Huawei ja Leica keksivät valokuvauksen uudelleen

Noin 100 vuotta sitten Leica muutti valokuvauksen ikiajoiksi. 100 vuotta myöhemmin dokumenttivalokuvaajan työkalu on matkapuhelin. Leica on ollut Huawein yhteistyökumppani Huawei P9 -puhelimesta lähtien.

Kun useimmat kameranvalmistajat olivat liian hitaita reagoimaan muutokseen, Leica ei pelännyt ottaa jälleen yhtä uutta rohkeaa askelta ja ottaa osaa mobiilivallankumoukseen. Kumppanikseen Leica valitsi yhden johtavista matkapuhelinvalmistajista, Huawein.

”Leica on brändi, jolla on yli sadan vuoden historia. Avain menestykseemme on se, että tunnistamme jatkuvasti käyttäjiemme tarpeet ja vastaamme niihin parhailla mahdollisilla ratkaisuilla. Huaweilla on hyvin samanlainen lähestymistapa tuotteidensa kehittämiseen. Oli siis luonnollista, että päädyimme työskentelemään yhdessä Huawein kanssa. Ymmärrämme, että myös suurin osa tavallisista käyttäjistä ottaa matkapuhelimella kuvia elämänsä parhaista hetkistä. Yhdessä Huawein kanssa voimme tehdä tästä kokemuksesta erityisen”, kertoo Marius Eschweiler, Leica Camera AG:n Global Director of Business Development.

Huawein ja Leican välisessä yhteistyössä on heti alusta alkaen jaettu tieto ja taito, muun muassa perustamalla omistautuneet insinööritiimit, jotta yhdessä työskentely onnistuisi entistä paremmin. Näin läheistä työskentelyä näkee tänä päivänä harvoin.

Uudenlaista älypuhelinkuvausta

Rohkeilla päätöksillä saadaan aikaan poikkeuksellisia tuloksia. Vuonna 2016 julkaistiin Huawei P9, joka oli suunniteltu yhdessä Leican kanssa. Se oli ensimmäinen älypuhelin, jossa oli kaksoiskamera ja virtuaaliaukko syvyysvaikutelman luomiseen. Molemmat näistä ominaisuuksista tulivat pian myös kilpailijoiden tuotteisiin. Vuotta myöhemmin julkaistu Huawei P10 vei valokuvauksen vielä kovemmalle tasolle, ja sen katsottiin julkaisuhetkellään olevan paras mobiilivalokuvaukseen soveltuva puhelin. Huawei P10:n kamera voitti muun muassa EISA Best Product -palkinnon.

Tänä vuonna mobiilivalokuvauksen taso nousi entisestään Huawei P20 -sarjan myötä. Huawei P20 Pro oli ensimmäinen älypuhelin, jossa on kolmoiskamera. Tämä itsessään oli todellinen uutuus, mutta vielä huikeampaa on se, miten puhelin näitä kameroita käyttää: Puhelin yhdistää tietoa eri sensoreista, tarjoten mahdollisuuksia, joita ei aiemmin ollut saatavilla: yksityiskohtaisia ja värikkäitä valokuvia vähäisessä valossa, laajemman värimaailman ja hienostuneet värisävyt suorassa auringonpaisteessa sekä zoomaamisen ilman laadun heikkenemistä. Puhelimen tekoäly tunnistaa kuvaustilanteen ja valitsee juuri oikeat säädöt sitä varten.

Uusi valokuvaajien laji

Leitzin palveluksessa työskennellyt nuori saksalainen insinööri, Oskar Barnack, kehitti 1900-luvun alkupuolella 35 millimetrin filmikameran. Tästä tuli johtava formaatti, joka määritteli valokuvauksen uudelleen ja joka on käyttökelpoinen yhä yli sata vuotta myöhemmin. Aluksi keksinnön vallankumouksellisuutta ei ymmärretty, eikä yritys tiennyt mitä sillä tekisi. Yhtä rohkeaa askelta myöhemmin syntyi Leica 1: höyhenenkevyt, kätevä kamera, josta tuli yksi dokumenttivalokuvauksen peruspilareista.

100 vuotta myöhemmin dokumenttivalokuvaajan työkalu on matkapuhelin. Olemme aina pitäneet kuvien ottamisesta ja elämämme dokumentoinnista, mutta vasta noin 10 vuotta sitten, matkapuhelimien yleistyessä, valokuvaus tuli kaikkien ulottuville. Nyt lähes kaikilla on taskussaan kamera, ja kuvia otetaan enemmän kuin koskaan aiemmin. Tämä on muuttanut visuaalista kulttuuriamme ja luonut uusia kommunikaation muotoja. Valokuvauksesta on tullut tärkeä osa jokapäiväistä elämäämme.

Kuin kaksi marjaa

Vaikka Huawei on suhteellisen nuori yritys, se on keskittynyt korkeaan laatuun heti alusta pitäen ja sen tavoitteena oli tarjota paras mahdollinen kamerakokemus. Paras kumppani tähän tarkoitukseen oli Leica, joka etsi juuri samanlaista kumppania mobiiliteollisuudesta. Yritykset jakavat saman filosofian, mitä tulee tuotekehitykseen ja käyttäjäkokemukseen. Siksi vuonna 2016 julkaistu ainutlaatuinen yhteistyö asetti aivan uudet standardit matkapuhelinvalmistajille ympäri maailman.

“Tulevaisuudessa yli 90 prosenttia tietoliikenteestä tulee muodostumaan kuvasta ja videosta. Omistautuneet insinööritiimimme tarjoavat mahdollisuuden luoda entistäkin tiiviimmän yhteistyön Leican kanssa, johtaen jatkuviin parannuksiin kuvan ja videon laadussa. Tämän vuoksi tulemme tarjoamaan kaikkein kehittyneimmät innovaatiot älypuhelinmarkkinoilla ja tuomaan entistä enemmän arvoa asiakkaille”, sanoo Ren Zhengfei, Huawein toimitusjohtaja.

Huawei-yhteyshenkilö – kuluttajaliiketoiminta:
Sofia Lehtimäki, Huawei Technologies Oy, + 358 50 308 2228, sofia.lehtimaki@huawei.com

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Elisa Mikkonen, Republic of Communications, 050 410 2284 prhuawei@republic.fi

Kuvat:
Leica goo.gl/bvyT8P
Huawei P20 Pro https://goo.gl/HxHAqR

Huawei Suomi sosiaalisessa mediassa:

Facebook: https://facebook.com/HuaweiMobileFi
Instagram: https://instagram.com/HuaweiMobileFi
Twitter: https://twitter.com/HuaweiMobileFi

Lisätietoja Huaweista:

Huawei on johtava maailmanlaajuinen informaatio- ja viestintäteknologian (ICT) ratkaisujen tarjoaja, joka palvelee telealan operaattoreita, yrityksiä, kuluttajia ja julkista sektoria. Huawei tekee myös tiivistä yhteistyötä yliopistojen kanssa ympäri maailman. Huawein innovatiivisia ICT-ratkaisuja, -tuotteita ja -palveluita käytetään yli 170 maassa. Vuonna 1987 perustettu Huawei on yksityinen yritys ja täysin työntekijöidensä omistama.

Huawei työllistää maailmanlaajuisesti yli 180 000 henkilöä, ja yrityksen 9 900 Euroopassa olevasta työntekijästä 1 200 työskentelee tutkimuksen ja tuotekehityksen (T&K) parissa. Yrityksellä on 18 T&K-keskusta kahdeksassa Euroopan maassa (Suomi, Belgia, Ranska, Saksa, Irlanti, Italia, Ruotsi ja Iso-Britannia) ja se operoi lukuisia innovaatiokeskuksia yhteistyössä tele- ja ICT-alan partnerien kanssa.