• IMAXin valmistamat korkearesoluutioiset kamerat, joita parhaat elokuvantekijät käyttävät kuvauksissa.
  • IMAXin DMR® -prosessi, joka parantaa elokuvan kuvan- ja äänenlaadun huippuunsa.
  • IMAXin ainutlaatuiset projektorit, jotka heijastavat tarkkaa ja huippukirkasta kuvaa kankaalle.
  • IMAXin äänijärjestelmä, joka tuottaa kirkkaan ja autenttisen äänen
  • IMAXin suunnittelema erityinen teatteriympäristö, joka vie elokuvayleisön keskelle toimintaa.

Näiden tekijöiden yhdistelmän ansiosta katsoja unohtaa olevansa elokuvissa.

The IMAX Experience® -osa-alueet eriteltynä

IMAX®-kamerat

Elokuvatekijät käyttävät enenevissä määrin IMAXin kameroita elokuvien kuvauksissa. Korkearesoluutioiset IMAX-kamerat käyttävät 70 mm filmiä, mikä antaa kuvaan noin kymmenkertaisen resoluution normaaliin 35mm filmiin verrattuna. IMAX-kameralla kuvatut kohtaukset täyttävät koko valkokankaan, minkä ansiosta katsoja näkee kirkkaasta ja värikylläisestä kuvasta noin 40 prosenttia enemmän. IMAX on myös kehittänyt uuden digitaalisen IMAX®3D-kameran.

IMAX DMR®- -parannusprosessi

IMAX-teattereissa esitettyä kuvaa ei ole ainoastaan skaalattu sinne sopivaksi, vaan se on myös käsitelty täysin uudelleen. IMAX tekee läheistä yhteistyötä elokuvaohjaajien ja teknisten asiantuntijoiden kanssa niin elokuvien kuvauksissa kuin editoinnissa muun muassa muokaten ääntä ja kuvalaadun värikylläisyyttä ja kontrastia. Prosessia kutsutaan nimellä IMAX DMR®.

IMAX®-projektorit

Koska IMAX-teatterissa katsoja on lähellä kangasta, kuvan on oltava huipputerävä, vaikka kuva on normaalia suurempi. IMAX-projektorit heijastavat kankaalle kristallinkirkkaita kuvia (60% kirkkaampi kuva ja 30% parempi kontrasti kuin perussaleissa) niin 2D- kuin 3D-elokuvissa.

Kuvanlaatu perustuu IMAXin omaan kuvaa parantavaan toimintoon, joka kirkastaa valkokankaalle heijastettavaa kuvaa. Projektoriin sisäänrakennettu kameran kenno muokkaa kuvaa reaaliaikaisesti ja korjaa kuvassa esiintyvät poikkeavuudet ja säätää ne automaattisesti, jotta lopputulos olisi paras mahdollinen.

IMAX on ollut kehittämässä 3D-elokuvakokemusta jo yli 20 vuoden ajan. IMAXin omalla 3D-projektorilla kuva heijastuu samalla tavoin kuin kahdella silmällä katsoessa: se muodostuu kahdesta eri kuvasta, jotka heijastetaan hopeapinnoitetulle kankaalle samanaikaisesti. Toinen kuva esitetään vasemman silmän ja toinen oikean silmän näkökulmasta. Ihmisaivot yhdistävät nämä todentuntuiseksi 3D-katselukokemukseksi.

IMAX®-ääni

Ääni on merkittävä osa IMAX-elokuvakokemusta. IMAX-ääni tuntuu luissa ja ytimissä. Äänielämyksen taustalla on patentoidun kaiutinjärjestelmän teho. Lisäksi laajan taajuusvasteen ansiosta korkeat äänet kuuluvat korkealta, samoin matalat luonnollisen matalalta.

IMAX-teatterin arkkitehtuuri on aina tarkkaan mietitty myös äänen kannalta. Kuusi IMAX-kaiutinta on sijoitettu eri puolille salia, jotta mahdollisimman moni katsoja kuulisi äänen samalla voimakkuudella. Tuloksena on normaalia teatterisalia tasaisempi äänentoisto.

IMAX käyttää myös mikrofoneja, jotka on asennettu keräämään tietoja kustakin yksittäisestä äänikanavasta kaiutinjärjestelmässä. Järjestelmä tekee niiden avulla jatkuvaa virityskalibrointia.

Koska DMR-prosessissa ääniraita on käsitelty uudelleen, IMAX hyödyntää äänijärjestelmää tehokkaasti, jolloin salin äänentoisto pystyy tarjoamaan juuri elokuvan tunnelmaan sopivan äänen.

IMAX®-teatteriympäristö

Oleellisin ero IMAX-salissa verrattuna muihin elokuvasaleihin on suurempi valkokangas.  Se ulottuu kirjaimellisesti lattiasta kattoon ja seinästä seinään. Valkokangas on muotoiltu kaarevaksi, mikä tekee kuvasta todentuntuisen riippumatta siitä, missä katsoja istuu. Kankaan materiaali on myös normaalia heijastavampi ja kirkkaampi.

IMAX-teatteri on suunniteltu tuomaan yleisön lähemmäksi valkokangasta sekä sijoittumaan paremmin kuvaan ja ääneen nähden. Tuloksena on panoraamakuva, joka vastaa paremmin ihmisen näkökenttää kuin perinteinen elokuvateatteriympäristö, ja vie katsojan keskelle toimintaa.

Finnkino lyhyesti
Finnkino on Suomen kulttuuriviihteen monipuolisin elämysten tarjoaja ja edelläkävijä. Finnkinolla on Suomessa 14 teatteria 11 paikkakunnalla. Vuonna 2016 teattereissa kävi lähes 6 miljoonaa katsojaa. Baltiassa Finnkino toimii Forum Cinemas -brändillä. Finnkino toimii myös elokuvien maahantuojana ja levittäjänä. Finnkino kuuluu Euroopan suurimpaan elokuvateatteriketjuun Odeon Groupiin, jonka omistaa amerikkalainen maailman johtava elokuvateatteriketju AMC. www.finnkino.fi

Itis lyhyesti
Suomen suurimpiin kauppakeskuksiin kuuluvassa Itiksessä on yli 120 myymälää, yli 50 palvelua ja kymmeniä ravintoloita sekä kahviloita. Loppuvuodesta 2018 Itiksen tarjonta täydentyy Finnkinon 9-salin elokuvateatterilla. Itiksessä asioi vuosittain lähes 18 miljoonaa asiakasta. Kauppakeskus Itiksen omistaa hollantilainen kiinteistösijoitusyhtiö Wereldhave N.V. www.itis.fi

IMAX Corporation lyhyesti
IMAX on viihdeteknologian innovaattori, joka yhdistää ohjelmistoja, arkkitehtuuria ja laitteita luoden kokonaan uusia maailmoja. Elokuvantekijät ja studiot tuovat IMAX-teattereissa yleisölle nähtäväksi elokuvatapauksia ympäri maailman. IMAXin pääkonttorit sijaitsevat New Yorkissa, Torontossa ja Los Angelesissa, lisäksi sillä on toimistot Lontoossa, Dublinissa, Tokiossa ja Shanghaissa. Syyskuun lopulla oli 1 302 IMAX-teatteria 75 maassa.

IMAX China, IMAX Corporationin tytäryhtiö, listautui Hong Kongin pörssiin lokakuussa 2015. IMAX®, IMAX® 3D, IMAX DMR®, Experience It In IMAX®, IMAX 3D Experience®, IMAX Experience®, IMAX Believing® ja IMAX nXos® ovat IMAX Corporationin tavaramerkkejä. Lisätietoja yhtiöstä löytyy osoitteesta www.imax.com

About Finnkino
Founded in 1986, Finnkino Oy is the biggest cinema chain in Finland and the most versatile experience provider in Finnish cultural entertainment. Finnkino has a total of 14 cinemas located in eleven cities around Finland, with a total of 102 screens altogether. In 2016, nearly 6 million viewers visited our theaters. In the Baltic countries, Finnkino operates with the Forum Cinemas brand. Finnkino is a part of Europe's largest movie theater chain Odeon Cinemas Group, which is owned by AMC, the world's leading movie theater chain. www.finnkino.fi

About Iitis
Itis is one of the largest shopping centers in Finland, with  over 120 stores, more than 50 services and dozens of restaurants and cafes. Towards the end of 2018, The  offering of Itis will be complemented by Finnkino's 9-hall cinema. Almost 18 million customers are involved in Itis every year. The shopping center  is owned by the Dutch real estate investment company Wereldhave N.V. www.itis.fi

About IMAX Corporation
IMAX, an innovator in entertainment technology, combines proprietary software, architecture and equipment to create experiences that take you beyond the edge of your seat to a world you’ve never imagined. Top filmmakers and studios are utilizing IMAX theaters to connect with audiences in extraordinary ways, and, as such, IMAX’s network is among the most important and successful theatrical distribution platforms for major event films around the globe.

IMAX is headquartered in New York, Toronto and Los Angeles, with additional offices in London, Dublin, Tokyo, and Shanghai. As of September 30, 2017, there were 1,302 IMAX theaters (1,203 commercial multiplexes, 11 commercial destinations and 86 institutions) in 75 countries. On Oct. 8, 2015, shares of IMAX China, a subsidiary of IMAX Corp., began trading on the Hong Kong Stock Exchange under the stock code “HK.1970.”

IMAX®, IMAX® 3D, IMAX DMR®, Experience It In IMAX®, An IMAX 3D Experience®, The IMAX Experience®, IMAX Is Believing® and IMAX nXos® are trademarks of IMAX Corporation. More information about the Company can be found at www.imax.com. You may also connect with IMAX on Facebook, Twitter and YouTube.