Huawei nousi peräti 16 sijaa Interbrandin tuoreessa Best Global Brands Report -listauksessa

TIEDOTE 7.10.2016 Huawei oli Interbrandin Best Global Brands 2016 -raportissa sijalla 77, kun se viime vuonna oli sijalla 88. Huawei on ensimmäinen manner-Kiinasta tuleva brändi, jonka Interbrand nosti raporttiinsa vuonna 2014.

Interbrand arvioi raportissaan Huaweita seuraavasti: “Huawei on jälleen kerran yksi raporttimme kohokohdista. Sen brändiarvo 5,8 miljardia Yhdysvaltain dollaria on kohonnut vuodessa 18 %. Se on raporttimme teknologiasektorin yksi nopeimmin kasvavista brändeistä. Huawein kehitys pohjautuu siihen, että yritys asettaa asiakkaan edun kaiken edelle ja kehittää tästä näkökulmasta asiakasarvoa tuottavia tuotteita ja palveluja. Huawei pyrkii brändikampanjoinnissaan tuomaan esille, kuinka se innovatiivisten ICT-tuotteiden, palvelujen ja ratkaisujen avulla rakentaa entistä paremmin yhteyksissä olevaa maailmaa. Brändi on erityisesti nousussa Euroopassa, joka on ollut yhtiön carrier- ja enterprise-liiketoimintayksikköjen päämarkkina-aluetta. Myös consumer business -yksikkö on kehittynyt merkittävissä määrin. Tänä vuonna Huawei on lanseerannut laajan valikoiman erilaisia yritysimagoa nostavia tuotteita. Huaweista on tullut kotimaassaan johtava yritys ja nyt on sen aika hakea jalansijaa globaaleilla markkinoilla”.

Huawein brändin kehittymistä tukee yhtiön tasainen, erityisesti kuluttajaliiketoimintayksikön johtama myynnin kasvu. Kaiken kaikkiaan Huawein myynti nousi vuodesta 2011 vuoteen 2015 kahdeksantoista prosenttia yksikköjen yhteenlasketun myynnin ollessa viime 60,8 miljardia Yhdysvaltain dollaria. Tästä kuluttajaliiketoimintayksikön osuus oli 19,36 miljardia dollaria, ja yksikön osuus kasvoi vuodesta 2014 huomattavat 72,9 prosenttia. Vuonna 2015 Huawei myi 108 miljoonaa älypuhelinta, 44 % enemmän kuin edellisenä vuonna.

Huawein liiketoimintayksiköistä carrier keskittyy teleoperaattoreiden digitaaliseen muutoksen tukemiseen, ja yksikön vahvuuksia ovat erilaiset 5G- ja IoT-innovaatiot. Enterprise-yksikkö on kehittynyt nopeasti avointen järjestelmien sekä erilaisten partneruusjärjestelyjen saralla. Enterprisen piiriin kuuluvat muun muassa Huawen pilvipalvelut, SDN-tuotteet, Safe City and Electric Power IoT -palvelut. Huawei kuluttajaliiketoimintayksikön tämän vuoden lippulaivalanseerauksiin lukeutuvat hybriditabletti MateBook sekä Huawei P9 ja Honor 8 -älypuhelimet.

”Interbrandin julkistus koskee Huaweita maailmanlaajuisesti, mutta kyllä yhtiön brändin kehittyminen on nähtävissä meillä Suomessakin. Bränditunnettuutemme on kohentunut varsin lyhyessä ajassa heijastuen myynnin kautta myös markkinaosuutemme kasvuun. Asiakaslähtöisyys on Huawein toiminnan ytimessä, mikä näkyy uutuustuotteissamme. Huawei P9:n vauhdittama P-sarja ja Honor 8:n vahvistama Honor-mallisto ovat saaneet erinomaisen vastaanoton meillä. Huawein panostus Suomeen niin T&K:n, korkeakouluyhteistyön kuin markkinoinnin ja myynnin osalta on kantanut hedelmää”, toteaa Huawei Suomen kuluttajaliiketoimintayksikön markkinointi- ja viestintäjohtaja Sofia Lehtimäki.

Huaweilla on kaksi tuote- ja tutkimuskeskusta Suomessa yhtiön avatessa uuden keskuksen Tampereelle syyskuussa 2016. Huawei lanseerasi tänä syksynä ICT-opiskelijoille suunnatun Seeds for the Future -ohjelman ensimmäistä kertaa Suomessa. Kiinaan verkostoitumismatkalle lähti 10 opiskelijaa 6:sta eri korkeakoulusta. Makwan Amirkhanista tuli Honorin brändilähettiläs elokuussa 2016. Huawei jatkaa toista vuotta KHL-joukkue Jokereiden kumppanina.

Kuvat ja tuotelainat:

Maija Hyötyläinen, Republic of Communications, 050 572 9679, maija.hyotylainen@republic.fi

Jukka Raittila, Republic of Communications, 050 346 2630, jukka.raittila@republic.fi

Lisätietoja Huaweista:

Huawei on johtava maailmanlaajuinen informaatio- ja viestintäteknologian (ICT) ratkaisujen tarjoaja, joka palvelee telealan operaattoreita, yrityksiä, kuluttajia ja julkista sektoria. Huawei tekee myös tiivistä yhteistyötä yliopistojen kanssa ympäri maailman. Huawein innovatiivisia ICT-ratkaisuja, -tuotteita ja -palveluita käytetään yli 170 maassa. Vuonna 1987 perustettu Huawei on yksityinen yritys ja täysin työntekijöidensä omistama.

Huawei työllistää maailmanlaajuisesti yli 176 000 henkilöä, ja yrityksen 9 900 Euroopassa olevasta työntekijästä 1 200 työskentelee tutkimuksen ja tuotekehityksen (T&K) parissa. Yrityksellä on 18 T&K-keskusta kahdeksassa Euroopan maassa (Suomi, Belgia, Ranska, Saksa, Irlanti, Italia, Ruotsi ja Iso-Britannia) ja se operoi lukuisia innovaatiokeskuksia yhteistyössä tele- ja ICT-alan partnerien kanssa.