Huawei vahvisti johtoasemaansa Android-puhelinmarkkinoilla ylittämällä 100 miljoonan älypuhelintoimitusten rajan

TIEDOTE 5.1.2016

Huawei Consumer Business Group on julkistanut toimittaneensa yli 100 miljoonaa älypuhelinta vuoden 2015 aikana. Yhtiö vahvisti asemaansa yhtenä maailman kolmesta suurimmasta puhelinvalmistajasta. Viimeisen viiden vuoden aikana Huawein älypuhelinten toimitusten määrä on kasvanut yli 3000 prosenttia vuoden 2010 kolmesta miljoonasta tämän vuoden 100 miljoonaan. Kuluvan vuoden saavutus on tärkeä virstanpylväs Huaweille, joka jatkaa kasvustrategiaansa keskittyen premium-segmenttiin tuoden markkinoille useita muotoiluun, luovuuteen, suorituskykyyn ja kuvausominaisuuksiin nojaavia lippulaivatuotteita.

”Huawein menestys ei ole onnenkantamoinen. Tulokset heijastavat suoraan sitä, että kuluttajien keskuudessa on ollut kysyntää tuotteillemme. Olemme ylpeitä, että premium-puhelimemme ovat menestyneet ympäri maailmaa”, sanoo Kevin Ho, President, Huawei Consumer Business Group Handset Product Line. ”Älypuhelinmarkkinat muuttuvat jatkuvasti ihmisten etsiessä laitteita, jotka mahdollistavat rajojen rikkomisen. Odotamme kasvavamme vielä lisää vuonna 2016, sillä jatkamme tuotesalkkumme laajentamista. Teemme yhteistyötä myös muutamien huippubrändien kanssa tuodaksemme markkinoille uusia mielenkiintoisia tuotteita.”

Vuonna 2015 Huawei raportoi sen keski- ja premium-luokan puhelinten toimitusten kasvaneen 30 prosenttia. Syyskuuhun mennessä yhtiö oli toimittanut 4 miljoonaa P8-mallia, 7,5 miljoonaa P7-mallia ja 6,5 miljoonaa Mate 7 -mallia. Lisäksi toimitusmääriä kiritti loppuvuoden uutuusmallit kuten Huawei Mate S, jonka myynti on alkanut 48 maassa. Myös Googlen kanssa yhteistyössä toteutettu Nexus 6P on saanut loistoalun Yhdysvalloissa. Huawei Mate 8:n myynti on jo alkanut marraskuussa Kiinassa.

Myös Suomessa Huawei kolmen myydyimmän puhelinvalmistajan joukkoon

Huawei on vahvistanut asemiaan myös Suomessa nousten kolmanneksi suurimmaksi älypuhelinvalmistajaksi vuoden kolmannella vuosineljänneksellä. ”Elokuussa julkaisemamme yhteistyö Jokereiden kanssa ja sitä seurannut honor 7:n lanseeraus ovat nostaneet meidät viimeistään nyt suomalaisten tietoisuuteen”, toteaa Huawein kuluttajaliiketoimintayksikön markkinointijohtaja Sofia Lehtimäki. Hyvin myynyttä, vuoden 2015 vaihteessa markkinoille tullutta honor 6 -mallia seurannut honor 7 on ollut Suomessa hintakategoriansa myydyin älypuhelin, ja ollut elokuun lanseerauksesta lähtien jälleenmyyjien yksi myydyimmistä älypuhelimista. Huawein markkinaosuus Suomessa on kymmenkertaistunut vuoden takaiseen lukuun nähden. ”Nautimme edelleen haastajan asemasta, mutta nyt voimme tuoda uusia tuotteita markkinoille eri lähtökohdasta kuin aikaisemmin”, Lehtimäki jatkaa.

Puhelinten ohella Huaweilla on kattava valikoima mediatabletteja. Huawein puettavia älylaitteita edustavat Suomen markkinoilla TalkBand-älyrannekkeet sekä tuore julkistus, Huawei Watch -älykello.

Vahva tutkimus- ja kehitystyö luo pohjaa menestykselle

Huawein menestystekijöitä ovat olleet laaja tutkimus- ja kehitystyö, entistä monipuolisempi ja brändiuskollisuutta tukeva tuotevalikoima sekä monikanavainen myyntistrategia. Huawei käytti viime vuonna liikevaihdostaan 14,2 prosenttia (6,3 miljardia Yhdysvaltojen dollaria) tutkimus- ja tuotekehitykseen. Sen hallussa on 76 687 patenttia, joista 18 000 koskee Huawei-laitteita. Huaweilla on 16 tutkimus- ja tuotekehitysyksikköä eri puolilla maailmaa ja jokaisella keskuksella on oma strateginen tehtävänsä. Esimerkiksi Huawein Japanin T&K-keskus on keskittynyt materiaaleihin ja teknologiaan hyödyntäen japanilaiseen kulttuuriin liittyvää viimeistelyn taitoa. Pariisissa Huawei tekee yhteistyötä Paris Aesthetics Centren kanssa ranskalaisten luksus-tuoteosaamisen ja muotitrendien kanavoimiseksi tuotteisiinsa. Vahvaan T&K-perustaansa tukeutuen Huawei on saavuttanut tärkeän tasapainon jatkuvasti kehittämiensä tuotekonseptien, laitearkkitehtuurin sekä EMUI-käyttöliittymän välillä.

Vuonna 2015 Huawei muutti markkinastrategiaansa merkittävästi. Saavuttaessaan aikaisemmin erinomaiset tulokset edullisten ja keskihintaisten puhelinten markkinoilla, Huawei päätti tänä vuonna keskittyä premium-puhelimiin, joilla se saavuttikin laajamittaista huomiota eri puolilla maailmaa. Lisäksi Huawei perusti kotimarkkinoilleen Kiinaan yhteensä yli 10 000 sekä omaa että franchising-liikettä, missä kuluttajat pääsevät kokeilemaan tuotteita. Kivijalkaliikkeet tukevat Internet- ja jälleenmyyntiä. Yhtiö suunnittelee avaavansa vielä 1000 liikettä lisää vuoden 2016 aikana.

Huawei-yhteyshenkilö – kuluttajatuotteet

Sofia Lehtimäki, Huawei Technologies Oy, 050 308 2228, sofia.lehtimaki@huawei.com

Huawei-yhteyshenkilö – viestintä ja yhteiskuntasuhteet

Hennariikka Andersson, Huawei Technologies Oy, 040 845 8066, hennariikka.andersson@huawei.com

Kuvat ja tuotelainat:

Maija Hyötyläinen, Republic of Communications, 050 572 9679, maija.hyotylainen@republic.fi

Jukka Raittila, Republic of Communications, 050 346 2630, jukka.raittila@republic.fi

Lisätietoja Huaweista:

Huawei on johtava maailmanlaajuinen informaatio- ja viestintäteknologian (ICT) ratkaisujen tarjoaja, joka palvelee telealan operaattoreita, yrityksiä ja kuluttajia. Huawein innovatiivisia ICT-ratkaisuja, -tuotteita ja -palveluita käytetään yli 170 maassa. Huawei Consumer Business Group on yksi Huawein kolmesta liiketoimintayksiköstä vastaten älypuhelimista, tableteista, mobiililaajakaista reitittimistä sekä nettitikuista, puettavista älylaitteista ja pilvipalveluista.

Huawei työllistää maailmanlaajuisesti 170 000 henkilöä, ja yrityksen 9 900 Euroopassa olevasta työntekijästä 1 200 työskentelee tutkimuksen ja tuotekehityksen (T&K) parissa. Yrityksellä on 16 T&K-keskusta, joista kahdeksan sijaitsee Euroopassa (Suomi, Belgia, Ranska, Saksa, Irlanti, Italia, Ruotsi ja Iso-Britannia) ja se operoi lukuisia innovaatiokeskuksia yhteistyössä tele- ja ICT-alan partnerien kanssa