Helmari Katarina Naumanen tyttöfutisbuumista: ”Eri tasoilla pelaamisesta on tullut helpompaa”

Suomen naisten jalkapallomaajoukkueen eli ”Helmareiden” ja HJK:n puolustaja Katarina Naumanen jalkautui kevään mittaan junioriseurojen ruohonjuuritasolle Helsinki Cupin mandaatilla. Hän kiersi maaliskuusta toukokuuhun tutustumassa eri joukkueiden toimintaan Uudenmaan piirissä ja kertoi junioreille omasta peliurastaan ja turnausmuistoistaan.

”Helsinki Cupista minulla on siinä mielessä hyvät muistot, että kerran olen siihen osallistunut ja kerran olen sen myös voittanut. Tämä tapahtui ollessani muistaakseni 14-vuotias ja pelatessani Kuopion MimmiFutiksen junioreissa”, Katarina kertoo.

Helsinki Cup -lähettilään työ oli mahtava kokemus hänelle itselleenkin.

”Oli hienoa nähdä, kuinka juniorit olivat aidosti kiinnostuneita kuulemaan pelaamisesta liigassa ja maajoukkueessa. Samalla sitä itsekin muisti, miksi pelaa jalkapalloa – junioreista paistaa niin vahvasti läpi ilo, avoimuus ja viattomuus.”

Tyttö- ja naisfutiksella pyyhkii Suomessa hyvin. Tästä osoituksena Helsinki Cup on kolminkertaistanut tyttöjoukkueiden lukumäärän viime vuodesta, ja Suomen alle 17-vuotiaiden tyttöjen maajoukkue selvitti toukokuussa tiensä MM-kisoihin. Katarinan mukaan menestysbuumi ei ole sattumaa.

”Palloliitto, piirit ja seurat ovat laittaneet aiempaa enemmän resursseja junioritoimintaan, ja sitä kautta rakenteet ovat parantuneet myös tyttöfutiksessa. Eri tasoilla pelaamisesta on tullut helpompaa, kun joukkueharjoitukset ovat entistä lähempänä lapsen kotia”, Katarina pohtii.

HJK:n kohtalona oli rankkaritappio

Katarina toimii apuvalmentajana HJK:n 2006-syntyneiden tyttöjen joukkueessa. G12 Elite -sarjassa pelaava HJK pelasi hienon turnauksen, mutta matka finaaliin katkesi perjantai-iltana rankkaritappioon Itä-Helsinki United/Valkoista vastaan. Katarinan valmennusfilisofia on selkeä.

”Me pyrimme aina pelaamaan maltilla. Haluamme hallita palloa ja rakentamaan hyökkäyksiä hyvin.”

Lassi Hurskainen laittoi kikka-show’n pystyyn

Pallonhallinnasta antoi tänään oman näytteensä Lassi Hurskainen. Youtube-kikkavideoillaan maailmanmaineeseen noussut Lassi esitteli osaamistaan Elisa Kulmassa osoitteessa Aleksanterinkatu 18 kello 12 alkaen. Hän haastaa kaikki halukkaat jalkapallotaidoissa Elisa Kulmassa vielä kello 20:een asti.

Helsinki Cupin finaalit pelataan huomenna Bolliksella

Itä-Helsinki United/Valkoinen ja muut sarjojensa parhaat jatkavat vielä pelejään huomenna finaalipäivänä. Lauantain finaalipelit pelataan Töölön pallokentällä, eli Bolliksella, kentillä 1 ja 2. Alla on finaalien aikataulu:

Medialla on vapaa pääsy finaaleihin pressikorttia näyttämällä.

Haastattelumahdollisuus: Katarina Naumanen (050 490 2873) on haastateltavissa suomalaisen tyttö- ja naisfutiksen buumista.

Lisätiedot:

Kirsi Kavanne

Helsinki Cupin toimitusjohtaja

kirsi.kavanne@helsinkicup.fi

Mikko Haimila

Helsinki Cupin turnauspäällikkö

mikko.haimila@helsinkicup.fi

0400 274 554

Mediamateriaalit:

Ville Heinonen

Helsinki Cupin mediavastaava

Republic of Communications

ville.heinonen@republic.fi

050 413 7118

Kansainvälinen juniorijalkapalloturnaus Helsinki Cup järjestetään jo 43. kerran. Se on Euroopan kolmanneksi suurin juniorijalkapalloturnaus yli 20 000 vuosittaisella osallistujallaan. Turnaus alkoi maanantaina ja päättyy lauantaina 14. heinäkuuta.