Kauppakeskus Itiksen asiakasbarometri ja kauppiaskysely kertovat - Ystävänpäivänä herkutellaan raakasuklaalla ja muistetaan lemmikkiä

Itiksen tammikuun kauppiaskysely ja asiakasbarometri tutkivat ystävänpäivän vaikutusta kauppaan. Asiakasbarometri selvitti, aikovatko Itiksen asiakkaat ostaa ystävänpäivälahjoja ja kauppiaskysely kartoitti, minkä ystävänpäivälahjojen odotetaan nousevan asiakkaiden suosikeiksi. Jopa 71 prosenttia asiakkaista ilmoitti aikovansa hankkia ystävänpäivälahjan, ja myymälöissä enteillään raakasuklaan rynnistävän lahjalistan kärkeen. Myös lemmikkejä muistetaan ystävänpäivälahjoilla.

Kauppakeskus Itiksen kauppiaat uskovat varsin perinteisten lahjojen pitävän pintansa tänäkin ystävänpäivänä. Kukkien, korujen, alusasujen ja valmiiden kosmetiikkapakkausten suosio korostui kyselyssä, johon vastasi 48 liikettä. Lisäksi selfiekepit ja mobiililaitteiden kuoret keräsivät mainintoja. Liikkeiden arvion mukaan yleisimmin ostetaan ystävänpäivälahjoja, joiden hinta on 10–20 euroa. Koru- ja elektroniikkamyymälöissä panostetaan jopa satojen eurojen arvoisiin lahjoihin.

Suosituimmaksi ystävänpäivälahjaksi Itiksen kauppiaat veikkaavat suklaata. Jo pidempään jatkuneen raakasuklaabuumin odotetaan näkyvän myös ystävänpäivän myynnissä: ekokauppa Ruohonjuuren ja luontaistuote- ja hyvinvointiliike Lifen lisäksi raakasuklaan suosioon luottaa mm. Suomalainen Kirjakauppa.

‒ Raakasuklaa on meillä testimyynnissä muutamassa liikkeessä ja pääsääntöisesti sitä ostavat terveystietoiset naiset, kertoo myymäläpäällikkö Risto Lehtimäki Suomalaisesta Kirjakaupasta.

‒Uskomme ystävänpäivänä hyvän kirjan ja suklaan voimaan. Esimerkiksi yleislääkäri Emilia Vuorensalmen aivokemiaa avaava tietokirja Sekaisin Lovesta – Rakkauden käsikirja sopii teemaltaan erinomaisesti ystävänpäivään, ja uskomme sen nousevan myyntihitiksi, Lehtimäki jatkaa.

Lemmikit herkuttelevat omilla irtokarkeilla

Myös lemmikkejä muistetaan ystävänpäivänä. Eläinkauppa Megaeläimessä on tarjolla lahjoja lemmikeille erityisesti jouluna ja ystävänpäivänä. Ketjupäällikkö Sari Kareisen mukaan lemmikki saa jouluna herkkujen lisäksi usein myös uuden lelun. Ystävänpäivänä käyvät kaupaksi erityisesti edulliset koirien ja kissojen ”irtokarkkipussit”, joihin on valmiiksi pakattu 4–6 euron arvosta herkkuja.

Faunattaren kauppias Peppi Mattila on samoilla linjoilla.

‒ Nykyään on tavallista, että jopa kylään mennessä ostetaan isäntäväen lisäksi lahja myös lemmikille. Ystävänpäivänä omaa lemmikkiä muistetaan ilman muuta, vähintään karkkipussilla, mutta usein myös ylellisyystuotteilla, kuten strassikaulapannalla tai pantaan kiinnitettävillä koruilla, Mattila kertoo.

Itiksen Info-pisteellä toteutettuun asiakasbarometriin vastasi 266 asiakasta. Heistä ylivoimainen enemmistö, 71 prosenttia ilmoitti aikovansa ostaa ystävänpäivälahjan.

Parhaillaan Itiksen asiakasbarometrissä asiakkailta kysytään minä juhlapyhinä he haluaisivat kauppojen olevan auki. Juhlapyhiä koskevan kauppiaskyselyn ja asiakasbarometrin tuloksista tiedotetaan kauppakeskus Itiksen markkinointipäällikkö Anna Homénin mukaan maaliskuun alussa.

Lisätietoja:
Anna Homén, markkinointipäällikkö, Kauppakeskus Itis, puh. 050 403 4220, anna.homen@wereldhave.com

Kauppakeskus Itis
Itis on Suomen suurin kauppakeskus, jossa on lähes 120 myymälää, yli 50 palvelua ja kymmeniä ravintoloita sekä kahviloita. Itis on viimeisten kolmen vuoden aikana uudistettu täysin ja uudessa Itiksessä asioi vuosittain lähes 17 miljoonaa asiakasta. Itiksessä on panostettu eritoten lapsiperheiden viihtymiseen avaamalla 300 neliömetrin kokoinen sisäleikkipuisto Leikkiasema sekä esittelemällä Riehuli, Itiksen maskotti, joka tanssittaa lapsia Riehuli-discossa aina lauantaisin. Kauppakeskus Itiksen omistaa hollantilainen kiinteistösijoitusyhtiö Wereldhave N.V. http://www.itis.fi