Kaupan alan investoinnit kasvussa alkuvuonna – Itikseen kymmenen uutta liikettä

Kauppakeskus Itis solmi tammi-maaliskuussa ennätykselliset kymmenen uutta vuokrasopimusta. Kevään ja kesän aikana Itikseen avautuu niin uusia myymälöitä, kahviloita kuin ravintoloitakin. Myös Itiksen kävijä- ja myyntiluvut ovat edelleen kasvussa.

Vuosi 2016 on alkanut kauppakeskus Itiksen osalta lupaavasti, kun ensimmäisen kvartaalin aikana on solmittu kymmenen uutta vuokrasopimusta. Wereldhave Finlandin toimitusjohtaja Jaakko Ristola näkee selkeän muutoksen markkinoilla. Hän iloitsee siitä, että ketjut ja yrittäjät uskaltavat investoida kasvuun ja laajenemiseen.

‒ Itikseen avautuu mm. useita uusia ravintoloita ja kahviloita, kuten kakkubuffetistaan tunnettu Kakkugalleria, kahvilaketju Espresso House, intialaista ruokaa tarjoava Namaskaar, texmex ravintola Pancho Villa ja laadukas, urbaani hampurilaisravintola Lucky Bastard, Jaakko Ristola summaa.

Starbucksin kanssa vuokrasopimus solmittiin jo viime vuoden puolella ja kahvila avaa ovensa kevään aikana. Kahvila- ja ravintolatarjonnan monipuolistumisen ohella Itikseen avautuu uusia myymälöitä.

– Voglia ja Ivana Helsinki ovat erinomainen lisä naisten vaate- ja asustetarjontaamme. ”Paluumuuttaja” Cybershopia puolestaan on kaivattu Itikseen asiakaspalautteissa jo pitkään. Muut uudet liikkeet ovat eläinkauppa Musti ja Mirri sekä Auto-Aritan ja Santanderin uniikki pop-up autokauppa, Ristola toteaa.

Nykyisistä liikkeistä Halonen tekee Itiksessä mittavan remontin, jossa kolmikerroksinen myymälä uudistetaan täysin Halosen uuden konseptin mukaiseksi.

Kauppojen aukioloaikojen vapautuminen näkyy kävijämäärissä

Vuonna 2015 Itiksen kävijämäärä kasvoi 3,6 prosenttia ja liikkeiden yhteenlaskettu myynti 5,4 prosenttia vuoteen 2014 verrattuna. Ristolan mukaan kasvu jatkuu edelleen.

– Tammi-helmikuussa kävijämäärä kasvoi 3,5 prosenttia edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna ja myynti 1,6 prosenttia. Maaliskuun luvut eivät ole vertailukelpoisia johtuen pääsiäisen ja Stockmannin Hullujen Päivien ajankohdista, mistä syystä maalis- ja huhtikuuta tarkastellaan kokonaisuutena.

Kauppojen aukioloaikojen vapautumisella on myös ollut osuutensa Itiksen kävijä- ja myyntikehityksessä.

– Nyt kun kuluttajat tietävät, että kaupat saavat olla pyhinä auki, niin kyllä se näkyy heidän käytöksessään. Loppiaisena meillä oli 17 prosenttia enemmän kävijöitä kuin vuonna 2015, jolloin aukiolo oli luvanvaraista. Pääsiäisviikon kävijämäärä oli 24 prosenttia suurempi kuin edellisvuoden pääsiäisviikko. Pääsiäispyhinä Itiksessä kävi yhteensä reilut 88 000 asiakasta. Meillä on myös kovat odotukset helatorstain ja äitienpäivän osalta, sillä Itiksessä on tuolloin suuri kauppakeskusale, Ristola kertoo.

Lisätietoja:
Jaakko Ristola, toimitusjohtaja, Wereldhave Finland Oy
puh. 040 820 1422 / jaakko.ristola@wereldhave.com

Kauppakeskus Itis
Itis on Suomen suurin kauppakeskus, jossa on lähes 120 myymälää, yli 50 palvelua ja kymmeniä ravintoloita sekä kahviloita. Itis on viimeisten kolmen vuoden aikana uudistettu täysin ja uudessa Itiksessä asioi vuosittain lähes 17 miljoonaa asiakasta. Kauppakeskus Itiksen omistaa hollantilainen kiinteistösijoitusyhtiö Wereldhave N.V. Uudistunut Itis voitti vuonna 2015 NSCS:n Suomen Paras Kauppakeskus-kilpailun. http://www.itis.fi