Jättivertailu: Suomi pesee Ruotsin lentojen täsmällisyydessä, mutta Baltiassa pysytään aikataulussa vieläkin paremmin

• Lentokorvausyhtiö AirHelp on tehnyt maakohtaisen vertailun lentojen myöhästelystä ja peruutuksista EU-maissa, Norjassa ja Sveitsissä.

• Suomi sijoittuu 28 maan vertailussa hienosti sijalle 8.

• Tilastoinnin kärjessä ovat Latvia ja Liettua, kun taas Portugali on suhteellisesti pahin myöhästelijä.

• Lukumäärällisesti eniten häiriintyneitä lentoja tänä vuonna on ollut Saksassa.

Suomi on tänä vuonna ollut Pohjoismaiden toiseksi täsmällisin lentomaa Norjan jälkeen, käy ilmi lentokorvausyhtiö AirHelpin maakohtaisesta vertailusta. Suomesta syyskuun loppuun mennessä lähteneistä noin 82 000 lennosta alle 22 prosenttia peruttiin tai myöhästyi aikataulusta. Parempaan tulokseen ylsivät vain Latvia, Liettua, Luxemburg, Norja, Slovakia, Bulgaria ja Romania (ks. taulukko alla).

Suomen joutuvat myöntämään paremmakseen mm. Ruotsi ja Tanska. Ruotsissa aikatauluongelmia kokee lähes joka neljäs lento, ja Tanskan vastaava luku lähentelee 23:a prosenttia. Myös korvausvelka, joka aiheutuu lentojen myöhästymisistä ja peruuntumisista, on Ruotsissa ja Tanskassa huomattavasti suurempi kuin Suomessa. Suomessa tämän vuoden korvausvelka on toistaiseksi hieman yli 43,6 miljoonaa euroa, kun esimerkiksi Tanskassa se on paisunut yli 124 miljoonaan euroon. Norja pitää korvausvelkatilastossa Pohjoismaiden kärkipaikkaa, mutta se johtuu siitä, että Norjasta myös lennetään huomattavasti eniten Pohjoismaissa.

Korvausvelalla tarkoitetaan laskennallista arvoa, joka saadaan, kun lasketaan yhteen kaikki vakiokorvaukset, joita matkustajat ovat EU:n EC 261 -asetuksen nojalla oikeutettuja saamaan lentoyhtiöltä. Korvausvelvoitteen alaiseksi saatetaan luokitella esimerkiksi perutut tai yli kolmella tunnilla myöhästyneet lennot silloin, kun myöhästymisen ei katsota johtuvan huonon sään kaltaisesta poikkeusolosuhteesta, vaan lentoyhtiön toiminnasta.

Baltian maat parhaita täsmällisyydessä

Suhteellisessa vertailussa erottuvat edukseen Latvia ja Liettua. Latviassa vain noin 12,3 prosenttia ja Liettuassa 13,8 prosenttia lennoista on kärsinyt aikatauluongelmista. Analysoiduista maista heikoimmin on suoriutunut Portugali, jossa yli kolmasosa kaikista lennoista on myöhästynyt tai peruttu kokonaan.

Korvausvelka on kasvanut suurimmaksi Saksassa ja Iso-Britanniassa, joista myös lennetään eniten. Vertailu osoittaa, että vuoden kolmella ensimmäisellä neljänneksellä matkustajat ovat olleet oikeutettuja yhteensä jopa yli 820 miljoonan euron korvauksiin Saksassa. Summa on yli 500 miljoonaa euroa enemmän kuin samaan aikaan viime vuonna, mikä selittyy peruttujen lentojen lukumäärän räjähdysmäisellä kasvulla. Niitä on ollut tänä vuonna yli kaksi kertaa enemmän kuin viime vuoden vastaavalla ajanjaksolla.

Tänä vuonna saksalaisilla lentokentillä on vallinnut ennennäkemätön kaaos. Ryanair on perunut valtavan määrän lentoja henkilökuntansa lakkoilun takia, minkä lisäksi Air Berlinin konkurssi on vaikuttanut lentomatkailuun Saksassa korostuneena palvelutarpeena. Tämä selittää sen, että nimenomaan Saksa on korvausvelkatilastoinnin kärkipaikalla”, analysoi AirHelpin Suomen-maajohtaja Aleksi Seppo.

Lentomatkustajan oikeudet EC 261 -asetuksen mukaisesti:

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 261/2004 (engl. lyhenne EC 261) perusteella lentoyhtiö saattaa olla velvoitettu maksamaan matkustajalle enintään 600 euron vakiokorvauksen. Korvausvelvoite astuu voimaan, jos lento on lentoyhtiön toiminnan takia myöhässä yli kolme tuntia, jos sen peruuntuminen aiheuttaa yli kahden tunnin myöhästymisen kohteeseen tai jos matkustajaa ei ylibuukkauksen takia päästetä lennolle ja saapuminen lopulliseen kohteeseen myöhästyy yli kolme tuntia.

Lentoyhtiön korvausvelvoitteen kuitenkin katsotaan raukeavan, jos häiriön syynä ovat poikkeusolosuhteet. Näihin luetaan esimerkiksi huonot sääolosuhteet tai terveyteen liittyvät hätätilanteet. Jotta EC 261 on sovellettavissa, lähtölentokentän täytyy olla EU-alueella, tai kyseessä olevan lentoyhtiön täytyy olla perustettu EU-alueella. Korvausvelvoite on voimassa kolme vuotta lennon jälkeen.

Maakohtaisen analyysin tulokset:

Liettua 15.300 1.940 170 13,79 3.551.000
Slovenia 7.900 2.560 100 33,67 2.172.000
Slovakia 5.200 960 50 19,42 1.375.000

Taulukko 1: Myöhästyneet ja perutut lennot EU:ssa ja Sveitsissä (01.01.2018-22.09.2018)

*Myöhässä vähintään 15 minuuttia

** Myöhästyneiden ja peruttujen lentojen yhteismäärä

*** Arvioitu korvausvelka, joka perustuu lentojen keskimääräiseen täyttöasteeseen

Tsekin tasavalta jäi pois vertailuista

Lisätiedot:

Aleksi Seppo

Maajohtaja, AirHelp

aleksi.seppo@airhelp.com

Mediamateriaalit:

Ville Heinonen

Republic of Communications

ville.heinonen@republic.fi

+358 50 413 7118

AirHelp on maailman johtava lentomatkustajia korvausasioissa auttava yritys, joka tukee matkustajia näiden hakiessa korvauksia myöhästyneistä, perutuista ja ylivaratuista lennoista kansainvälisten asetusten mukaisesti. Yritys perustettiin vuonna 2013 ja siitä lähtien se on auttanut yli 7:ää miljoonaa matkailijaa. AirHelp-hakemusten avulla matkustajat ovat saaneet korvauksia lähes 800 miljoonan euron edestä.

AirHelpin palvelu on käytössä 30 maassa ja 16 kielellä. Suomessa ja suomeksi palvelu on ollut saatavilla vuodesta 2014. Tällä hetkellä AirHelpillä on maailmanlaajuisesti töissä noin 550 työntekijää. Kattavasti lisää tietoa matkustajan oikeuksista saa AirHelpin verkkosivuilta: https://www.airhelp.com/fi/tunne-oikeutesi/