Helsinki Cup avattiin maailmanennätysyrityksellä – onko tässä kaikkien aikojen suurin joukkuekuva?

Maanantai-iltana Helsingin keskustasta tuskin löytyi ketään, joka ei olisi huomannut Helsinki Cupin alkaneen. Sen verran äänekäs ja värikäs oli jalkapallojunioreista koostuva paraatikulkue, joka soljui Kiasmalta Mannerheimintietä ja Aleksanterinkatua pitkin Senaatintorille. Tuomiokirkon portailla turnauskansasta otettiin valokuva, joka lienee virallistamista vaille maailman suurin joukkuekuva.

Helsinki Cup odotti avajaiskulkueeseen noin 2 000–2 500 pelaajaa, ja silmämääräisesti tavoite täyttyi kirkkaasti. Voimassa oleva joukkuekuvan suuruusennätys on noin 1 500 henkilöä ja päätellen siitä, että Tuomiokirkon noin 3 000 ihmistä vetävät portaat täyttyivät lähes ääriään myöden, tuo on pian vanha ennätys. Avajaistapahtuman maailmanennätysyritys dokumentoitiin tarkasti, jotta siitä voidaan lähettää hakemus Guinness World Recordsille.

Hetkestä ei väriä puuttunut, sillä Tuomiokirkon portailla istuvien peliasuista oli löydettävissä väripaletin kaikki sävyt. Seuratunnuksisten lippujen meri ja läpi paraatimarssin kaikunut vuvuzela-torvien pauhu täydensivät festivaalitunnelman, jonka nyt 43:nnen kerran järjestettävä juniorijalkapalloturnaus ansaitsee.

Helsinki Cupin perinteistä muistutti myös Suomen Eurooppa-, kulttuuri- ja urheiluministeri Sampo Terho, avajaistapahtuman pääpuhuja.

”Toivotan teille onnistuneita suorituksia ja hyviä pelejä tulevan turnauksen aikana. Jalkapalloon kuuluu olennaisesti vastustajan kunnioittaminen ja reilu peli. Tehdään tästä turnauksesta ikimuistoinen”, Terho toivoi julistaessaan kisat alkaneiksi.

Avajaiset kruunasi Tanssin talo ry:n, Lyömättömien ja Ali L Haslan lavaesitykset sekä hävittäjien ylilento.

Helsinki Cup numeroina:

• Helsinki Cup järjestetään 9.–14.7.2018 jo 43:nnen kerran. Se on Euroopan kolmanneksi suurin juniorijalkapalloturnaus yli 20 000 vuosittaisella osallistujallaan.
  • Yhteensä joukkueita ilmoittautui turnaukseen 1 320, joista 176 on tyttöjoukkueita. Kumpikin määrä on Helsinki Cupin ennätys. Mukana on 82 kansainvälistä joukkuetta kaikkiaan 18 maasta – Suomi mukaan luettuna joukkueita on 19 maasta.
  • Helsinki Cup -jalkapalloturnauksen taloudellinen vaikutus Helsingin alueeseen on vuosittain n. 13–15 miljoonaa euroa (tutkimusyritys Sponsor Insightin tekemä selvitys)
  • Kävijöitä se houkuttelee noin 250 000, kun laskuihin otetaan mukaan pelaajat, valmentajat, vanhemmat, huoltajat sekä muut fanit ja kisavieraat.
  • Myös työllistäjänä Helsinki Cup on iso tekijä. Turnausviikon aikana sen parissa työskentelee noin 450 henkilöä.
  • Turnauksen suojelijana toimii Tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja sen yhteistyökumppaneihin lukeutuu Helsingin kaupunki.

Poimintoja loppuviikon ohjelmasta:

Ti 10.7.

• Tiistai-iltana Hard Rock Cafessa järjestetään turnauksen kutsuvieraille Leader’s Party. Paikalla mm. Swansean argentiinalainen ex-pelaaja Federico Bessone, joka oli samaan aikaan Barcelonan La Masiassa Lionel Messin kanssa. Bessone (+34 687 78 3130) voi kertoa Messi-muistoistaan ja puhua siitä, miltä Helsinki Cup näyttää ammattilaispelaajan silmin.

Ke 11.7.

• Viasatin mahdollistamat jalkapallon freestylen SM-kisat Käpylän Love The Ball Centerissä klo 16-18.
  • Helsinki Cup Summer Party -minifestivaalit Helsingin Katajanokalla sijaitsevassa Allas Sea Pool -merikylpylässä klo 18–22. Esiintyjinä Nelli Matula, Ilta ja Rony Rex.

To 12.7.

• Mannerheimintien Scandic Parkissa klo 18–20.30 järjestettävä Sivuraja-valmentajafoorumi on tarkoitettu junnuvalmentajille ja vanhemmille. Se ei ole teknis/taktinen-koulutus, vaan se keskittyy valmentajan ja sitä kautta nuoren jalkapalloilijan arkea tukeviin teemoihin, kuten pelaajan ja valmentajan välisen vuorovaikutustaitojen kehittämiseen, pelaajan oheisharjoittelun ohjaamiseen sekä pelaajan itsetunnon tukemiseen. Puhujana mm. KIHU:n johtaja Sami Kalaja, jonka aiheena on junioreiden monipuolisen urheilun merkitys.

Pe 13.7.

• Helsingin ydinkeskustassa sijaitseva Elisa Kulma muuttuu perjantaina 13.7. klo 12–20 pallotaitureiden areenaksi, kun jalkapalloilija Lassi Hurskainen haastaa kaikki halukkaat jalkapallonkäsittelytaidoissa.

La 14.7.

• Finaalipelit Töölön Telia 5G Areenalla

Lisätiedot:

Kirsi Kavanne

Helsinki Cupin toimitusjohtaja

kirsi.kavanne@helsinkicup.fi

Mikko Haimila

Helsinki Cupin turnauspäällikkö

mikko.haimila@helsinkicup.fi

0400 274 554

Mediamateriaalit:

Ville Heinonen

Republic of Communications

ville.heinonen@republic.fi

050 413 7118

Kansainvälinen juniorijalkapalloturnaus Helsinki Cup järjestetään jo 43. kerran. Se on Euroopan kolmanneksi suurin juniorijalkapalloturnaus yli 20 000 vuosittaisella osallistujallaan. Turnaus alkoi tänään maanantaina ja päättyy lauantaina 14. heinäkuuta.