Joulun odotetuin pelikonsoliuutuus vie aikamatkalle vuoteen 1994: PlayStation Classic on varma lahjavalinta nostalgiannälkäisille

PlayStation Classic -pelikonsolin myynti alkaa tänään 3.12. – päivälleen 24 vuotta alkuperäisen PlayStation-konsolin julkaisun jälkeen. Ikonista harmaata ulkoasua tarkkaan jäljittelevä PlayStation Classic sisältää 2 peliohjainta ja 20 esiasennettua peliä, mukaan lukien Tekken 3, Final Fantasy VII ja Grand Theft Auto. Pelimaailman reaaliaikaisella 3D-grafiikalla mullistanut ensimmäinen PlayStation herää nyt uudelleen henkiin minikokoisen retropelikonsolin myötä.

Tänä jouluna pelaajat pääsevät 1990-luvun tunnelmaan PlayStation Classicin parissa. Retrotyylinen pelikonsoli kunnioittaa ensimmäisen PlayStationin yksityiskohtia pikkutarkasti. Värityksen, logon ja painikkeiden sijoittelua myöten viimeistelty konsoli on kuitenkin suunniteltu huomattavasti kompaktimpaan kokoon – minikokoinen PlayStation Classic on alkuperäistä pelikonsolia 45 prosenttia pienempi.

PlayStation Classic on pelivalmis kokonaisuus, joka sisältää 20 esiasennettua peliä. Monipuoliseen valikoimaan lukeutuu klassikkopelejä aina tasoloikasta tappelupeleihin ja kilparadalla kaahailuun. Mukana ovat muun muassa Final Fantasy VII, Grand Theft Auto, Oddworld: Abe’s Oddysee, Rayman, Jumping Flash!, ja Wild Arms. Pakettiin sisältyy myös kaksi ohjainta, jolloin taitojaan voi testata toista pelaajaa vastaan peleissä, kuten Tekken 3, R4 RIDGE RACER TYPE 4 ja Destruction Derby. Lisäksi konsolin mukana toimitetaan HDMI-kaapeli televisioon ja muihin ulkoisiin näyttöihin kytkemistä varten sekä USB-kaapeli, jolla laite liitetään verkkovirtalähteeseen. Virtalähteenä voi käyttää sekä taulutelevision USB-porttia että tavallista älypuhelimen USB-muuntajaa.

Vuosi 1994 oli pelien, pop-kulttuurin ja politiikan merkkitapahtumien vuosi

PlayStation Classic on joulun alla monen varttuneemman pelaajan toivelistalla, mutta se kutsuu myös nuoremmat pelaajat elämään PlayStationin alkutaipaletta uudestaan. Alkuperäinen PlayStation on merkittävä osa modernin konsolipelaamiseen tarinaa, ja se on ollut monille ensimmäinen kosketus pelimaailmaan. Toimialan aikoinaan mullistanut PlayStation toi mukanaan uusia ominaisuuksia, kuten reaaliaikaisen 3D-grafiikan ja CD-ROM-aseman.

PlayStation Classicin julkaisun siivittämänä pelaajat palaavat nostalgisten pelisessioiden äärelle ja vuoden 1994 merkittäviin tapahtumiin:

• tammikuu                Suomen ensimmäisten suorien presidentinvaalien ensimmäinen kierros
  • helmikuu                 Lillehammerin olympialaiset
  • maaliskuu               Justin Bieber syntyy
  • huhtikuu                  Nelson Mandela voittaa Etelä-Afrikan presidentinvaalit
  • toukokuu                 Britannian ja Ranskan välisen kanaalin tunneli avataan
  • kesäkuu                  Aku Ankka -hahmo täyttää 60 vuotta
  • heinäkuu                 Amazon.com perustetaan
  • elokuu                     The Rolling Stones aloittaa Voodoo Lounge -maailmankiertueen
  • syyskuu                   Frendit-televisiosarjan ensimmäinen jakso esitetään
  • lokakuu                   Jordan ja Israel solmivat rauhan
  • marraskuu               Michael Schumacherille ensimmäinen F1-maailmanmestaruus
  • joulukuu                   PlayStation julkaistaan Japanissa ensimmäisen kerran 3.12.

PlayStation Classic on saatavilla paikallisilta jälleenmyyjiltä 3.12.2018. Lisätiedot: PlayStation.com ja PlayStation Blog

Tuotelainat ja materiaalipyynnöt:

Panu Alanko

Republic of Communications

panu.alanko@republic.fi

+358 50 414 2001

Tietoa Sony Interactive Entertainmentista

Sony Interactive Entertainment (SIE) on interaktiivisen ja digitaalisen viihteen globaali markkinajohtaja, joka vastaa PlayStation®-brändistä ja -tuoteperheestä ja niihin liittyvistä palveluista. PlayStation on tarjonnut innovatiivisia tuotteita ja palveluita siitä asti, kun ensimmäinen PlayStation julkaistiin Japanissa vuonna 1994. PlayStation-tuote- ja -palveluvalikoimaan kuuluvat esimerkiksi seuraavat tuotteet ja palvelut: PlayStation®4, PlayStation®VR, PlayStation®Vita, PlayStation®3, PlayStation™Store, PlayStation®Plus, PlayStation™Video, PlayStation™Music, PlayStation™Now, PlayStation™Vue sekä SIE Worldwide Studiosin korkealaatuiset PlayStation-ohjelmistonimikkeet. SIE on täysin Sony Corporationin omistama tytäryhtiö, jonka pääkonttori on San Mateossa Kaliforniassa. Yhtiö toimii maailmanlaajuisesti, ja sillä on konttorit muun muassa Kaliforniassa, Lontoossa ja Tokiossa.

PlayStation ja △○×□ ovat Sony Interactive Entertainment Inc:in rekisteröityjä tavaramerkkejä. SONY on Sony Corporationin tavaramerkki. Termit HDMI ja HDMI High-Definition Multimedia Interface sekä HDMI-logo ovat HDMI Licensing Administrator Inc:n rekisteröityjä tavaramerkkejä Yhdysvalloissa ja muissa maissa. Kaikki muut tavaramerkit ovat omistajiensa omaisuutta.