Huaweille 395 miljardin yuanin tulos vuonna 2015 – strategia ja investoinnit johtivat tasaiseen kasvuun ja teknologisiin läpimurtoihin

[Shenzhen, 1.4.2016] Huawei on tänään julkistanut vuoden 2015 tuloksensa. Kaikki yhtiön kolme liiketoimintasegmenttiä, Carrier, Enterprise ja Consumer Business Group, kasvoivat merkittävästi.  Huawein tulos oli 395 miljardia yuania (n. 53,6 miljardia euroa), ja kasvua edelliseen vuoteen oli 37 % prosenttia. Nettotulos oli 36,9 miljardia yuania (n. 5 miljardia euroa), kasvua edelliseen vuoteen nähden kirjattiin 33 prosenttia.

"ICT-markkinat vauhdittaa digitaalista talouskasvua ympäri maailman, ja tähän Huawein     pitkäaikainen kasvu perustuu. Strateginen fokuksemme ja ydinliiketoimintamme merkittävät investoinnit näkyvät suoraan tuloksessamme. Seuraavan 3–5 vuoden aikana keskitymme yhteyksien parantamiseen, mikä mahdollistaa vertikaalisten toimialojen kehityksen ja tietoverkkojen uudistamisen. Uskomme avoimeen ja sitoutuneeseen yhteistyöhön sekä jaetun menestymisen mahdollisuuksiin ja jatkamme edelleen tuotteidemme sekä palvelujemme kehittämistä asiakkaidemme ja partnereidemme kanssa. Näin saamme maksimoitua kasvun mahdollisuudet 'Better Connected World' -ideologiamme mukaisesti”, toteaa Huawein varapuheenjohtaja ja kiertovuorossa oleva toimitusjohtaja Guo Ping.

Huawein kolmen liiketoimintasegmentin osalta vuosi 2015 oli seuraava:

–      Carrier Business Groupin tulos oli 232,3 miljardia yuania (31,6 miljardia euroa), kasvua viime vuoteen nähden oli 21 prosenttia. Menestystä tuki erityisesti useiden 4G-verkkohankkeiden käynnistyminen.

–      Enterprise Business Groupin tulos oli 27,6 miljardia yuania (3,8 miljardia euroa), tulos nousi peräti 44 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Kasvua kirjattiin etenkin turvallisuus-, finanssi-, liikenne- ja energiasektoreilla.

–      Consumer Business Group kiri huimaan 73 prosentin vuotuiseen kasvuun 129,1 yuanin tuloksellaan (17,5 miljardia euroa). Huawein menestys brändinä sekä uudet premium-tuotteet siivittivät segmentin kasvua.

Huawei on keskittynyt jo reilun 20 vuoden ajan ICT-infrastruktuurin kehittämiseen. Vuonna 2015 yhtiö investoi 15 prosenttia eli 59,6 miljardia yuania (8,1 miljardia euroa) vuotuisesta liikevaihdostaan tutkimus- ja tuotekehitykseen. Kaikkiaan yhtiö on käyttänyt viimeisen vuosikymmenen aikana 240 miljardia yuania (32,6 miljardia euroa) T&K-työhön.

”Vuosi 2015 päättyi vakaassa taloudellisessa tilanteessa. Vuonna 2016 jatkamme kaikessa toiminnassamme asiakaskeskeistä strategiaamme. Tulemme panostamaan edelleen johtamismuutosprojekteihimme valmistautuaksemme paremmin tulevaan sekä tehostamaan toimintaamme, jotta varmistamme tasaisen kasvumme”, sanoo Sabrina Meng, Huawein rahoitusjohtaja.

Huawein vuoden 2015 vuosikertomus on KPMG:n tarkistama. Vuosikertomus on ladattavissa osoitteessa http://www.huawei.com/en/about-huawei/annual-report/2015.

*Tiedotteessa mainitut eurosummat ovat viitteellisiä.

Huawei-yhteyshenkilö – viestintä ja yhteiskuntasuhteet

Hennariikka Andersson, Huawei Technologies Oy, 040 845 8066, hennariikka.andersson@huawei.com

Huawei-yhteyshenkilö – kuluttajatuotteet

Sofia Lehtimäki, Huawei Technologies Oy, 050 308 2228, sofia.lehtimaki@huawei.com

Kuvat ja tuotelainat:

Maija Hyötyläinen, Republic of Communications, 050 572 9679, maija.hyotylainen@republic.fi

Jukka Raittila, Republic of Communications, 050 346 2630, jukka.raittila@republic.fi

Lisätietoja Huaweista:

Huawei on johtava maailmanlaajuinen informaatio- ja viestintäteknologian (ICT) ratkaisujen tarjoaja, joka palvelee telealan operaattoreita, yrityksiä ja kuluttajia. Huawein innovatiivisia ICT-ratkaisuja, -tuotteita ja -palveluita käytetään yli 170 maassa. Vuonna 1987 perustettu Huawei on yksityinen yritys ja täysin työntekijöidensä omistama.

Huawei työllistää maailmanlaajuisesti 170 000 henkilöä, ja yrityksen 9 900 Euroopassa olevasta työntekijästä 1 200 työskentelee tutkimuksen ja tuotekehityksen (T&K) parissa. Yrityksellä on 18 T&K-keskusta kahdeksassa Euroopan maassa (Suomi, Belgia, Ranska, Saksa, Irlanti, Italia, Ruotsi ja Iso-Britannia) ja se operoi lukuisia innovaatiokeskuksia yhteistyössä tele- ja ICT-alan partnerien kanssa.