Kansainvälinen Turkey from 1 000 feet -valokuvanäyttely lumoaa Helsingissä kesäkuussa

Maailman suurkaupungeissa kiertänyt valokuvanäyttely ”Turkey from 1 000 feet – Turkki 1 000 jalan korkeudesta” saapuu Suomeen. Valokuvaaja Alp Alperin kokoaman näyttelyn pääosassa ovat Turkin ikoniset maisemat ilmasta kuvattuna. Ennen Helsinkiä Alperin teoksia on ihasteltu muun muassa Berliinissä, Lontoossa, Pariisissa, Pekingissä, São Paulossa ja New Yorkissa. Turkin matkailutoimiston ja Turkin suurlähetystön tarjoama näyttely on esillä 3.–12.2016 Sanomatalossa. Näyttely on maksuton ja avoin yleisölle.

Turkey from 1 000 feet -näyttelyä varten toteutettu valokuvausprojekti kesti yhteensä 5 vuotta, jonka aikana Alp Alper tiimeineen taltioi yli 2 000 kuvaa eri puolilta Turkkia. Vuosien aikana Alperin apuna toimi yhteensä yli 50 vapaaehtoista, minkä lisäksi hän konsultoi arkeologeja ja historioitsijoita taustoittaakseen kuvaamiaan maisemiaan. Joillakin alueilla historiallisesti arvokkaita rakennuksia, kuten kirkkoja, saatettiin käyttää jopa karjasuojina. Teoksillaan hän haluaakin muistuttaa ihmisiä kulttuuriperimän suojelusta.

”Toivon, että Turkin sekä valokuvauksen ystävät voivat ammentaa inspiraatiota kuvista. Toivon myös, että kuvat kannustavat ihmisiä suojelemaan ympäröivää luonnonkauneutta, joka on meidän kaikkien yhteistä kulttuuriperintöä”, kertoo Alp Alper.

Turkki lintuperspektiivistä käsin

Turkey from 1 000 feet -näyttelyn kuvaaminen alkoi Anatolian alueella, jossa kameralle taltioitui muun muassa Kappadokian jylhiä maisemia. Näyttely sisältää kuvia myös esimerkiksi Istanbulista sekä Egeanmeren ja Mustanmeren rannoilta.

”Turkin maisemat ovat niin maasta kuin ilmasta käsin tarkasteltuna hyvin mosaiikkimaisia. Kuvausten aikana käytimme erilaisia tapoja lähestyä kohteita – auringonnousun aikaan saatoimme kuvata kuumailmapallon kyydistä, toisinaan taas korkealta kukkulalta tai varjoliidokista käsin. Välillä hyppäsimme ultrakevyen lentokoneen tai helikopterin kyytiin”, toteaa Alp Alper kertoessaan tiiminsä työskentelystä kuvausprojektin aikana.

”Rakastuimme kuvausten aikana maahamme uudestaan kokiessamme Turkin vuoret, meret ja alavat maat korkealta kuin lintu – tuuli kasvoillamme ja sydämissämme”, Alper jatkaa.

Turkin Ankarasta lähtöisin oleva Alp Alper (s. 1965) on harrastanut valokuvausta lapsesta asti. Hänen Turkey from 1 000 feet -näyttelynsä juuret juontavat vuoteen 1999, jolloin Turkkia vavisutti raju maanjäristys. Alper sai tästä inspiraation ikuistaa Turkin monipuolisia luontokohteita ja historiallisia maisemia valokuviksi. Alun perin Turkish Airlines -lentoyhtiössä työskennellyt Alper on kuvaamisen ohella tehnyt töitä myös National Geographicille. Valokuvausprojektien lisäksi hän on tuottanut kaksi Turkki-aiheista dokumenttia sekä julkaissut kolme valokuvakirjaa: Turkey from 1 000 feet, Dreamscape Turkey ja 4 Seasons Istanbul

Turkey from 1 000 feet -näyttely avoinna 3.–12.6.2016 Sanomatalossa, Töölönlahdenkatu 2, Helsinki. Kaikille avoin yleisönäyttely on maksuton.

Lisätietoja:

Maija Hyötyläinen, Republic of Communications, 050 572 9679, maija.hyotylainen@republic.fi

Turkin valtion kulttuuri- ja matkailutoimisto, Mikonkatu 6 C 18, 00100 Helsinki, info@tourismturkey.fi. Facebook: www.facebook.com/turkki.fi. Instagram & Twitter: @turkki_fi