Itis rakentaa markkinointikampanjan ramadanin ja id-juhlan ympärille

Itis lähtee ensimmäisenä kauppakeskuksena Suomessa rakentamaan markkinointikampanjan ramadanin ja id-al-fitr -juhlan ympärille. Kampanjan tueksi Itis on taustoittanut muslimien paastonajan ja id-juhlan viettotapoja ravintoloiden ja myymälöiden tarpeisiin sekä tuottanut monikielistä markkinointimateriaalia. Ramandan alkoi 6. kesäkuuta ja id-al-fitr -juhlapäivää vietetään heinäkuun alkupuolella, jolloin Itis järjestää suuren perhetapahtuman kauppakeskuksessa.

‒ Itiksen asiakaskunta edustaa jo nyt sitä, mitä koko pääkaupunkiseutu on kymmenen-viidentoista vuoden kuluttua. Niinpä olemme päättäneet olla edelläkävijä monikulttuurisuuden kaupallisessa hyödyntämisessä. Uudet, laajemmin asiakaskuntamme huomioivat sesongit ovat tervetulleita niin meidän asiakkaillemme kuin liikkeillemmekin, linjaa markkinointipäällikkö Anna Homén.

Itis aloitti monikulttuurisuuden huomioimisen viestimällä keväällä kauppakeskuksen alesta seitsemällä eri kielellä. Kesä-heinäkuussa kauppakeskuksessa toteutetaan markkinointikampanja ramadanin ja id-al-fitr -juhlan ympärillä.

‒Kaupallisessa mielessä id-al-fitr -juhla vastaa muslimeille joulua, ja Itiksessä toimivat liikkeet haluavat palvella myös heitä. Kauppakeskusmarkkinoinnilta on toivottu tähän tukea, kuten konkreettisia ohjeita mm. kampanja-ajankohtaan, valikoimaan ja tuotteiden esillepanoon liittyen, Homén jatkaa.

Ramadan ja id-al-fitr näkyvät vilkkaina kauppapäivinä

Helsingin itäisten kaupunginosien väestöstä 25 prosenttia puhuu äidinkielenään muuta kieltä kuin suomea tai ruotsia. Alueella asuvista uussuomalaisista monet ovat muslimeja. Ramadanin päättymistä juhlistava id-al-fitr -juhla onkin jo useiden vuosien ajan näkynyt Itiksessä vilkkaana kauppapäivänä. Nyt sen mahdollisuuksiin on tartuttu omalla kampanjalla.

Kauppakeskus Itis sai kampanjaan konsultointi- ja suunnitteluapua muslimikuluttajat tuntevalta Qufi Creative -toimistolta. He toteuttivat mm. fokusryhmähaastattelun, joissa kartoitettiin eri-ikäisten arabi- ja somalitaustaisten muslimien ostokäyttäytymistä ja toiveita Itiksen kampanjalle.

‒ Tutkimuksemme vahvisti, että rahaa käytetään etenkin id-al-fitr -juhlaan hyvin runsaasti. Pienten lasten vanhemmat kertoivat käyttävänsä lahjoihin 200–500 euroa perheen koosta riippuen. Teineille puolestaan annetaan rahaa käyttöön noin 20-50 euroa. Ostoksia aletaan tehdä jo 1-2 viikkoa ennen juhlapäivää, Homén kertoo.

Kohdennettua markkinointia yhdessä liikkeiden kanssa

‒Useat Itiksen myymälät ja ravintolat tulevat huomioimaan sekä ramadanin että id-al-fitr -juhlan vähintäänkin henkilöstön määrässä, mutta myös markkinoinnissa ja tuotevalikoimassa. Tuotamme liikkeiden käyttöön mainosmateriaaleja ja huolehdimme näkyvyydestä kauppakeskuksessa. Yhteistyökumppanimme Qufi Creative puolestaan koordinoi tiedonkulkua muslimiyhteisölle mm. kulttuurikeskusten kautta. Mediamainontaa teemme verkossa, lähinnä some-kanavissa, Homén kuvailee.

Itiksen Ivana Helsinki on yksi kampanjaan osallistuvista liikkeistä.

‒ Hienoa saada olla mukana tässä Itiksen kampanjassa. Ivana Helsingin mekot naisellisilla kuoseilla ovat saavuttaneet suurta suosiota ympäri maailmaa eri kulttuureista tulevien asiakkaiden keskuudessa. Mekkojamme myydään mm. Dubaissa, Kuwaitissa ja Saudi-Arabiassa. Pitkät mekkomme sopivat täydellisesti niin nuorille kuin aikuisille musliminaisille, sanoo Pirjo Suhonen.

Myös ravintola Namaskaarin ravintoloitsija Tariq Sheikh iloitsee kampanjasta.

‒On todella hienoa, että Itis uskaltaa olla edelläkävijä. Itiksen Namaskaarissa kaikki liha-annokset ovat halal-lihaa ja uskon id-al-fitr -juhlan olevan yksi vuoden parhaista myyntipäivistämme.

Perhejuhla Itiksessä

Id-al-fitr -juhla ajoittuu todennäköisesti 6. tai 7.7. eli uuden kuun aikaan. Tuolloin Itiksessä järjestetään perhetapahtuma, jonka ohjelmaan kuuluu mm. hennatatuointeja, kasvomaalausta ja pomppulinna. Kalligrafia-pisteestä saa nimensä postikortille arabiaksi kirjoitettuna.

Jos jokin muslimeihin tai islamiin liittyvä asia askarruttaa, kysymykseen on mahdollista saada vastaus ”Kysy muslimilta mitä vaan” -pisteessä, jonka ajatuksena on edistää vuoropuhelua ihmisten välillä. Ramandan ja id-juhlan ottaminen osaksi kauppakeskuksen sesonkiajattelua uskotaan lisäävän myös muiden asiakkaiden tietoisuutta muslimikulttuurista.

‒Tiedämme muslimiasiakkaittemme iloitsevan siitä, että Itis huomioi heidän tärkeän juhlakautensa. Lisäksi uskomme, että onnistumme houkuttelemaan Itikseen uusia asiakkaita, jotka arvostavat kampanjaamme kannanottona suvaitsevaisuuden puolesta, Anna Homén summaa.

Ramandan ja id-al-fitr -juhla

• ramadanin eli paastokuukauden aikana syöminen on sallittua ainoastaan myöhään illalla, osa odottaa auringon laskuun. Ruokaan ja kattaukseen panostetaan päivän ainoalla aterialla selkeästi normaalia enemmän. Etenkin halal-lihaa sekä tuoreita vihanneksia ja hedelmiä, eritoten taateleita hankitaan runsaasti.
  • ramadanin päättävä id-al-fitr on perhejuhla, jota vietetään heinäkuun alussa, todennäköisesti 6. tai 7.7. uuden kuun aikaan.
  • id-juhlaa vietetään kodin ulkopuolella mm. ravintoloissa ruokaillen. Perheet hankkivat juhlavaatteita, sillä juhlaan halutaan pukeutua. Lapsille annetaan leluja ja nuorille lahjoja.
  • Itis osallistuu juhlaan koko perheen tapahtumalla, johon ovat kaikki tervetulleita.

Lisätietoja:
Anna Homén, markkinointipäällikkö, Kauppakeskus Itis, puh. 050 403 4220, anna.homen@wereldhave.com

Kauppakeskus Itis
Itis on Suomen suurin kauppakeskus, jossa on lähes 120 myymälää, yli 50 palvelua ja kymmeniä ravintoloita sekä kahviloita. Itis on viimeisten kolmen vuoden aikana uudistettu täysin ja uudessa Itiksessä asioi vuosittain lähes 17 miljoonaa asiakasta. Itiksessä on panostettu eritoten lapsiperheiden viihtymiseen avaamalla 300 neliömetrin kokoinen sisäleikkipuisto Leikkiasema sekä esittelemällä Riehuli, Itiksen maskotti, joka tanssittaa lapsia Riehuli-discossa aina lauantaisin. Kauppakeskus Itiksen omistaa hollantilainen kiinteistösijoitusyhtiö Wereldhave N.V.

Qufi Creative
Helsingissä ja Lontoossa toimiva luova toimisto Qufi Creative rakentaa vankempaa yhteyttä eurooppalaisten yritysten ja muslimikuluttajien välille tarjoamalla yrityksille brändäysapua. http://www.quficreative.com/