Huawein kuluttajaliiketoimintayksikkö vahvisti asemiaan maailman kolmanneksi suurimpana puhelinvalmistajana

Huawein kokonaisliikevaihto oli yhtiön vuoden 2017 vuosikertomuksen mukaan 603,6 miljardia yeniä (92,5 miljardia dollaria*). Tämä kasvoi 15,7 prosenttia edelliseen vuoteen nähden. Nettoliikevaihto kasvoi 28,1 prosenttia ollen nyt 47,5 miljardia yeniä (7,3 miljardia dollaria). Huawein kuluttajaliiketoimintayksikön vuosi oli emoyhtiön tapaan vahva; sen liikevaihto nousi 31,9 prosenttia vuoden takaisesta ollen 237,2 miljardia yeniä (36,4, miljardia dollaria). Se raportoi toimittaneensa vuoden 2017 aikana yhteensä 153 miljoonaa älypuhelinta.

Huawein älypuhelinmenestys on perustunut yhtiön Huawei- ja Honor-brändistrategiaan. Vuosi 2017 oli erityisesti monien Huawei-puhelimiin tuotujen innovaatioiden vuosi. Nämä nostivat Huawei-puhelinten osuutta erityisesti high-end -puhelinten kategoriassa. Huawei luottaa asiakaslähtöiseen toimintastrategiaansa keskittyen muun muassa tekoälyinnovaatioiden sekä kehittämänsä Kirin 970 -piirisarjan hyödyntämiseen tuotteissaan. Toimivia innovaatioita hyödynnetään myös jatkossa, esimerkiksi vastikään lanseeratussa Huawei P20 Pro -älypuhelimessa.

”Suomen markkinassa Huawein vahva asema on säilynyt ja olemme nähneet kasvua älypuhelinten lisäksi tableteissa, kaventuneesta markkinasta huolimatta. Loppuvuodesta menestyksestä nautti testivoittaja Mate 10 Pro, joka oli ensimmäinen markkinoille tullut tekoälyprosessilla varustettu älypuhelin”, valottaa Roger Yu, Suomen kuluttajaliiketoimintayksikön johtaja.

Android Authority ja Buzz.ie palkitsivat Mate 10 Pron Vuoden parhaana puhelimena. Huawei Mate 10 Pro voitti myös Tekniikan Maailman huippuälypuhelin-vertailun (TM 23/2017).

Huawein vuoden 2017 merkkipaaluja olivat:

• Huawei P- ja Mate-sarjojen vahvat lippulaivamallit puhuttelivat kuluttajia ympäri maailmaa; Huawei P10 ja Mate 9 toimitukset ylittivät yksistään 20 miljoonan rajapyykin.
  • Huawei saavutti molempien brändien siivittämänä yli 10 prosentin markkinaosuuden globaalisti. Samalla Huawei vahvisti asemiaan yhtenä maailman suurimpana älypuhelinvalmistajana.
  • Yhtiö nosti maailmanlaajuista bränditietoisuuttaan 81 prosentista 86 prosenttiin; Kiinan ulkopuolella bränditietoisuus kasvoi 64 prosentista 74 prosenttiin.
  • Lippulaivamallien onnistuneet lanseeraukset nostivat Huawein osuutta yli 500 dollarin arvoisten puhelinten kategoriassa peräti 10 prosenttia.
  • Euroopassa Huawei menestyi erityisesti Suomessa, Saksassa, Tanskassa, Italiassa ja Espanjassa niin markkinaosuudella kuin maineella mitattuna. Huawei sijoittui näissä maissa toiseksi ostoharkintaa koskevien puhelinbrändien listauksessa.
  • Laajan online-tuen lisäksi Huaweilla on 1 400 Service Center -pistettä 105 maassa (Suomessa yksi Helsingissä ja yksi Tampereella) ja globaalisti lähes 800 brändättyä liikettä.
  • Suomi oli ensimmäisten Euroopan maiden joukossa yhtiön lanseeratessa viime syyskuussa Mobile Cloud -palvelun älypuhelintensa käyttäjille.
  • Myös muiden mobiili- ja älylaitteiden myynti oli suotuisaa Huaweille; yhtiön tablettitoimitusten määrä kasvoi vuoden aikana 40 prosenttia markkinoiden laskusuhdanteesta huolimatta. Huawei kuuluu myös maailman tablettivalmistajien kolmen suurimman joukkoon.

* Käytetty vuoden 2017 lopun Yhdysvaltojen dollarikurssia

Huawei-yhteyshenkilö – kuluttajaliiketoiminta:
Sofia Lehtimäki, Huawei Technologies Oy, 050 308 2228, sofia.lehtimaki@huawei.com

Tuotelainat:
Maija Hyötyläinen, Republic of Communications, 050 572 9679
Elisa Mikkonen, Republic of Communications, 050 410 2284
prhuawei@republic.fi

Huawei Suomi sosiaalisessa mediassa:
Facebook: https://facebook.com/HuaweiMobileFi
Instagram: https://instagram.com/HuaweiMobileFi
Twitter: https://twitter.com/HuaweiMobileFi

Lisätietoja Huaweista:
Huawei on johtava maailmanlaajuinen informaatio- ja viestintäteknologian (ICT) ratkaisujen tarjoaja, joka palvelee telealan operaattoreita, yrityksiä, kuluttajia ja julkista sektoria. Huawei tekee myös tiivistä yhteistyötä yliopistojen kanssa ympäri maailman. Huawein innovatiivisia ICT-ratkaisuja, -tuotteita ja -palveluita käytetään yli 170 maassa. Vuonna 1987 perustettu Huawei on yksityinen yritys ja täysin työntekijöidensä omistama.

Huawei työllistää maailmanlaajuisesti yli 180 000 henkilöä, ja yrityksen 9 900 Euroopassa olevasta työntekijästä 1 200 työskentelee tutkimuksen ja tuotekehityksen (T&K) parissa. Yrityksellä on 18 T&K-keskusta kahdeksassa Euroopan maassa (Suomi, Belgia, Ranska, Saksa, Irlanti, Italia, Ruotsi ja Iso-Britannia) ja se operoi lukuisia innovaatiokeskuksia yhteistyössä tele- ja ICT-alan partnerien kanssa.