Hyvä testamentti jää elämään – Kansalaisjärjestöjen kampanja haastaa suomalaiset asennemuutokseen

TIEDOTE 19.1.2015

Hyvä testamentti -kampanjalla kannustetaan päättämään jo elinaikana, mitä omaisuudelleen haluaa tehtävän kuolemansa jälkeen. Sivuston lisäksi nyt tammikuussa 2015 alkavalla kampanjalla on oma lakiasiantuntija vastaamassa testamentin tekemistä koskeviin kysymyksiin.

Arvioiden mukaan suomalaisista noin 10 % on tehnyt testamentin. Vuosittain Suomessa tehdään noin 15000 testamenttia. Vastaavasti noin joka viides ruotsalainen on laatinut testamentin.

”Testamentin tekemiseen liittyy paljon myyttejä ja moni kokee, ettei saa asiasta riittävästi tietoa. Hyvä testamentti -kampanjan tavoitteena on tiedon lisääminen sekä asennemuutos”, kertoo kampanjan koordinaattori Pia Tornikoski. Tammikuussa julkaistavalla www.hyvatestamentti.fi- sivustolla voi tutustua testamenttimahdollisuuksiin sekä kampanjassa mukana oleviin kansalaisjärjestöihin. Lisäksi sivustolla vierailija voi kysyä neuvoa kampanjan lakiasiantuntijalta Piia Jeremejeffiltä.

Testamentillaan voi varmistaa itselle tärkeän asian tukemisen

Vain lapsilla ja lähisukulaisilla on lainsäädöllinen mahdollisuus perintöön. Olipa henkilöllä perhettä tai ei, kaikissa tapauksissa ihminen voi itse päättää omaisuutensa jakamisesta tarkemmin testamentilla. Omaisuutensa voi testamentata joko osaksi tai kokonaan jollekin henkilölle tai taholle. Testamentatusta omaisuudestaan voi nauttia aina viime hetkiin saakka, sillä testamentattu omaisuus siirtyy sen saajalle vasta nykyisen omistajan kuoltua.

”Testamenttaus on oman omaisuuden hyödyntämisen aktiivista suunnittelua siinä mielessä, että varojaan voi ohjata sellaisen toiminnan pariin, jonka kokee tärkeäksi. Hyvä testamentti -kampanjassa on mukana 14 yleishyödyllistä yhteisöä, jotka edustavat laajasti erilaisia hyväntekeväisyyskohteita”, toteaa Pia Tornikoski.

Perinnöt ovat tärkeä, joskin toistaiseksi vielä pieni tulonlähde suomalaisten yhteisöjen näkökulmasta. Taloustutkimuksen vuoden 2014 tekemän tutkimuksen mukaan suomalaisista joka kolmas lahjoittaa hyväntekeväisyyteen, mutta vain yksi prosentti kokee testamentin tekemisen järjestön hyväksi mieluisaksi tavaksi tukea yleishyödyllistä toimintaa. Hyvä testamentti -kampanjassa mukana olevat järjestöt uskovat, että tietoa lisäämällä yhä useampi suomalainen haluaisi tehdä testamenttilahjoituksen.

Kampanjassa on mukana Vastuullinen Lahjoittaminen VaLa ry:n jäseniä: Amnesty International, Kirkon Ulkomaanapu, Kuurojen Liitto, Patmos Lähetyssäätiö, Pelastakaa Lapset, Plan Suomi, SEY Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitto, Solidaarisuus, Suomen Lähetyseura, Suomen Merimieskirkko, Suomen Pipliaseura, Suomen Sydänliitto, World Vision ja WWF (Maailman luonnonsäätiö).

Lisätietoja: Pia Tornikoski, Hyvä testamentti -kampanjan koordinaattori, puh. 040 596 3763