Kasvupyrähdystä tavoitteleville VR/AR-tiimeille suunnatulta kiihdyttämöltä uusi hakukierros

Mobiilipeliyhtiö gumi Inc. ja Nordisk Film hakevat helmikuun ajan pohjoismaisia VR- ja AR-teknologiaan erikoistuneita kasvuyrityksiä yhteiseen Nordic VR Startups -kiihdyttämöohjelmaansa. Ensimmäisellä kaudella NVS siivitti kuutta yritystä tehostamaan bisnestään ja laajentamaan verkostojaan maailmanlaajuisiksi.

Nordic VR Startupsin uuden kierroksen hakuaika kestää läpi helmikuun 2018. Ohjelma on tarkoitettu startup-yrityksille, jotka keskittyvät virtuaalista ja lisättyä todellisuutta hyödyntävien sovelluksien ja pelien kehittämiseen. Ohjelman toinen kausi alkaa varsinaisesti toukokuussa. Haku tapahtuu ohjelman sivujen kautta osoitteessa http://www.nordicvrstartups.com.

”On ollut hienoa seurata, kuinka Nordic VR Startupsin ensimmäinen kierroksen yritykset kehittyivät ohjelman eri vaiheissa. VR- ja AR-markkina kasvaa vauhdilla. Mukanamme olleilla yrityksillä on realistinen tilaisuus kasvaa jopa markkinoita nopeammin lähitulevaisuudessa. Etsimme uutta kautta varten edelleen pohjoismaisia tiimejä, joita ajaa aito halu kasvaa globaaleiksi ja joilla on kehitteillä skaalattavia virtuaalitodellisuutta tai lisättyä todellisuutta hyödyntäviä tuotteita ja palveluja”, sanoo NVS:n johtajiin lukeutuva Harri Manninen.

”Virtuaali- ja lisätty todellisuus työntyvät kaikille toimialoille. Erityisesti peliyhtiöt ovat olleet edelläkävijöitä uuden teknologian kehittämisessä. Kiinnostavaa on, että asymmetristen moninpelien kehittäminen on ollut NVS-yrityksille yksi tapa lyödä läpi. Myös me olemme saaneet laaja-alaista näkemystä VR-pelien kehittämisestä, sanoo Suman Rath Nordisk Filmiltä.

Nordic VR Startups sijoittaa ohjelmaan valittuihin yrityksiin jopa 100 000 euroa. Tämän lisäksi tiimit saavat käyttöönsä ilmaisen toimistotilan, globaalin mentoriverkoston sekä päivittäistä tukea tuotteen ja yrityksen kehittämiseen. Ohjelma kestää kuusi kuukautta, ja se huipentuu Slushissa järjestettävään demopäivään.

Toimialan mentorien ja kokeneiden alumnien neuvoista vaarin

Nordic VR Startupsin ensimmäinen kausi käynnistyi viime heinäkuussa kuuden yrityksen voimalla. Niiden joukossa olivat HipFire Games Helsingistä ja Evocat Games Kajaanista. HipFire vaihtoi ohjelman aikana kehityssuuntansa kokonaan, ja Evocat Games vahvisti asemaansa yhtenä Suomen johtavana suomalaisena VR-pelistudiona.

Perustaja ja päägraafikko Teemu Palomäki Evocat Gamesista tiivistää heidän kokemuksensa: ”Ohjelmasta oli meille suuri hyöty. Ymmärryksemme bisneksestä kasvoi valtavasti ja saimme apua seuraavan askeleen ottamisessa. Suosittelen ohjelmaa lämpimästi kasvua hakeville VR/AR-kehittäjälle.”

HipFiren toimitusjohtaja ja osakas Antti Sartanen jakaa Palomäen näkemyksen: “Mielestäni Nordic VR Startupsilla on ollut valtava vaikutus siihen, että olemme nyt tässä asemassa. Ilman NVS:n investointia hakisimme todennäköisesti edelleen enkelisijoittajia. Ohjelman kautta saamamme kontaktit olivat täysosumia ja uskon, että nykyinen verkostomme tarjoaa mahdollisuudet edessä siintävälle laajentumiselle.”

Nordic VR Startups julkistettiin maaliskuussa 2017. Ensimmäiset kuusi valittua yritystä olivat Immersal (AR-tietoviihdealusta), Pikseli (VR arcade), Catland, Evocat Games ja HipFire Games (VR-pelikehittäjiä), sekä Adverty (VR/AR-pohjaisia mainontaratkaisuja).

Haastattelut ja lisätiedot:

Maija Hyötyläinen, Republic of Communications, 050 572 9679, maija.hyotylainen@republic.fi

Lisätietoja gumi Incistä

gumi Inc. on vuonna 2007 perustettu, Tokion pörssissä listattu globaali mobiilipelien julkaisija ja kehittäjä, jolla on toimintaa Ranskassa, Koreassa, Singaporessa, Taiwanissa ja Yhdysvalloissa. Yritys tunnetaan muun muassa huippusuosituista roolipeleistä kuten Brave Frontierin ja Phantom of the Kill. gumilla on meneillään useita eri julkaisu- ja kehitysalustoja hyödyntäviä projekteja tavoitteenaan muuttaa maailmaa innovatiivisten viihdetuotteidensa ja -palvelujensa avulla. Lisätietoja yhtiöstä on saatavilla www.gu3.co.jp/en/.

Lisätietoja Nordisk Filmistä

Vuonna 1906 perustettu Nordisk Film on pohjoismaiden johtava tuotanto- ja jakeluyhtiö, se operoi myös Tanskan ja Norjan suurimpia elokuvateatteriketjuja. Nordisk Film on mukana digitaalisessa busineksessä lahjakorttiensa, lippupalvelujensa, tietokonepelien kehittämisen sekä eSportsin tukemisen kautta. Se myös toimii PlayStationin jakelijana Pohjoismaissa ja Baltiassa. Nordisk Film on osa Egmont-yhtymää, joka on Tanskan suurin mediayhtymä. Egmont työllistää 6200 henkilöä ja sillä on toimintaa 30 maassa. Egmontiin kuuluu yli 700 lehteä julkaiseva Egmont Publishing, TV2 Norjassa ja useita kirjankustantamoja. Egmontin liikevaihto on 1,6 miljardia euroa ja se lahjoittaa vuosittain yli 13 miljoonaa euroa lasten ja nuorten hyvinvointiin. Lisätietoja yrityksestä voi lukea http://www.nordiskfilm.com