Kehtaako sukulaisvierailulla yöpyä hotellissa? Entä voiko vieraita pyytää ottamaan hotellihuoneen?

Kesä on vilkkainta sukulaisjuhlien ja -vierailujen aikaa. Varsinkin jos reissuun lähdetään pidemmän matkan takaa, paikan päällä on mukavampi viettää yö, jos toinenkin. Moni vieras voi arastellen miettiä, pahastuuko isäntäperhe hotelliyöpymisestä. Toisaalta taas moni isäntäperhe haluaisi ohjata vieraat hotelliin. Tapa- ja etikettiasiantuntija Mirva Saukkola antaa vinkkejä, miten puolin ja toisin selvitään sulavasti vierailuista.

Etiketti ‒ Käytösopas arkeen ja juhlaan -kirjan kirjoittanut Mirva Saukkola rohkaisee sukulaisvierailuille matkaavia ottamaan hotellihuoneen, jotta matkasta voi nauttia ja virkeänä herätä uuteen päivään. Miten asian voisi ilmoittaa soveliaasti isäntäväelle?

‒ Uni on niin henkilökohtainen ja hyvinvoinnin kannalta tärkeä asia, ettei sitä ole syytä uhrata yhteisen ajan vuoksi. Vierailija voi ilmoittaa kohteliaasti isäntäväelle, että univaikeuksien vuoksi on päättänyt varata hotellihuoneen, vaikka heidän kanssaan illanvietto on fantastinen asia, Mirva Saukkola opastaa.

Turhaan asian kanssa ei siis tarvitse kursailla. Hänestä hotellihuoneen ottaminen on usein järkevää, sillä isäntäperheen ja vieraiden rytmi ja tavat voivat vaihdella. Myös vierailijoiden kokoonpano asettaa vaatimuksia.

‒ Moni juhlaväestä haluaa ehkä hipata pikkutunneille saakka, kun itse tietää hyytävänsä jo ennen puoltayötä kuin Tuhkimo. Puhumattakaan, jos omassa perheessä on pikkulapsia, jotka heräävät aamuvarhain ja vaativat huomiota. Myös lemmikkien kanssa voi olla viisasta olla omassa rauhassa hotellissa, etikettiasiantuntija vinkkaa.

Isäntäperhe voi haluta vieraat hotelliin

Moni matkalainen voi pitää itsestään selvyytenä, että sukulaisten vieraanvaraisuus tarkoittaa yösijaa ‒ myös isompien juhlien aikana. Mirva Saukkola toteaa, että kohteliaisuus ja rehellisyys kannattaa tässäkin tilanteessa.

‒ Varsinkin juhlia järjestävä perhe voi olla tilanteessa, että petejä ei ole vain tarpeeksi. Kannattaakin kertoa avoimesti vaihtoehdot jo kutsuvaiheessa, jotta väärinkäsityksiä ei pääsisi syntymään. Jos vieraat odottavat omaa makuuhuonetta, ja tarjolla on vain siskonpeti tuvassa, se voi aiheuttaa vieraissa hämmennystä.

Mirva Saukkolan mukaan voi kohteliaasti todeta, että valitettavasti meillä ei ole majoitusmahdollisuuksia, mutta muutaman kilometrin päässä on mukava hotelli. Kuitenkin olisi ilo saada heidät vieraaksi.

Sukulaisista voi sujahtaa omaan rauhaan

Isommissa juhlissa isäntäperhe voi selvittää etukäteen sopivia hotelleja ja varata vaikka kuljetuksen, jos hotellissa yöpyviä on useita. Varsinkin keskisuurissa ja suurissa kaupungeissa on valinnanvaraa yöpymisten suhteen, ja tarjolla on myös juhlijoiden kukkarolle edullisia vaihtoehtoja.

‒ Hinnoittelun erot syntyvät usein hotelliyöpymiseen sisältyvistä palveluista. Sukulaisten kanssa on mukavaa viettää yhdessä aikaa siihen saakka, kunnes isäntäperhe tai vieraat haluavat rauhoittua ja mennä nukkumaan. Silloin on hyvä hetki poistua hotelliin, ja aamulla voi tavata vaikkapa yhteisen brunssin merkeissä. Kukaan ei koe itseään vaivautuneeksi tai väsyneeksi, sillä jokainen saa mennä nukkumaan ja herätä omassa rauhassa, Omena Hotellien Ville Valorinta toteaa.

Hän yhtyy Mirva Saukkolan ajatuksiin avoimuudesta puolin ja toisin, jotta vierailuista jää hyvä mieli.

‒ Jotkut suomalaiset turvautuvat mielellään sukulaisten sohvaan tai siskonpetiin, koska hotelliyöpyminen koetaan ylelliseksi ja kalliiksi. Joskus sukulaisia ei edes tunneta kunnolla, vaan heiltä haetaan vain yöpymispaikkaa. Tutkimuksemme mukaan yli kolmannes kertoi yöpyvän sukulaisten ja ystävien luona, jos he vierailevat toisella paikkakunnalla. Hotelliyöpyminen saisi maksaa hieman alle 60 euroa, jotta se motivoisi lähtemään kotimaan reissuun tai lisäämään matkapäiviä, Ville Valorinta jatkaa.

Sukulaisiin vieraaksi – hotellissa vai työleirillä?

Käytösoppaan (WSOY) laatinut tapa- ja etikettiasiantuntija Mirva Saukkola antaa vinkkejä sukuloimiseen:

• sukulaisvierailujen pituus on syytä pitää maksimissaan parissa päivässä.
  • vierailuilla ei olla kuin hotellissa palveltavana, vaikka lomalla ollaankin.
  • asiaan kuuluu auttaa esimerkiksi ruuanlaitossa ja tiskauksessa sekä osallistua ruokakuluihin.
  • jos vieraat ovat yöpyvät hotellissa, isäntäperheen ei kannata laatia suurellista toivomuslistaa tuliaisista, tärkeintähän on yhdessä olo. Kolme pulloa samppanjaa, saman verran Chablista, pihvilihat ja hotelliyön hinta kaiken päälle karkottaa kenet hyvänsä.
  • toisaalta vierailut eivät saa olla työleirejä, joten risusavottaan satunnaisia kävijöitä ei kannata viedä.

Tutkimukseen mukaan suomalaiset yöpyvät sukulaisissa ja jos yövytään hotellissa, yövytään edullisesti

Omena Hotellien toteuttaman kotimaan matkailu-aiheisen tutkimukseen* mukaan

• yli kolmannes vastaajista kertoi toisella paikkakunnalla vieraillessaan yöpyvän ystävän tai sukulaisen luona.
  • sukulaisten ja ystävien tapaaminen oli noin 30 prosentilla kotimaanmatkan syy riippumatta siitä, yövyttiinkö matkalla vai ei.
  • vastaajat arvioivat keksimäärin noin 58 euron olevan sopiva hinta yöpymiselle, jotta he lähtisivät kotimaan matkalle tai lisäisivät matkapäiviään.

*Tutkimus toteutettiin Haaga-Helian kanssa keväällä 2016, ja tutkimukseen osallistui 10585 vastaajaa.

Lisätietoja:
Mirva Saukkola, etiketti- ja tyyliasiantuntija, kirjailija, mirva.saukkola@gmail.com, puh 040 357 5575
Ville Valorinta, toimitusjohtaja, Omena Hotellit, puh. 040 565 5412 ville.valorinta@omenahotels.com