Kun tuote ja tarina kohtaavat – Suunto Spartan Suomi 100 ja Suomi 100

Suomen itsenäisyyden ja Suunnon yhteinen juhlavuosi 2017 sai arvoisensa sinetin torstaina 21.12, kun Suunto lahjoitti 10 000 euroa Sotiemme Veteraanit -keräykselle. Summa kerättiin ennätysajassa Suunto Spartan Suomi 100 Limited Edition -kellon myynnistä, jota tehtiin sadan kellon erikoiserä.

Suunto julkaisi marraskuun lopussa 100 kappaleen erikoiserän Suunto Spartan Suomi 100 Limited Edition -kelloa, jonka jokaisesta myydystä kappaleesta luovutettiin 100 euroa hyväntekeväisyyteen. Kuluttajat ottivat tuotteen loistavasti vastaan – kaikki kellot myytiin ennätysajassa.

Suunnolle oli luonnollista tulla mukaan kampanjaan. Suomen historia on tärkeä osa Suunnon historiaa ja olemme ylpeitä voidessamme tällä tavalla osoittaa kunnioitusta ja arvostusta Sotiemme Veteraaneja kohtaan, toteaa Suunnon toimitusjohtaja Heikki Norta.

– Olemme erittäin iloisia siitä, että Suunto lähti yrityksenä tukemaan keräystämme. Kampanjakokonaisuus on erinomainen esimerkki uudesta, tämän päivän tavasta ottaa yrityksenä osaa hyväntekeväisyyteen. Monelle veteraanille on Suunto varmasti tuttu ja näemme hienon yhteyden välillämme, iloitsee varainhankinnan päällikkö Pia Mikkonen Sotiemme Veteraaneista.

Shekin luovutuksessa olivat mukana Suunnon viestintäjohtaja Liisa Palmu, Sotiemme Veteraanien varainhankinnan päällikkö Pia Mikkonen, Suunnon toimitusjohtaja Heikki Norta, Kaatuneitten Omaisten Liiton toiminnanjohtaja ja hallituksen jäsen Jarmo Hietanen, Lahden keräyspiiripäällikkö ja hallituksen jäsen Seppo Vohlonen, Sotainvalidien Veljesliiton pääsihteeri ja hallituksen varapuheenjohtaja Seppo Savolainen.

Suunto haastoi yhteiskuntavaikuttajat mukaan kampanjaan

Osana kampanjaa Suunto heitti haasteen suomalaisille yhteiskuntavaikuttajille osallistua mukaan keräykseen. Ensimmäisenä haasteeseen tarttui “suuri uussuomalainen” Bruce Oreck, Yhdysvaltojen entinen suurlähettiläs, jonka Suomi-suhde on pestivuosien jälkeen yhä syventynyt ja lämmennyt.

– Kysymys kuuluu, oletko johtaja vai seuraatko muita? Minulle Suunto merkitsee vapautta, itsenäisyyttä ja johtajuutta. Suunto on minun valintani kantaa itsenäisyyttä, suurlähettiläs Bruce Oreck kiteyttää.

Suomen 100-vuotisella ja Suunnon 80-vuotisella historialla alusta lähtien kohtalonyhteys

Viipurin lyseosta ja myöhemmin Polyteknillisestä opistosta (nyk. Aalto) valmistunut insinööri ja suunnistuksen harrastaja Tuomas “Tommo” Vohlonen (1877–1939) päätti 1930-luvun alussa vihdoin taltuttaa ongelman, joka oli vaivannut häntä pitkään – kompassit olivat yhä epäluotettavia ja varsin epätarkkoja. Vohlonen ryhtyi kehittämään parasta mahdollista kompassia, ja vuonna 1936 hänestä tuli pioneeri nestetäytteisten kompassien massatuotannossa. Keksinnön tueksi “Tommo” perusti Suunto-nimisen yrityksen, eikä ajankohta olisi voinut olla otollisempi Suomelle.

Suunnon ensimmäinen tuote oli marssikompassi M-34. Kestävä maastomalli oli suunniteltu erityisesti Suomen armeijan käyttöön. Suunto tuottikin toisen maailmansodan aikana kymmeniä tuhansia henkilökohtaisia kompasseja sotilaille. Hieno tarina liittyy esimerkiksi M-311 -kompassiin, joka pelasti suomalaisen luutnantti Norrbeckin hengen, kun venäläinen luoti iskeytyi tämän povitaskussa olleen kompassin metallikoteloon.

Alkuperäinen M-34 -kompassi on myös toiminut muotoiluinspiraation lähteenä nykypäivän Suunto-kelloille, erityisesti ko. Suunto Spartan Suomi 100 Limited Edition -kellolle.

Sotien merkitys Suomen satavuotiselle itsenäisyydelle on maassamme hyvin sisäistetty kertomus, joka tuki vahvasti kampanjan mielleyhtymiä, sekä ajatusta sotaveteraaneista hyväntekeväisyyden vastaanottajina.

Lisätietoa:

Republic of Communications, Tiina Kopponen, 040 547 5796, tiina.kopponen@republic.fi

Tietoa Suunnosta

Suunto sai alkunsa vuonna 1936, kun suomalainen suunnistaja ja insinööri Tuomas Vohlonen keksi nestetäytteisen kompassin massatuotantomenetelmän. Siitä lähtien Suunto on ollut alan innovatiivinen edelläkävijä ja yksi maailman johtavista urheilijoiden ja seikkailijoiden käyttämien urheilukellojen, sukellustietokoneiden ja urheiluinstrumenttien suunnittelijoista ja valmistajista. Aina korkeimmilta vuorilta syvimpiin meriin Suunnon laitteita käyttävät urheilijat ja seikkailijat kaikkialla maailmassa. Suunnon pääpaikka ja tuotantolaitos ovat Vantaalla. Yrityksellä on yli 400 työntekijää eri puolilla maailmaa, ja Suunto-tuotteita myydään yli sadassa maassa. Yhtiö on Amer Sports Corporationin tytäryhtiö, kuten sisaryhtiönsä Salomon, Arc'teryx, Atomic, Wilson, Precor ja Mavic.