Huawein liikevaihto kasvoi 71,38 miljardiin euroon vuonna 2016 – vuosi oli menestys myös Suomessa

Huawei on tänään julkistanut tuloksensa viime vuodelta. Yhtiön kaikki kolme liiketoimintayksikköä - Carrier, Enterprise ja Consumer - kasvoivat tasaisesti. Yhteensä yhtiön liikevaihto oli 71,38 miljardia euroa (75,1 miljardia dollaria). Kasvua vuoteen 2015 nähden oli 32 %. Nettovoitto oli 5,08 miljardia euroa (5,3 miljardia dollaria), tämä on 0,4 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Huawein investoinnit tutkimus- ja tuotekehitykseen nousivat 10,5 miljardiin euroon (11 miljardia dollaria). Huawei raportoi vahvaa kasvua myös Suomessa.

"Vuonna 2016 Huawei säilytti strategisen fokuksensa ja kasvoi tasaisesti. Uudet digitaaliset aluevaltaukset, digitalisaatio ylipäätään ja älypalvelut luovat valtavasti uusia business-mahdollisuuksia kaikille toimialoille ja pohjustavat siten tietä uudelle kasvulle ICT-sektorilla. Eri toimijoiden digitalisaation tukeminen ja asiakasarvon tuottaminen ovat yksiköidemme kasvustrategian keskiössä", sanoo Eric Xu, Huawein kiertovuorossa oleva toimitusjohtaja.

Huawein Carrier-yksikkö kasvoi 24 %, vuodelle 2016 vahvistettu tulos oli 39,8 miljardia euroa (41,8 miljardia dollaria). Yksikön kasvua tukivat digitalisaation lisäksi pilvi- ja videopalvelut, asioiden internet sekä Carrier-puolen asiakkuuksien tukeminen.

Huawein Enterprise-yksikkö teki tiivistä yhteistyötä yhteistyökumppaneidensa kanssa toimittaen ICT-infrastruktuuriratkaisuja muun muassa rahoitus- ja energia-alan toimijoille sekä julkishallinnolle. Yksikön tulos oli 5,6 miljardia euroa (5,9 miljardia dollaria). Vuotuinen kasvu oli 47 %.

Yhtiön Consumer- eli kuluttajaliiketoimintayksikkö on hyötynyt tuoteinnovaatioista sekä globaalista bränditunnettuuden kasvusta. Huawein kuluttajaliiketoimintayksikkö toimitti 139 miljoonaa älypuhelinta vuonna 2016. Yksikön tulos oli 24,6 miljardia euroa (25,9 miljardia dollaria), kasvua edelliseen vuoteen nähden oli 44 %.

”Huawein vuosi 2016 oli taloudellisesti terve; yhtiön pääomarakenne on tasapainoinen ja vakaa, käteisvarantojen ja riskinsietokyvyn ollessa hyvä. Vuonna 2017 jatkamme tehokkuuden ja toimintojen laadun kehittämistä mahdollistaaksemme tasaisen kasvun”, summaa Huawein talousjohtaja Sabrina Meng.

Huawein vuosikertomuksen tilinpäätöstietojen tarkistamisesta vastasi KPMG. Vuosikertomuksen voi ladata osoitteesta www.huawei.com/en/about-huawei/annual-report/2016. Vuosikertomuksessa mainitut yuanit on muutettu tässä yhteydessä euroiksi 31.12.2016 kurssin mukaan (Euro € 1.00 = CNY7.3076). Kasvuprosentit on laskettu yuaneihin perustuvien lukujen perusteella.

Huawei yli kaksinkertaisti liikevaihtonsa Suomessa

Vuosi 2016 oli merkittävä Huaweille myös Suomessa, jossa se yli kaksinkertaisti liikevaihtonsa. Suomessa Huawein liikevaihto oli 200,7 miljoonaa euroa, nousua 101 % vuoteen 2015 verrattuna. Liikevoitto oli 4,7 miljoonaa euroa kasvaen 560 % edellisvuoteen nähden.

Huaweilla on Suomessa myyntitoimisto sekä kaksi tutkimus- ja tuotekehityskeskusta. Yhtiö työllisti vuoden 2016 loppuun mennessä kaikkiaan 316 henkeä. Henkilömäärää kasvatti erityisesti uuden tutkimus- ja tuotekehitysyksikön avaaminen Tampereelle elokuussa 2016.

Suomessa Huawein tutkimus- ja tuotekehitys keskittyy päätelaitteiden käyttöliittymäsuunnitteluun ja muotoiluun. Helsingin yksikössä keskitytään lisäksi 4G- ja 5G-antennitutkimukseen, simulointiin sekä matkapuhelinten lämpösuunniteluun ja luotettavuuteen. Tampereen yksikkö laajensi tutkimusta kamera- ja kuvantamisalgoritmeihin.

Vuonna 2016 Huawein matkapuhelimien ja muiden kannettavien päätelaitteiden myynti kasvoi Suomessa 103 prosenttia edellisvuodesta. Vuoden viimeisellä neljänneksellä Huawei nousi Suomen eniten myydyimmäksi älypuhelinvalmistajaksi. Huawei piti ykkössijan myös MBB-laitteiden myynnissä.

Vuonna 2016 Huawei sai valmiiksi 4G-laajakaistaverkon rakentamisen Suomen Yhteisverkko Oy:lle, joka on DNA:n ja Telian omistama. Itä- ja Pohjois-Suomen kattavan hankkeen ansiosta erityisesti syrjäseutujen tietoliikenneyhteydet nopeutuivat monikymmenkertaisiksi.

Lisätietoja:

Hennariikka Andersson, viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja, Huawei Technologies Oy, 040 845 8066, hennariikka.andersson@huawei.com

Mika Engblom, johtaja, kuluttajaliiketoiminta, Huawei Technologies Oy, 040 860 4420, mika.engblom@huawei.com

Huawei Suomi sosiaalisessa mediassa:

Kuvat ja tuotelainat:

Maija Hyötyläinen, Republic of Communications, 050 572 9679, maija.hyotylainen@republic.fi

Irina Mikkola, Republic of Communications, 050 362 1432, irina.mikkola@republic.fi

Lisätietoja Huaweista:

Huawei on johtava maailmanlaajuinen informaatio- ja viestintäteknologian (ICT) ratkaisujen tarjoaja, joka palvelee telealan operaattoreita, yrityksiä, kuluttajia ja julkista sektoria. Huawei tekee myös tiivistä yhteistyötä yliopistojen kanssa ympäri maailman. Huawein innovatiivisia ICT-ratkaisuja, -tuotteita ja -palveluita käytetään yli 170 maassa. Vuonna 1987 perustettu Huawei on yksityinen yritys ja täysin työntekijöidensä omistama.

Huawei työllistää maailmanlaajuisesti yli 180 000 henkilöä, ja yrityksen 9 900 Euroopassa olevasta työntekijästä 1 200 työskentelee tutkimuksen ja tuotekehityksen (T&K) parissa. Yrityksellä on 18 T&K-keskusta kahdeksassa Euroopan maassa (Suomi, Belgia, Ranska, Saksa, Irlanti, Italia, Ruotsi ja Iso-Britannia) ja se operoi lukuisia innovaatiokeskuksia yhteistyössä tele- ja ICT-alan partnerien kanssa.