Hardys sponsoroimaan Krikettiliiton ’Vuoden Pelaajaa’

Etelä-australialainen viinitalo Hardys on tehnyt yhteistyösopimuksen Suomen Krikettiliiton kanssa. Hardys palkitsee kaudella SM40-liigan ensimmäisen ja toisen divisioonan vuoden parhaan pelaajaan. Viinitalo on myös sekä Englannin ja Walesin että Australian krikettiliittojen yhteistyökumppani.

”Urheilu on aina ollut lähellä Hardysin viinitaloa ja Hardyn suvun sydäntä. Viinisuvusta löytyy muun muassa olympiatason purjehtija. Kriketin tukeminen on luonnollista brändille, sillä muiden australialaisten tavoin Hardyn perhe on kasvanut lajin parissa”, summaa Hardysin Suomen edustaja, Quantum Beveragesin Senior Brand Manager Maijastina Juvonen. Hardys on Englannin ja Walesin (ECB) sekä Australian krikettiliittojen (CA, Cricket Australia) virallinen viiniyhteistyökumppani.

”Suomen Krikettiliitto on tehnyt valtavan sinnikästä ja hyvää työtä lajin kasvattamiseksi. Lajia on mahdollista harrastaa vauvasta vaariin. Lajiin liittyy vahvasti myös sosiaalinen puoli, sillä pelejä seurataan usein ystävien ja perheen kanssa. Sosiaalisuudesta löytyy yhteys myös Hardysin tuotevalikoimaan”, lisää Juvonen. Hardysin yhteistyö Krikettiliiton kanssa näkyy muun muassa brändin Facebook-sivuilla.

Krikettiliiton hallituksen jäsen Van Padhaal pitää Hardys-yhteistyötä merkittävänä askeleena liiton kehittämisen kannalta: ”Hardys on tullut tutuksi ECB:tä ja Cricket Australiaa seuraaville. Yhteistyömme Suomessa tarjoaa myös meille vakaan pohjan jatkaa lajin kehittämistä Suomessa. Maamme krikettiyhteisössä odotetaan Hardys Vuoden Pelaaja -titteleiden julkistamista ja olemme osaltamme innolla mukana kehittämässä partneruutta Hardysin kanssa".

Seuraavat krikettipelit pelataan tulevana viikonloppuna, mm. Keravalla.

Lisätietoja:

Maijastina Juvonen, Senior Brand Manager, Quantum Beverages Oy, maijastina.juvonen@quantumbeverages.fi, 040 836 0686

Andrew Armitage, puheenjohtaja, Suomen Krikettiliitto ry, fcachairman@cricketfinland.com, 0400 298 266

Van Padhaal, hallituksen jäsen, Suomen Krikettiliitto ry, van.padhaal@gmail.com, 045 872 9955

Maija Hyötyläinen, Republic of Communications, maija.hyotylainen@republic.fi, 050 572 9679

Hardys tiivistetysti: Etelä-Australian viinituotanto on maailman vanhinta, sillä 1800-luvun lopulla riehunut Phylloxera-tauti ei koskaan levinnyt tähän maanosaan asti. Vuonna 1853 perustettu Hardys on yksi alueen vanhimmista viinitaloista. Kokemus maistuu talon tuottamissa viineissä. Esimerkiksi Suomessa myytävät Hardys VR (Varietal Range) -viinit ovat kukin keskittyneet tiettyyn viinirypäleeseen ja niiden ympärille rakennettuun makumaailmaan. Hardys Stamp -valikoima on luotu kunnianosoitukseksi australialaiselle viiniosaamiselle.

Kriketti tiivistetysti: Maailman toiseksi suosituin pallopeli, kriketti, on etäisesti pesäpalloa muistuttava, 11-miehisin joukkuein suurella ovaalilla kentällä pelattava maila-pallopeli. Kriketissä palloa syötetään yläkautta, suoralla kädellä lyöjää kohti ja sitä saa lyödä kaikkiin suuntiin. Ottelun voittaja ratkaistaan tehtyjen juoksujen perusteella, kun ennalta päätetty määrä syöttövuoroja on pelattu. Vuoropari vaihtuu tai ottelu päättyy kun lyövältä joukkueelta palaa kymmenes pelaaja tai kun syöttövuorot loppuvat. Kriketissä on kestoltaan vaihtelevia pelimuotoja, yleisimpiä ovat 50, 40 ja 20 syöttövuoron krikettiottelut.

Kriketin historia Suomessa lyhyesti: Krikettiä on pelattu Suomessa jo 1950-luvulta lähtien. Seuratoiminta alkoi kehittyä 1990-luvulla ja Suomen Krikettiliitto perustettiin vuonna 1999. Krikettiä pelataan Suomessa viidellä sarjatasolla, 40 ja 20 syöttövuoron sarjat sekä sisäkrikettiä. Pitkäjänteisen kehitystyön tuloksena kilpailutoiminta ja pelaajamäärä ovat kasvussa. Suomessa on noin 500 lisenssipelaajaa.