Huawei Consumer Business Group kasvatti liikevaihtoaan ja markkinaosuuttaan high-end-markkinoilla

Huawei Consumer Business Group (CBG) eli kuluttajaliiketoimintayksikkö on julkistanut ensimmäisen puolivuotistuloksensa vuodelle 2017. Kuuden ensimmäisen kuukauden aikana yksikön liikevaihto oli yhteensä 105,4 miljardia RMB eli 13,35 miljardia euroa, jolloin kasvua oli 36,2 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Huawein älypuhelintoimitukset nousivat ensimmäisellä vuosipuoliskolla 73,01 miljoonaan (+20,6 %).

”Huawei CBG on jälleen onnistunut kasvattamaan liiketoimintaansa, samalla ylittäen toimialan keskiarvon ja saavuttaen high-end-puhelinten markkinat ympäri maailman. Liiketoiminnan kasvu on osoitus Huawein vahvasta brändistä ja tuotteidemme korkeasta laadusta, joka vastaa vaativammankin kuluttajan tarpeisiin”, sanoo Huawei CBG:n toimitusjohtaja Richard Yu.

IDC:n mukaan Huawein osuus globaaleilla älypuhelinmarkkinoilla oli 9,8 % vuoden 2017 ensimmäisellä kvartaalilla. Positiivista kehitystä kiihdyttivät sekä keski- että premium-hintaisten puhelinten myynnit, jotka kasvoivat Huawein keskeisimmillä markkina-alueilla. Kiinassa Huawein markkinaosuus ylsi 22,1 prosenttiin, minkä lisäksi laitteiden toimitukset kasvoivat 24 % edellisvuoteen verrattuna.

Euroopassa Huawein liiketoiminta kasvoi 18 % vuoden 2017 ensimmäisellä puoliskolla. Tulokseen vaikutti erityisesti yhtiön vahva suoriutuminen Keski- ja Itä-Euroopan sekä Pohjois-Euroopan markkinoilla, jossa Huawein markkinaosuus on nyt 18,7 % (+48 %). Edellisvuoteen verrattuna yhtiön markkinaosuus kasvoi Pohjois-Euroopassa 46 % (H1 2017: 14,9 % ja H1 2016: 10,2 %), kun Keski- ja Itä-Euroopassa kasvua oli 50 % (H1 2017: 20,2 % ja H1 2016: 13,5 %).

Lisäksi Huawei CBG saavutti merkittäviä läpimurtoja Aasian ja Tyynenmeren markkina-alueilla, mukaan lukien Thaimaa, Malesia, Japani, Etelä-Korea ja Venäjä. Gfk:n ja Sinon toteuttaman tutkimuksen mukaan Honor-älypuhelimet nousivat Kiinassa kärkeen sekä verkossa myytyjen älypuhelinten että liikevaihdon osalta tammi-huhtikuussa 2017.

Huawei lunastaa paikkansa premium-kategoriassa

Kuluvan vuoden kasvu on entisestään kiihdyttänyt Huawein nousua globaalien premium-brändien joukkoon. Vuonna 2017, Huawei sijoittui BrandZ:n Top 100 Most Valuable Global Brands -listauksessa sijalle 49. ja Brand Financen Global Top 100 Most Valuable Brands -listalla sijalle 40. Talouslehti Forbesin listauksessa Huawei ylsi sijalle 88. maailman arvokkaimpien brändien joukossa.

”Huawein tuotteet ovat saavuttaneet suuren suosion globaaleilla markkinoilla niin korkean laadun, käyttäjäkokemuksen kuin jatkuvan tuotekehityksen ansiosta”, Yu jatkaa. ”Älypuhelimista, tableteista, puettavista älylaitteista ja kannettavista tietokoneista koostuvan ekosysteemimme ansiosta kuluttajilla on meihin vahva luottamus ja he osaavat odottaa Huaweilta premium-tuotteita.”

Huawein kasvanut bränditunnettuus heijastuu jatkossa myös yhtiön myyntistrategiaan. Yhtiön tavoitteena on kasvattaa edelleen jälleenmyyntiverkostoaan, jonka on tarkoitus kattaa 56 000 liikettä eri puolilla maailmaa vuoden 2017 loppuun mennessä. Viime vuoden toukokuuhun verrattuna tämä tarkoittaisi myyntiverkoston kasvua 35 000 uudella jälleenmyyjällä, jotka palvelevat Huawein kuluttajaliiketoimintaa erityisesti high-end-markkinoilla.

Jatkossa Huawei ennustaa edelleen kiihtyvää kasvua yhtiön kehittäessä yhä älykkäämpiä tuotteita, jotka hyödyntävät muun muassa tekoälyä ja koneoppimista uusin tavoin. Huawei CBG:n tavoitteena on toimittaa älylaitteita, jotka ennakoivat käyttäjänsä tarpeita ja tulevat entistä luontevammin osaksi ihmisten työelämää ja arkea.

15 tutkimus- ja kehityskeskusta ja 36 innovaatiokeskusta eri puolilla maailmaa työskentelevät parhaillaan Huawein uusimpien teknologioiden parissa. Näihin lukeutuvat muun muassa sensoreihin, datan käsittelyyn ja Kirin-järjestelmäpiirin kehittämiseen liittyvät innovaatiot, jotka tuovat tavoiteltua käyttäjäkokemusta yhä lähemmäs kuluttajaa. Lisäksi Huawei tekee jatkuvaa yhteistyötä toimialansa johtavien yritysten kanssa, mukaan lukien Leica, Dolby, Microsoft, Intel ja Google.

Huawei-yhteyshenkilö – kuluttajatuotteet:

Sofia Lehtimäki, Huawei Technologies Oy, 050 308 2228, sofia.lehtimaki@huawei.com

Mika Engblom, Huawei Technologies Oy, 040 860 4420, mika.engblom@huawei.com

Kuvat ja tuotelainat:

Susanne Sairo, Republic of Communications, 050 325 8061, susanne.sairo@republic.fi

Lisätietoja Huaweista:

Huawei on johtava maailmanlaajuinen informaatio- ja viestintäteknologian (ICT) ratkaisujen tarjoaja, joka palvelee telealan operaattoreita, yrityksiä, kuluttajia ja julkista sektoria. Huawei tekee myös tiivistä yhteistyötä yliopistojen kanssa ympäri maailman. Huawein innovatiivisia ICT-ratkaisuja, -tuotteita ja -palveluita käytetään yli 170 maassa. Vuonna 1987 perustettu Huawei on yksityinen yritys ja täysin työntekijöidensä omistama.

Huawei työllistää maailmanlaajuisesti yli 176 000 henkilöä, ja yrityksen 9 900 Euroopassa olevasta työntekijästä 1 200 työskentelee tutkimuksen ja tuotekehityksen (T&K) parissa. Yrityksellä on 15 T&K-keskusta kahdeksassa Euroopan maassa (Suomi, Belgia, Ranska, Saksa, Irlanti, Italia, Ruotsi ja Iso-Britannia) ja se operoi lukuisia innovaatiokeskuksia yhteistyössä tele- ja ICT-alan partnerien kanssa.