Kansalaisjärjestöjen testamenttikampanjalle lentävä lähtö – tietoa haetaan aktiivisesti

Tammikuussa 2015 alkaneen Hyvä testamentti -kampanjan kotisivut kiinnostavat. Sivusto on kerännyt kolmen ensimmäisen viikon aikana lähes 8 000 kävijää. Lisäksi kampanjan lakiasiantuntija Piia Jeremejeff on vastaanottanut sivuston kautta keskimäärin 1–3 yhteydenottoa päivittäin testamenttaamiseen ja testamenttilahjoittamiseen liittyen.

”Hyvä testamentti -kampanjan tavoitteena on asennemuutos ja etenkin se, että ihmiset heräävät ajattelemaan, mitä omaisuudelleen haluaa tapahtuvan kuolemansa jälkeen. Kampanja on vielä alkuvaiheessa, mutta ensimmäisten viikkojen huomattava kävijämäärä on osoittanut, että testamenttilahjoitusasiat kiinnostavat”, kertoo kampanjan koordinaattori Pia Tornikoski.

Viime aikoina testamenttilahjoituksia koskevat uutiset ovat käsitelleet testamenttiväärennöksiä ja riitauttamisia. ”Hyvä testamentti -sivustolla testamenttilahjoittamista on käsitelty monipuolisesti. Lisäksi lakiasiantuntijaltamme voi kysyä koska tahansa tarkemmin testamenttaamisesta, sillä palvelu on jatkuvaa”, toteaa Tornikoski. Testamentin tekeminen ei ole vaikeaa, joskin sen tekeminen on tärkeää, sillä se on ainoa keino osoittaa varallisuutensa jakamisesta oman tahdon mukaan. Hyvä testamentti -kampanjasivustolla on esitelty eri kansalaisjärjestöjä, jotka ovat kertoneet, mitä testamenttilahjoitus tarkoittaa heidän toimintansa kannalta. ”Kampanjan ensisijainen tavoite on ollut keskustelun avaaminen. Ihmiset ovat jo kuitenkin heränneet ja tietojemme mukaan muutama kampanjassa mukana oleva järjestö on jo saanut testamenttilahjoituksen”, lisää Pia Tornikoski.

Hyvä testamentti -kampanjassa mukana olevat 14 yleishyödyllistä yhteisöä edustavat laajasti erilaisia hyväntekeväisyyskohteita: Amnesty International, Kirkon Ulkomaanapu, Kuurojen Liitto, Patmos Lähetyssäätiö, Pelastakaa Lapset, Plan Suomi, SEY Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitto, Solidaarisuus, Suomen Lähetysseura, Suomen Merimieskirkko, Suomen Pipliaseura, Suomen Sydänliitto, World Vision ja WWF (Maailman luonnonsäätiö). Järjestöt ovat Vastuullinen Lahjoittaminen VaLa ry:n jäseniä.

Hyvä testamentti -kampanjan sivut löytyvät osoitteesta www.hyvatestamentti.fi.

Lisätietoja: Pia Tornikoski, Hyvä testamentti -kampanjan koordinaattori, puh. 040 596 3763