Huawei panostaa suomalaisiin osaajiin – Nämä kaksi sanaa vievät Kiinassa jo pitkälle

Huawei järjesti 14.8. Ruoholahden tutkimus- ja kehityskeskuksessa palkintojuhlan Seeds for the Future -korkeakouluohjelmaan valituille yliopisto-opiskelijoille. Ohjelma on yhtiölle tärkeä myös rekrytointimielessä, sillä se tarjoaa Suomen suurimpiin ICT-alan työllistäjiin nouseelle Huaweille väylän tavoittaa parhaat osaajat. Huawein pääkonttorille Kiinaan matkustaa elokuun lopussa kymmenen suomalaista yliopisto-opiskelijaa kuudesta yliopistosta.

Talouselämä uutisoi elokuun alussa, että IT-alan henkilöstömäärä on kasvussa ensimmäistä kertaa viiteen vuoteen. Suomen 100 suurinta IT-alan yritystä -listan yksi kovimmista nousijoista on Huawei, jolla on matkapuhelin- ja ICT-ratkaisuiden myynnin lisäksi Suomessa myös tutkimus- ja kehitystoimintaa.

– On erittäin positiivista, että alan työtilanne paranee. Nuorten, vastavalmistuneiden työttömyys on pitkään ollut kasvussa, mutta samaan aikaan ICT-alalla on ollut pulaa osaajista. Huawei on halunnut vastata tähän epäsuhtaan muodostamalla suhteet opiskelijoihin jo varhaisessa vaiheessa, luomalla heille harjoitus- ja työllistymismahdollisuuksia sekä kannustamalla heitä eteenpäin opinnoissaan, sanoo Huawei Technologies Oy:n viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Hennariikka Andersson.

Anderssonin mukaan tänä vuonna yli 70 maata kattava Seeds for the Future on mittavin yksittäinen ohjelmainvestointi Huaweilta. Valitut kymmenen opiskelijaa lentävät Kiinaan tulevana sunnuntaina ja viettävät ensimmäisen viikon maan pääkaupungissa Pekingissä tutustuen Kiinan kieleen ja kulttuuriin. Toisen viikon ryhmä viettää Shenzhenissä Huawein pääkonttorilla perehtyen tieto- ja viestintäteknologian uusimpiin innovaatioihin yhtiön omien ICT-asiantuntijoiden johdolla.

Vuodesta 2008 Suomessa toiminut Huawei on kasvanut jo yli 340 henkilöä työllistäväksi yhtiöksi. Uusia osaajia on rekrytoitu aktiivisesti yhtiön toimipisteisiin eri puolille Suomea.

Huawein henkilöstöpäällikkö Teija Mutanen korostaa vuorovaikutusta

Teija Mutanen on Anderssonin kanssa samoilla linjoilla. Hän kokee, että Huaweilla työntekijän osaamiseen panostetaan ja että kansainvälisessä, menestyvässä yrityksessä tulevaisuuden mahdollisuudet ovat osaajan itsensä käsissä.

– Suomesta löytyy maailman kovimpia IT-alan osaajia, joten luonnollisesti haluamme Huaweilla varmistaa heille kiinnostavan ja haasteita tarjoavan työympäristön.

Palkintojuhlassa Mutanen opasti opiskelijoille, miten monikulttuurisessa organisaatiossa pärjää parhaiten. Kiinalainen ja suomalainen kulttuuri eroavat jonkun verran, mutta pienet asiat ja toisten taustojen ymmärtäminen auttavat liikkeelle.

– Luonnollisesti vuorovaikutuksen merkitys korostuu, kun ihmiset tulevat erilaisista taustoista. Kaksi sanaa, joilla pääsee hyvin alkuun maassa kuin maassa ovat hei ja kiitos, eli kiinaksi Ni Hao ja Xiexie. Kiinalaiset arvostavat erittäin paljon, että heidän kulttuuristaan ollaan kiinnostuneita, Mutanen kertoo.

Vuoden 2017 Seeds for the Future -ohjelmaan valittiin kymmenen opiskelijaa kuudesta yliopistosta: Noora Tanska (Aalto-yliopisto), Janne Gröndahl (Aalto-yliopisto), Jani Kurki (Aalto-yliopisto), Jonne Huotari, (Helsingin yliopisto), Joni Toppari (Tampereen teknillinen yliopisto), Ville Tahvanainen (Tampereen teknillinen yliopisto), Joel Reijonen (Vaasan yliopisto), Tommi Karjalainen (Oulun yliopisto), Riikka Haataja (Oulun yliopisto) sekä Otto Jahnukainen (Jyväskylän yliopisto).

Ohjelman yhteyshenkilö Huaweilla

Hennariikka Andersson, viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja, Huawei Technologies Oy, 040 845 8066, hennariikka.andersson@huawei.com

Lisätiedot, kuvat tilaisuudesta ja opiskelijoista:

Aapo Kuortti, Republic of Communications, 050 313 1133, aapo.kuortti@republic.fi

Lisätietoja Huaweista:

Huawei on johtava maailmanlaajuinen tieto- ja viestintäteknologian ratkaisujen tarjoaja, joka palvelee telealan operaattoreita, yrityksiä, kuluttajia ja julkista sektoria. Yhtiö tekee myös tiivistä yhteistyötä yliopistojen kanssa ympäri maailman. Huawein innovatiivisia ICT-ratkaisuja, -tuotteita ja -palveluita käytetään yli 170 maassa.

Huawei työllistää maailmanlaajuisesti yli 176 000 henkilöä, ja yrityksen 9 900 Euroopassa olevasta työntekijästä 2 200 työskentelee tutkimuksen ja tuotekehityksen (T&K) parissa. Yrityksellä on 18 T&K-keskusta kahdeksassa Euroopan maassa (Suomi, Belgia, Ranska, Saksa, Irlanti, Italia, Ruotsi ja Iso-Britannia) ja se operoi lukuisia innovaatiokeskuksia yhteistyössä tele- ja ICT-alan partnerien kanssa.

Huawei työllistää T&K-keskuksissaan ympäri maailman yli 90 000 insinööriä. Yhtiö palkkaa vuosittain jopa 10 000 vastavalmistunutta tai juuri valmistumassa olevaa opiskelijaa – enemmän kuin yksikään muu toimija alalla.

Vuonna 1987 perustettu Huawei on yksityinen yritys ja täysin työntekijöidensä omistama. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Kiinan Shenzhenissä.

Suomessa Huaweilla aloitti toimintansa vuonna 2008 ja työllistää tällä hetkellä yli 340 henkeä. Yhtiöllä on Suomessa myyntikonttori sekä kaksi tutkimus- ja tuotekehityskeskusta, joista toinen Helsingissä ja toinen Tampereella.